تکنولوژی «پِرِد» ؛ ‌افتخار ایران

تکنولوژی «پِرِد» ؛  ‌افتخار ایران محمد قره‌داغلی – اسحاق‌جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در مراسم افتتاح کارخانه تولید اسفنجی میانه گفت طراحی و اجرای تکنولوژی تولید آهن اسفنجی به روش پرد، (تکنولوژی پِرد یا همان احیای مستقیم ایرانی) افتخاری برای ما است. به گزارش مناقصه‌مزایده جهانگیری اظهارکرد: در شرایطی که در سال‌های قبل تنها از تکنولوژی میدرکس […]

تکنولوژی «پِرِد» ؛  ‌افتخار ایران

محمد قره‌داغلی اسحاق‌جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در مراسم افتتاح کارخانه تولید اسفنجی میانه گفت طراحی و اجرای تکنولوژی تولید آهن اسفنجی به روش پرد، (تکنولوژی پِرد یا همان احیای مستقیم ایرانی) افتخاری برای ما است.

به گزارش مناقصه‌مزایده جهانگیری اظهارکرد: در شرایطی که در سال‌های قبل تنها از تکنولوژی میدرکس برای تولید آهن اسفنجی در ایران استفاده می‌شد، امروز شاهد ‌به‌کارگیری فناوری بومی‌سازی شده احیای مستقیم ایرانی هستیم.

وی با اشاره به تلاش دولت برای توسعه رشته‌های صنعتی با نقش پیش برنده اظهارکرد: صنایع معدنی خودرو، پتروشیمی و پوشاک از جمله صنایعی هستند که با توسعه آنها صنایع وابسته و مرتبط نیز به حرکت در می‌آید.

جهانگیری ذخایر معدنی از جمله سنگ‌آهن، منابع گاز و نیروی انسانی را از استعدادهای وزین کشور اعلام کرد.

معاون اول رییس‌جمهوری همچنین از رشد اقتصادی بالای ۷ درصد در ۳ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: میزان رشد اقتصاد کشور در سال گذشته نیز ۱۲ درصد بود که این میزان از سوی صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام شده است.

رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی تولید فولاد در دستور کار

همچنین در مراسم افتتاح کارخانه فولاد میانه محمدشریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن ظرفیت فولاد تا افق ۱۴۰۴ براساس پیوست‌های سند چشم‌انداز در دستور کار ماست.

شریعتمداری افزود: در دولت یازدهم پیشرفت‌های خوبی در عرصه فولاد به دست آمد که از ۲۳ میلیون تن تولید فولاد خام در سال ۹۲ به حدود ۳۱ میلیون تن در پایان سال ۹۵ رسیدیم.

وی تأکید کرد: صادرات فولاد از جمله برنامه‌های مهم دولت دوازدهم است و این در حالی است که میزان صادرات فولاد در ۵ ماهه اول ۹۶ نسبت به ۵ ماهه اول ۹۵ بیش از ۴۰ درصد رشد داشت که این نویدی برای صنعت فولاد کشور است .

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت ادامه‌داد: تلاش می‌کنیم با استفاده از تمامی فرصت‌های موجود مانند دسترسی به آب‌های آزاد و موقعیت جغرافیایی و با کیفی کردن محصولات و افزایش رقابت‌پذیری، حرف‌های جدیدی در این عرصه بزنیم که از سال ۹۶ این مهم را در دستور کار قراردادیم.

شریعتمداری از برنامه‌ریزی برای ارتقای مصرف سرانه فولاد در کشور خبر داد و افزود: هم‌اکنون این میزان در حدود ۲۰۰ کیلوگرم است، که در نظر داریم به حدود ۵۰۰ کیلوگرم که متوسط کشورهای پیشرفته صنعتی دنیا است، نزدیک کنیم.

وی اظهارکرد: در دو دهه گذشته حرکت روبه رشد خوبی را در صنعت فولاد کشور آغاز کردیم و دوران طلایی فولاد در تاریخ این صنعت در کشور در دوره تصدی جهانگیری در وزارت معادن و فلزات و صنایع و معادن بود و مفتخریم که ادامه‌دهنده این مسیر هستیم.

 شریعتمداری یادآور شد: شاخص رشد صنعت فولاد متناسب با شاخص توسعه‌یافتگی کشور به شمار می‌آید و یکی از صنایع مادر کشور ما نیز با توجه به پتانسیل‌های موجود همین صنعت فولاد است و در این زمینه ستاد عالی برای پیگیری مشکلات حوزه فولاد کشور تشکیل دادیم تا تمام طرح‌های فولاد کشور را به دقت و شبانه‌روز رصد کنند.

