بازار خودرو در انتظار تصمیمات دولت درباره «سایت ثبت سفارش» بماند

 وزیر صمت بازار خودرو در انتظار تصمیمات دولت درباره «سایت ثبت سفارش» بماند گروه خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیشنهاد اصلاحیه ثبت سفارش واردات خودرو به کمیسیون زیربنایی هیأت دولت خبر داد و گفت: تغییرات براساس این اصلاحیه به هیأت دولت گزارش شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد‌شریعتمداری در حاشیه مراسم روز جهانی […]

 وزیر صمت

بازار خودرو در انتظار تصمیمات دولت درباره «سایت ثبت سفارش» بماند

گروه خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیشنهاد اصلاحیه ثبت سفارش واردات خودرو به کمیسیون زیربنایی هیأت دولت خبر داد و گفت: تغییرات براساس این اصلاحیه به هیأت دولت گزارش شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد‌شریعتمداری در حاشیه مراسم روز جهانی استاندارد که در سالن اجلاس سران برگزار شد، در پاسخ به آخرین وضعیت اصلاحیه ثبت سفارش واردات خودرو اظهارکرد: این پیشنهاد به هیأت دولت ارسال شده و به زودی در جلسه هیأت دولت نیز مطرح می‌شود.

وی در پاسخ به این‌که چه زمانی این اصلاحیه به تصویب خواهد رسید؟ گفت: فعلاً این اصلاحیه به هیأت دولت ارسال شده و باید مسیر قانونی خود را طی کند.

شریعتمداری با تأکید بر این‌که باید به مقوله استاندارد به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه شود و در این راستا از مشاوره‌های ملی و بین‌المللی استفاده کنند، اظهارکرد: شاید کار و اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار باشد و تولید و بازدهی نیز یکی دیگر از مسایل مهم مورد نظر ما باشد اما باید بدانیم که ایمنی مردم اهمیتش با سایر مسایل بالاتر است.

وی ادامه‌داد: کلیه واحدهای تولیدی مکلفند که در حوزه استاندارد اجباری در کف مطلوبیت قرار داشته باشند و ما هیچ‌گونه رودربایستی با واحدهای تولیدی در این زمینه نداریم که یکی از اصلی‌‌ترین بخش‌ها در این راستا صنعت خودروسازی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که ایمنی و استاندارد در صنعت خودروسازی از مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار دولت است، عنوان‌کرد: علاوه بر صنعت خودروسازی در صنعت غذایی نیز گام‌های قابل اشاره‌ای برداشته شده و حتی به صادرات دست یافته‌ایم اما همچنان کالاهایی وجود دارند که از استاندارد برخوردار نیستند بنابراین انتقال تکنولوژی برحسب بومی‌‌سازی و با رعایت استاندادرهای ایمنی از جمله مواردی است که به صورت ویژه باید مدنظر قرار گیرد.

شریعتمداری همچنین با اشاره به تعطیلی جایگاه‌های CNG غیراستاندارد خاطرنشان‌کرد: در مورد جایگاه‌های CNG گزارش‌های خوبی از سوی سازمان استاندارد به رییس‌جمهوری و معاون اول ارایه شد تا تعطیلی واحدهایی که غیراستاندارد هستند در دستور کار قرار گیرد و در این زمینه ۱۳۰ واحد اخطار گرفته و با تعطیلی روبه‌رو شدند.

وی با تأکید بر این‌که موضوع استاندارد بسیار مهم و یکی از زمینه‌های رشد و توسعه است، یادآورشد: در دوره اول ۴ ساله دولت قدم‌های خوبی در حوزه ملی و بین‌المللی توسط سازمان ملی استاندارد برداشته شد و حرکت پرشتابی را آغاز کردیم اما همچنان با بند ۳۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که تأکید رهبری مبنی بر پوشش استاندارد به کلیه کالا و خدمات است، فاصله داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: استاندارد کف مطلوبیت است و باید پوشش استاندارد در همه فرایندهای کالایی و خدماتی مدنظر قرار گیرد. در این راستا کالا و خدمات دارای استاندارد اجباری هستند که در اولویت اول قرار دارند اما باید پا را فراتر از این مقوله بگذاریم و به استاندارد به عنوان یک سرمایه‌گذاری مهم برای آینده توجه کنیم.

گفتنی است که براساس تصمیمات جدید وزارت صنعت ثبت سفارش خودرو از ٤ تیرماه امسال متوقف شده و همین موضوع نابسامانی زیادی را در بازار خودروهای وارداتی به وجود آورده است. از یک طرف واردکنندگان در ترخیص خودروهای خود مشکل دارند و از طرف دیگر مردمی که خودرو‌ها را پیش خرید کرده‌اند امکان تحویل خودرو‌ها را ندارند، در این شرایط بازار هم رشد غیرمنطقی قیمت‌ها را تجربه و حتی برخی از سودجویان از عرضه خودروهای وارداتی به بازار خودداری می‌کنند.

همچنین پیش‌تر مجتبی‌خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفته بود که توقف ثبت سفارش خودرو با هدف حمایت از تولید داخل نیست بلکه برای اصلاح منابع ارزی انجام شده است.

وی با تأکید بر اولویت‌های کلان کشور در عرصه اقتصاد، گفت: نمی‌توان برای جلوگیری از رانت، اجازه ورود به خودروهای لوکس داد.

خسروتاج درباره اقدام یکباره وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات خودرو گفت: اگر قرار بود از گذشته این موضوع اعلام شود، عده‌ای برای ۱۰ سال خود ثبت سفارش می‌کردند و آنگاه رسانه‌ها ما را نقد می‌کردند که چرا در زمینه کنترل واردات اقدامی انجام نمی‌دهید.

 

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ حمایت لازم از تولید داخلی از طریق بالا رفتن تعرفه‌ها صورت می‌گیرد و اصلاح کردن نحوه واردات خودرو و ایجاد الزام به وجود نمایندگی و خدمات پس از فروش تنها برای هوشمندسازی واردات صورت گرفته است.