افتخار به «ساخت ایران»؛ دستاورد اقتصاد دانش‌بنیان

    گروه دانش-چهارمین نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاهی ساخت داخل با هدف توسعه فن‌آوری و صادرات با حضور معاون اول رییس‌جمهوری آغاز به‌کار کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، اسحاق جهانگیری را در این مراسم که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، سورنا ستاری، معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهوری، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری […]

 

 

گروه دانش-چهارمین نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاهی ساخت داخل با هدف توسعه فن‌آوری و صادرات با حضور معاون اول رییس‌جمهوری آغاز به‌کار کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، اسحاق جهانگیری را در این مراسم که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، سورنا ستاری، معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهوری، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری و تنی چند از مقامات علمی و سیاسی همراهی کردند.

معاون اول رییس‌جمهوری همچنین از ۱۵ مدل محصول جدید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی نیز رونمایی کرد.

در این دوره از نمایشگاه ۳۳۰ شرکت دانش‌بنیان حضور داشته و بیش از ۹ هزار مدل محصول عرضه شده است.۶ کشور اسلامی همسایه از جمله عراق، افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان نیز از نمایشگاه بازدید خواهند داشت.

در این دور از نمایشگاه محصولات همچون سال گذشته سطح بندی شده و محصولات سطح ۴ در این دوره، از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری محروم شده‌اند.

براساس این گزارش در ۳ دوره گذشته دانشگاه‌های کشور حدود ۲۲۰ میلیارد تومان از نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاهی خرید داشته‌اند.

همچنین قرار است در نمایشگاه امسال از ۴ دانشگاه برتر و نیز ۳ شرکت دانش‌بنیان برتر تقدیر شود و نیز در تقدیر از شرکت‌های برتر، تشکل منسجمی از سوی شرکت‌ها ایجاد خواهد شد تا با رتبه‌بندی شرکت‌ها از سوی این تشکل شرکت‌های برتر معرفی شوند.

امسال نیز مانند سال گذشته برای مراکز خصوصی لیزینگ در نظر گرفته شده است که در این زمینه باید هماهنگی‌های بین دستگاه‌های مربوطه با این امر برای انجام هرچه منسجم‌تر این فرایند انجام شود.

در این دوره، ۶ کشور اسلامی همسایه از جمله عراق، افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان از نمایشگاه بازدید خواهند داشت.

نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاه ساخت داخل با هدف توسعه فن‌آوری و صادرات از ۵ تا ۸ اردیبهشت ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران بر پا می‌شود.

جهانگیری: اقتصاد دانش‌بنیان اساس اقتصاد مقاومتی است

معاون اول رییس‌جمهوری بر تدوین رویکردهای دقیق اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: شاه‌بیت و اساس اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است.

اسحاق جهانگیری در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با بیان این که در رویکرد‌های ۵ گانه اقتصاد مقاومتی به اقتصاد دانش‌بنیان پرداخته شده است، افزود: همه رویکرد‌ها متناسب با شرکت‌های دانش‌بنیان است.

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان این‌که جهت‌گیری اصلی اقتصاد این است که دانش در آن حرف اصلی را بزند، ادامه داد: باید دولت رویکردهای دقیقی را تدوین کند تا بتوانیم به اقتصاد دانش‌بنیان برسیم.

جهانگیری گفت: به خاطر تحریم‌ها موضوع اقتصاد مقاومتی به مسأله اصلی و کلیدی در کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به این که اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت و مسؤولان دستگاه‌های مختلف است، گفت: امروز تمام سطوح موظف هستند تا با اقتصاد مقاومتی، کشور را در مقابل فشار‌ها مقاوم کنند.

معاون اول رییس‌جمهوری با تأکید بر این‌که در تمام رشته‌های صنعتی نیازمند فن‌آوری جدید هستیم، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان به این معناست که صنعت، کشاورزی و نفت ما دانش‌بنیان باشد و اداره کشور نیز براساس دانش مدیریت شود.

وی با بیان این که در شرایط فعلی اقتصاد ما باید به فکر و اندیشه جوانان تحصیل کرده اتکا کند، ادامه داد: اولین رسالت ما تجهیز دانشگاه‌هاست و دولت باید کمک کند تا دانشگاه‌های کشور به تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهی مجهز شوند.

