قراردادهای آبفا در قالب بیع متقابل به خصوصی‌ها واگذار می‌شود

عرض اندام تولیدکنندگان داخلی در سیزدهمین نمایشگاه آب قراردادهای آبفا در قالب بیع متقابل به خصوصی‌ها واگذار می‌شود سمیه مهدوی- سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب کشور به رسم هر ساله اما با یک تفاوت بارز نسبت به گذشته از ۳۶۳ شرکت میزبانی می‌کند؛ این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که وزارت نیرو تاکنون نتوانسته […]

عرض اندام تولیدکنندگان داخلی در سیزدهمین نمایشگاه آب

قراردادهای آبفا در قالب بیع متقابل به خصوصی‌ها واگذار می‌شود

سمیه مهدوی- سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب کشور به رسم هر ساله اما با یک تفاوت بارز نسبت به گذشته از ۳۶۳ شرکت میزبانی می‌کند؛ این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که وزارت نیرو تاکنون نتوانسته است برای خود یک راهبر و لیدر تازه نفس را معرفی کند تا جای خالی صندلی وزیر نیرو را بیش‌تر نمایان کند.

اما خودنمایی دستاوردهای صنعت آب و برق با عرض اندام تولیدکنندگان داخلی و خارجی علی‌رغم اظهارات اخیر ترامپ و موضع‌گیری آمریکا با تهدیدات تازه خود، همچنان توجهات را به خود جلب می‌کند. در این شرایط حضور ۲۰ شرکت خارجی می‌تواند گویای این امر باشد که دریافت سیگنال حضور نمایندگان شرکت‌های خصوصی در غرفه‌ها با تکیه بر تک‌تک محصولات و تولیداتشان بدین معناست که با وجود دغدغه‌ها و چالش‌های متعددی که این بخش را در محاصره درآورده است، هنوز بارقه‌های امید به ادامه حیات تجاری در آنها دیده می‌شود.

این نمایشگاه بهترین فرجه برای رونمایی از محصولات و بازار گرمی برای مذاکره‌های بیش‌تر در جهت جذب مشتریان خارجی محسوب می‌شود تا با ایجاد فضای رقابتی و سالم شرایط اقتصادی را تسهیل کند. بدین‌ترتیب بخش خصوصی می‌تواند با میدان یافتن در این فضای بین‌المللی به منظور ارتباط با شرکت‌های مجرب خارجی از تجربیات آنها استفاده کند.

در دولت یازدهم رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آب و فاضلاب انجام شده بود که بنا به گفته چیت‌چیان نزدیک به دو میلیارد دلار طرح دیگر آماده واگذاری به بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی بوده است.

حال در دولت جدید این ارقام وسعت بیش‌تری خواهند یافت و پروژه‌ها وارد فاز جدیدی خواهند شد. ضمن این‌که در بخش سرمایه‌گذاری‌های خارجی حدود ۱۰ میلیارد یورو طرح‌های آب و برقی در حال مذاکره بین بخش خصوصی ایرانی و خارجی وجود دارد؛ قرار است در واگذاری قرارداد‌ها به بخش خصوصی نیز در بخش آب و فاضلاب به روش بیع متقابل عمل شود.

محسن‌بختیار، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به آسیب‌شناسی سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی و خارجی در پروژه‌ها می‌گوید: خوشبختانه هم‌اکنون در بخش تولید برق بیش از ۶۰ درصد تولید برق کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و امیدواریم این حرکت در بخش‌های آب و فاضلاب نیز شروع شود و شاهد حضور بیش‌تر این بخش باشیم.

وی تصریح می‌کند: عزم ما برای همکاری با بخش خصوصی در طرح‌های آب و فاضلاب بسیار جدی است، بناست اولویت ما در واگذاری قرارداد‌ها به بخش خصوصی در بخش آب و فاضلاب به روش بیع متقابل باشد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو بیان می‌کند: برای تحقق اهداف برنامه سند چشم‌انداز سالانه حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که حدود ۶۰ میلیارد دلار آن بایستی از طریق جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و فاینانس صورت پذیرد.

با توجه به این‌که وزارت نیرو در حال تلاش برای راه‌اندازی بازار آب است، انتظار می‌رود با تشکیل این بازار شاهد حضور بیش‌تر بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی برای تکمیل پروژه‌ها باشیم.

در حال حاضر حدود ۸۰۰ طرح پیوست در بخش آب و فاضلاب در وزارت نیرو وجود دارد که بخش زیادی از آنها به‌صورت پروژه‌های نیمه کاره بوده و برای کشور جزو اولویت‌ها به شمار می‌روند، وزارت نیرو نیز آمادگی دارد تا پروژه‌ها را به بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری واگذار کند.

در همین راستا در مجموعه‌ای از تفاهمنامه‌ها با شرکت‌های خارجی منعقد شد. روز گذشته در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب ایران با حضور حمیدرضاجانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یادداشت همکاری بین رییس انجمن متخصصین آب و فاضلاب ایران و امیلی‌فیول، رییس انجمن آب فرانسه امضا شد.

وی افزود: فراهم کردن زمینه توسعه همکاری بین انجمن‌های صنفی و توسعه روابط میان شرکت‌های خصوصی داخلی با شرکت‌های خارجی از وظایف محوری شرکت آبفا کشور است.

رییس انجمن متخصصین آب و فاضلاب ایران تصریح کرد: سابقه همکاری ایران با شرکت‌های خارجی به ۴ دهه قبل بر می‌گردد به ویژه در زمینه ساخت تصفیه‌خانه‌های آب در کشور این شرکت‌های در سال‌های اخیر همکاری‌های خوبی داشته‌اند.

جانباز ادامه‌داد: این یادداشت تفاهم مورد حمایت آبفای کشور است و ما خود را موظف به حمایت و بسترسازی به تقویت روابط دو کشور در بخش‌های آب و فاضلاب می‌دانیم.

وی خاطرنشان‌کرد: ما در سال‌های اخیر توانستیم روابط بسیار خوبی با شرکت‌های خصوصی آلمانی از طریق انجمن آب این کشور برقرار کنیم، امیدواریم از طریق انجمن آب فرانسه بتوانیم چنین روابط خوبی را با شرکت‌های فرانسوی نیز داشته باشیم.

 

سیزدهمین نمایشگاه صنعت بین‌المللی آب و فاضلاب درحالی امروز به‌کار خود خاتمه می‌دهد که وزارت نیرو فرش قرمز جذب سرمایه‌گذاری‌ها را اعم از بازار داخلی و خارجی پهن کرده است، باید دید که در روز‌های آتی با مشخص شدن گزینه قطعی وزارت نیرو، سیاست این وزارتخانه در تدوین برنامه‌ها و چارچوب سرمایه‌گذاری‌ها چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.