شوک بازار لاستیک با افزایش۲۳ درصدی تعرفه واردات

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران مطرح کرد شوک بازار لاستیک با افزایش۲۳ درصدی تعرفه واردات مهدی قره‌داغلی -رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران از تصمیم دولت برای افزایش تعرفه واردات لاستیک از ۳۲ به ۵۵ درصد خبر داد و گفت: ۴۵ درصد نیاز داخلی، از واردات تأمین می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، داودسعادتی‌نژاد در نشست […]

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران مطرح کرد

شوک بازار لاستیک با افزایش۲۳ درصدی تعرفه واردات

مهدی قره‌داغلی -رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران از تصمیم دولت برای افزایش تعرفه واردات لاستیک از ۳۲ به ۵۵ درصد خبر داد و گفت: ۴۵ درصد نیاز داخلی، از واردات تأمین می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، داودسعادتی‌نژاد در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به ارایه درخواست تولیدکنندگان به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش ۲۳ درصدی تعرفه واردات تایر، توضیح ‌داد: در حال حاضر تعرفه ۳۲ درصد است که در صورت موافقت با این درخواست، به ۵۵ درصد افزایش می‌یابد و این به معنای افزایش غیرمنطقی قیمت و تحمیل گرانی بر مصرف‌کننده است. هر گونه افزایش بیش‌تر تعرفه موجب تقویت قاچاق تایر در کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: این تقاضا در حالی مطرح شده است که تولیدکنندگان داخلی در بهترین شرایط می‌توانند ۵۵ تا ۶۰ درصد نیاز بازار را تأمین کنند و ۴۰ تا ۴۵ درصد تایر مورد نیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شود. هر گونه ایجاد موانع تعرفه‌ای در واردات موجب مشکلاتی در تأمین نیاز ۴۰ تا ۴۵ درصدی بازار داخل خواهد شد.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن، پنچرگیران و فیلترسازان تهران افزود: در شرایطی که تولید داخل امکان تأمین نیاز کشور را ندارد، مطرح کردن چنین تقاضایی آن هم در شرایطی که بازار در آرامش و ثبات است، درخواستی غیرمنطقی و نادرست است.

وی با بیان این‌که متأسفانه بخش قابل توجهی از تایرهای تولید داخل از نظر کیفی شرایط مطلوبی ندارد، تصریح‌ کرد: رقابتی بودن بازار موجب شده تا قیمت‌ تایرهای داخلی و خارجی متعادل باشد و از سوی باید به این مهم نیز توجه داشت که باید به سلیقه و خواست مصرف‌کننده احترام گذاشت و به ایشان حق انتخاب داد.

سعادتی‌نژاد بیان‌ کرد: در حال حاضر قاچاق سهم اندکی در بازار دارد، اما با افزایش تعرفه، واردات غیرقانونی صرفه اقتصادی پیدا کرده و قطعاً بخش قابل‌توجهی از واردات قانونی جای خود را به قاچاق خواهد داد.

وی با اشاره به این‌که، نبود نظارت بر واردات غیرقانونی موجب می‌شود تا هر نوع محصولی وارد بازار شود، توضیح ‌داد: ورود تایرهای تاریخ مصرف‌ گذشته و استوک تهدیدی جدی برای مصرف‌کننده است و در صورت افزایش تعرفه و متعاقب آن افزایش قاچاق، رشد حوادث رانندگی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

این مقام مسؤول صنفی ادامه‌ داد: مورد دیگری که باید به آن توجه شود، عدم تولید انواع تایر در داخل کشور است، چنان که تولید تایرهای مورد نیاز اتوبوس، ماشین‌های سنگین و ماشین‌های معدنی محدود بوده و برخی اصلا تولید داخلی ندارند که در صورت افزایش تعرفه مصرف‌کنندگان این نوع تایر‌ها با مشکلاتی جدی روبه‌رو می‌شوند.

سعادتی‌نژاد افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی سفارش خریداران را با فاصله زمانی ۲۵ تا ۳۰ روز تحویل می‌دهند و در صورت افزایش تعرفه و قیمت تایرهای وارداتی، تقاضا برای تولیدات داخلی افزایش یافته و به دلیل ناتوانی در تأمین بازار در این بخش هم شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها خواهیم بود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر فاصله قیمتی تایرهای داخلی و خارجی منطقی و مناسب است، گفت: درصورت افزایش تعرفه فاصله قیمت تایرهای خودروهای سواری خارجی و داخلی تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و در مورد تایر خودروهای سنگین هم افزایش دو برابر قیمت اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات خود را در قالب سبد کالایی که ترکیبی از انواع تایر است در اختیار توزیع‌کنندگان قرار می‌دهند، اظهارداشت: این در شرایطی است که برخی از تایر‌ها در شهر‌ها مورد مصرف ندارد و توزیع‌کنندگان مجبور هستند آنها را با ضرر به واسطه‌ها بفروشند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن، پنچرگیران و فیلترسازان تهران گفت: آنچه مسلم است واردکنندگان تایرهای وارداتی را بر مبنای قیمت تمام شده در اختیار واحدهای صنفی قرار می‌دهند و اصناف نیز با در نظر گرفتن سود مجاز آنها را می‌فروشند و در این میان افزایش قیمت بر مصرف‌کنندگان تحمیل می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که اصناف حامی تولیدکننده داخلی هستند مشروط بر این‌که ایشان هم به افزایش کمی و کیفی تولیداتشان توجه داشته‌باشند، تشریح ‌کرد: متأسفانه بخش عمده‌ای از تایرهای تولید داخل نخی بوده و با تکنولوژی و ماشین‌آۀات چند دهه پیش تولید می‌شود، در حالی که تمامی تایرهای وارداتی سیمی بوده و با جدید‌ترین تکنولوژی تولید می‌شوند.

 

سعادتی‌نژاد در پایان گفت: تمامی تایرهای وارداتی از برندهای معتبر کشورهای اروپایی بوده و واردات تایرهای چینی به دلیل کیفیت پایین به حداقل رسیده است.