بزرگ‌ترین شکایت تاریخ ICT و احتمال نابودی اپل!

کوالکام به سیم آخر زد! بزرگ‌ترین شکایت تاریخ ICT و احتمال نابودی اپل! گروه IT – دعواهای حقوقی بین اپل و کوالکام همچنان ادامه دارد و این بار کوالکام شکایتی را از اپل تنظیم کرده است که ممکن است موجب ممنوعیت فروش محصولات اپل در چین می‌شود! به گزارش مناقصه‌مزایده؛ منازعات حقوقی شرکت کوالکام و […]

کوالکام به سیم آخر زد!

بزرگ‌ترین شکایت تاریخ ICT و احتمال نابودی اپل!

گروه IT – دعواهای حقوقی بین اپل و کوالکام همچنان ادامه دارد و این بار کوالکام شکایتی را از اپل تنظیم کرده است که ممکن است موجب ممنوعیت فروش محصولات اپل در چین می‌شود!

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ منازعات حقوقی شرکت کوالکام و اپل بر سر عدم رعایت کپی‌رایت و عدم پرداخت حق امتیاز، کوالکام توسط شرکت اپل در دادگاهی در ایالات متحده آمریکا آغاز شد و بالا گرفت و هم‌اکنون آتش این منازعات به بسیاری از مناطق جهان همچون دادگاهی در کشور چین کشیده شده است.

اگر این ممنوعیت و شکایت کوالکام مورد قبول قرار گیرد، اپل متحمل ضربه بزرگی در درآمد خود می‌شود. تخمین زده شده است که ۲۲٫۵ درصد از فروش آیفون‌های اپل متعلق به کشور چین می‌باشد. در سال مالی گذشته، درآمد اپل از بازار چین حدود ۲۱۵٫۶ میلیارد دلار بوده است. این شکایات معمولاً به معنای آن است که راهی برای مذاکره این دو شرکت بر سر حل شکایات خود وجود دارد.

شرکت کوالکام در شکایت خود از اپل ادعا کرده است که این غول تکنولوژی در طراحی و ساخت گوشی‌های هوشمند آیفون باید حق ۳ اختراع این شرکت را می‌پرداخته ولی هم‌اکنون ناقض این حقوق شده است و از پرداخت خسارت به کوالکام نیز سرباز می‌زند. از جمله فناوری‌هایی که اپل مرهون کوالکام است می‌توان به مصرف بهینه برق باتری و قابلیت فورس تاچ در آیفون اشاره کرد.

این در حالیست که اپل این ادعا‌ها را بی‌اساس توصیف و عنوان کرده که تلاش‌های کوالکام به نتیجه نخواهد رسید، چراکه این‌گونه ادعا‌ها صحت ندارد. این غول تکنولوژی آمریکایی همچنین این شرکت را به فرصت‌طلبی متهم کرده و از سابقه مذاکرات این دو شرکت درباره حق اختراعات نیز سخن گفته است.

کوالکام قصد دارد با ممنوعیت فروش آیفون در چین که دارای بزرگ‌ترین خطوط تولید آیفون‌های اپل به شمار می‌رود، ضربه بزرگ و مهلکی را به اپل وارد کند. چنانچه کوالکام بتواند و موفق شود فروش آیفون در چین را متوقف کند، اپل متحمل شکست و خسارات جبران‌ناپذیری خواهد شد چراکه دو سوم درآمد اپل از فروش آیفون در این کشور را از دست می‌دهد.

هرچند کوالکام بیش‌ترین فروش خود را از طریق تراشه‌های موبایل تجربه می‌کند، اما بالا‌ترین درآمد این شرکت از محل دریافت حق امتیاز فناوری‌هایی است که توسعه داده و به غول‌های تکنولوژی می‌فروشد.

سخنگوی کوالکام «کریستین‌تریمبل» مدعی شده است که شرکت اپل از اختراعات کوالکام استفاده کرده است و حق امتیاز آن را نیز نپرداخته است و همچنین از ۳ پتنت ضروری در قسمت مدیریت انرژی و تکنولوژی فورس تاچ در محصولات خود استفاده کرده است که نقض پتنت محسوب می‌شود.

جاش‌روزنستوک، سخنگوی اپل نیز در مورد ادعای کوالکام چنین پاسخ داده است: «در طول‌ سال‌های گذشته که همواره میان کوالکام و اپل مذاکراتی انجام می‌شده است، فناوری‌های مذکور هرگز موضوع مذاکرات نبوده‌اند. همچون ادعاهای قبلی تصور می‌کنیم که این موارد نیز توسط دادگاه رد خواهد شد.»

چین علاوه بر این‌که بزرگ‌‌ترین کشور تولید کننده گوشی‌های هوشمند آیفون اپل است، بخش بزرگی از درآمد این کمپانی را نیز تأمین می‌کند، به‌طوری که نزدیک به ۲۲٫۵ درصد از درآمد ۲۱۵٫۶ میلیارد دلاری سال مالی گذشته‌ اپل حاصل فروش محصولات در کشور چین بوده است.

 

منابع: PhoneArena؛ ایسنا؛ باشگاه خبرنگاران پویا