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت با بیان این‌که بیش از ۱۵۰ میلیون تن سنگ‌آهن برای اجرای طرح‌های هدف نیاز داریم، اضافه‌کرد: فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه اکتشاف برای رسیدن به سنگ‌آهن در حد کلاس جهانی آغاز کردیم و استفاده از جدید‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا در تحقق اهداف حوزه معادن ضروری است.

 شریعتمداری ادامه داد: با تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه در سال‌های متمادی روبه‌رو بودیم، اما براساس گزارش منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل از آن حدود ۱۰ درصد رشد تولید فولاد داشتیم در حالی که همین رشد تولید در کشورهای پیشرفته از یک درصد افزایش پیدا نکرده است.

سال ۹۲ تا ۹۶نقطه اوج تلاش در جهت تأمین توازن چرخه فولاد

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای برقراری توازن در چرخه فولاد یادآورشد: از سال‌های ۹۲ تا ۹۶ بیش‌ترین تلاش برای تأمین توازن در چرخه فولاد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد که در همین راستا سطح فعالیت‌های گندله‌سازی با حمایت دولت تا ۹۰ درصد افزایش یافت و سطح فعالیت‌های نورد از ۲۶ درصد رشد تجاوز نکرد تا توازن منطقی در تولید به دست آید.

وی تصریح‌کرد: عدم توازن در چرخه تولید فولاد یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه فولاد کشور است که به این موضوع در یک دوره‌ای بی‌توجهی شده و هم‌اکنون در تأمین منابع اصلی مانند گندله، کنسانتره، سنگ‌آهن، آهن اسفنجی، شمش و فولاد دارای ظرفیت متوازن نیستیم و تلاش می‌کنیم با ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاران آنها را به سمت راه‌اندازی کارخانه‌های کنسانتره و گندله آهن برای ایجاد ارزش افزوده در دولت دوازدهم هدایت می‌کنیم.

افزایش تولید سنگ‌آهن از ۶۳ میلیون تن سال ۹۲ به ۷۵ میلیون تن در حال حاضر

 وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: در تولید سنگ‌آهن از حدود ۶۳ میلیون تن در سال ۹۲ به ۷۵ میلیون تن تولید در حال حاضر رسیدیم اما برای دسترسی به ۱۵۰ میلیون تن تولید سنگ‌آهن در کشور راه درازی در پیش داریم.

 وی افزود: با افتتاح طرح‌های فولادی تا پایان امسال ۲۰ میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه خواهد شد و با جدیت تعریف پروژه‌های جدید فولاد خام به خصوص در سواحل بندرعباس و مکران را نیز در دستور کار داریم.

 شریعتمداری تأکیدکرد: در اصلاح تعرفه‌های زنجیره تولید فولاد و عوارض صادراتی برای رسیدن به ارزش افزوده بیش‌تر و همچنین تأمین زیرساخت‌های لازم برای صنعت فولاد مانند آب، برق و ریل، نیازمند حمایت دولت دوازدهم هستیم و به همت، پایمردی و تلاش نیروهایی که دل در گرو جمهوری اسلامی دارند تمامی مشکلات اساسی از جلوی راه برداشته خواهد شد.

 وی ادامه‌داد: در استان آذربایجان‌شرقی ۷ طرح بزرگ فولادی دیگر را نیز در دست ساخت داریم، که فولاد میانه یکی از آنها است و طرح فولاد درپاد تبریز با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن ذوب القایی با ۵۰ درصد پیشرفت در حال پیگیری است که ۲۰۰ هزارتن آهن اسفنجی و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت فولاد نورد در این طرح به اجرا درخواهد آمد.

 وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت افزود: فولاد صائب تبریز با یک خط نورد میلگرد و یک خط نورد تیرآهن در مجموع ۶۰۰ هزارتن آماده راه‌اندازی است و بخش فولاد در بناب نیز با ۳ شرکت آذر حدید بناب، ظفر بناب و مجتمع فولاد صنعت بناب فعال است.

 به گفته وی طرح تولید فولاد ملکان در شمال غرب آذربایجان‌شرقی با خط نورد به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در حال احداث است که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طرح ذوب آلیاژی فولاد ملکان با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری نزدیک خواهد شد.

اکتشاف اولویت ایمیدرو در دولت دوازدهم است

همچنین در این مراسم مهدی‌کرباسیان، رییس هیأت عامل ایمیدرو تأکیدکرد: تمرکز ایمیدرو در دولت دوازدهم بر اکتشافات جدید معدنی خواهد بود.

 کرباسیان تصریح‌کرد: از سال ۹۳ و همزمان با آغاز برنامه وسیع اکتشاف در کشور، حدود ۳ هزار کیلومتر مربع از پهنه‌های استان آذربایجان‌شرقی و میانه تحت عملیات اکتشاف قرار گرفتند.

وی اظهارداشت: طی سال‌های گذشته در این استان کار بر روی پهنه‌های جدید معدنی انجام شد و محدوده‌های امیدبخش فراوانی به دست آمد. این در حالی است که در استان آذربایجان‌شرقی، شرکت ملی صنایع مس نیز ۶ هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشاف انجام داد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین درباره پروژه احیای مستقیم میانه گفت: این دومین پروژه از ۷ طرح فولادی استانی در کشور است که به دست معاون اول رییس‌جمهور افتتاح می‌شود. همچنین، دومین کارخانه تولیدآهن اسفنجی در کشور است که با تکنولوژی ایرانی (PERED) وارد چرخه تولید در صنعت فولاد می‌شود.

کرباسیان یادآورشد: پروژه آهن اسفنجی سفید دشت در استان چهارمحال و بختیاری، آبان‌ماه سال گذشته با حضور معاون اول رییس‌جمهور افتتاح شد. وی همچنین گفت: امیدواریم تا پایان سال پروژهای دیگری از فولادهای استانی را در بخش آهن اسفنجی است به بهره‌برداری برسانیم.

پایه‌گذاری ‌ام.ام.ایی برای تکنولوژی پرد

وی با یادآوری این‌که شرکت‌ ام.ام.ایی به عنوان دارنده تکنولوژی پرد از سال ۸۳ پایه‌گذاری شد، ‌اظهارداشت: فناوری پرد، در اروپا و آسیا به عنوان تکنولوژی ایرانی تولید آهن اسفنجی به ثبت رسیده است و در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسید.

کرباسیان همچنین با برشمردن ویژگی‌های طرح جامع فولاد خاطرنشان‌کرد: عملیاتی شدن زنجیره فولاد در این طرح مورد تأکید مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وی ادامه‌داد: قرارگرفتن آهن اسفنجی میانه در کنار دست کارخانه نورد آذربایجان، به تکمیل زنجیره فولاد در استان کمک خواهد کرد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: شرکت ملی فولاد ایران با ۵۶ سابقه در ایران، تا پیش از دولت یازدهم منحل شده بود که در دولت تدبیر و امید، با لغو مصوبه انحلال، جان تازه‌ای گرفت.

وی همچنین اظهارداشت: مصرف فولاد از مهم‌ترین زمینه‌های رشد و توسعه کشور‌ها محسوب می‌شود و تمرکز دولت یازدهم و دوازدهم روی این موضوع است تا براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی دست پیدا کنیم.

رییس هیأت عامل ایمیدرو تأکیدکرد: در مسیر دستیابی به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد، تعامل همه دستگاه یکی از اصول تحقق آن هدف است. به همین سبب می‌توان با هماهنگی فرمانده اقتصاد مقاومتی و مدیریت مقام عالی وزارت به این هدفگذرای دست پیدا کنیم.

کرباسیان گفت: کمیته ویژه‌ای برای پایش و پیگیری تمامی طرح‌ها براساس دستور محمدشریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت تشکیل شده است.

مشارکت ۳۰۰ شرکت

در این مراسم رسول‌احمدزاده، مدیرعامل شرکت فولاد میانه نیز گفت: واحد احیای مستقیم میانه از ۱۳ شهریور ۹۶ تولید را همزمان با عید غدیر با ۷۰تن در ساعت آغاز کرد. وی با بیان این‌که درجه متالیزاسیون این کارخانه به ۹۷درصد رسید گفت: تکنولوژی تولید آهن اسفنجی در این کارخانه بومی است و با یک تیم طراحی منسجم به نتیجه رسیده است.

احمدزاده افزود: در فرایند ساخت کارخانه آهن اسفنجی، ۳۰۰ شرکت از منطقه مشغول به‌کار بودند. به گفته وی در این کارخانه، ‌۴هزار کیلومتر کابل‌کشی و ۴هزار تن اسکلت فلزی به‌کار رفته است.

وی درباره حامل‌های انرژی احیای مستقیم میانه گفت: با توجه به تمهیدات انجام شده حامل‌های انرژی مثل برق، ‌آب و گاز برای کارخانه تأمین شده است.

گفتنی است واحد تولید آهن اسفنجی فولاد میانه به عنوان یکی از طرح‌های توسعه این مجتمع با ظرفیت تولیدی ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال ایجاد شده است.

این طرح توسعه شامل ۳ بخش احیا، ذوب و نورد است که بخش احیای مستقیم در قالب پروژه کارخانه تولید آهن اسفنجی میانه، از طرف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار شد و مؤسسه عاشورای گروه تخصصی کربلا به صورت «مهندسی، تأمین کالا و ساخت (EPC) این پروژه را اجرا کرد.

 

در طول احداث این واحد برای حدود ۳۰۰ نفر به‌طور مستقیم و حدود ۸۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی شد و با بهره‌برداری از آن برای ۵۰۰نفر به‌طور مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌ پایدار ایجاد می‌شود.