معاون اول رییس‌جمهوری تصریح کرد که این حجم از نیروی انسانی جوان می‌تواند خلاق اقتصاد دانش‌بنیان به معنای واقعی باشد و افزود: باید رویکردهای دقیقی برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان اتخاذ کرد.

معاون اول رییس‌جمهوری تأکید کرد که می‌بایست به تولیدات داخلی ایران افتخار کنیم و شرایطی ایجاد کنیم تا هر ایرانی برای استفاده از محصول داخلی احساس افتخار کند اما در عین حال یادآور شد: متأسفانه نتوانستیم این فرهنگ را در ایران به وجود آوریم. مصرف تولید ایرانی باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رشد نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در طول ۴ دوره‌ای که برگزار شده است، گفت: این نمایشگاه از یک هزار محصول به ۱۰ هزار محصول رسیده که جزو افتخارات مهم کشورمان است.

معاون اول رییس‌جمهوری با تأکید بر این که همه مکلف به توسعه ایران هستیم، توسعه علم را زیربنای همه توسعه‌ها در کشور دانست و گفت: توسعه‌ای می‌تواند پایدار باشد که متکی به علم و فن‌آوری باشد. توسعه کشور‌ها از شرایط محیطی و بین‌المللی متأثر است و خوشبختانه این گفتمان در کشور ما شکل گرفته که دنبال توسعه علم و فن‌آوری باشیم .

جهانگیری افزود: با توجه به سابقه تاریخی ایران در تولید علم و فن‌آوری در دنیا، نیاز است که به جایگاه قدیمی‌مان برگردیم. باید به نخبگان توجه کرد و دانشگاه‌ها را محترم شمرد.

شکل‌گیری صادرات صنعتی شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری گفت: تاکنون از صادرات محصولات آزمایشگاهی حمایت کرده‌ایم، اما بنا داریم که از صادرات صنعتی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم.

سورنا ستاری در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران عنوان کرد: ما باید مدلی برای بازار شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی کنیم تا بتوانند محصولات خود را وارد بازار کنند و در دسترس مردم قرار دهند.

وی با بیان این‌که سال اول نمایشگاه تجهیزات با هزار محصول آغاز به‌کار کرد ولی اکنون ۱۰ هزار دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی در این دوره وجود دارد که البته سطح تکنولوژی آن خیلی بالاتر از دوره اول نمایشگاه است.

ستاری با اشاره به رتبه‌بندی محصولات نمایشگاه تجهیزات اظهار کرد: سعی کردیم که در این دوره از نمایشگاه، سطح چهارم که مربوط به محصولات کم‌تر برخوردار از تکنولوژی هستند را نداشته باشیم.

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری افزود: حمایت معاونت علمی برای خرید از نمایشگاه یک خرید دولتی است که با مکانیزمی جدید ارایه شده است که می‌توان این روش ارایه را در سایر بخش‌های صنعتی دیگر کشور به‌کار برد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اکنون شرکت‌ها توسعه پیدا کردند و در راستای پیشرفت کشور گام برداشته‌اند.

ستاری تصریح کرد: ما جزو ۵ یا ۶ کشوری هستیم که نیروی انسانی جوان و فارغ‌التحصیل داریم پس باید از این سرمایه‌های انسانی به خوبی بهره ببریم؛ این منابع انسانی خودشان اشتغال‌زا هستند؛ زیرا آن‌ها می‌توانند دانش ارزش افزوده و کارآفرینی برای کشور ایجاد کنند. اگر بتوانیم جهت‌گیری مناسبی برای اشتغال آن‌ها ایجاد کنیم، می‌توانیم کارآفرینی را افزایش دهیم.

وی با بیان این‌که ایده‌های فارغ‌التحصیلان می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند، توضیح داد: پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده در نمایشگاه پنجم تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران عدد قابل توجهی از صادرات محصولات آزمایشگاهی داشته باشیم.

معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری تأکید کرد: در واقع قدم بعدی ما برای صادرات صنعتی شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این راستا خدمات مناسبی در کریدور صادراتی معاونت علمی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وزیر علوم: ۱۲۰ آزمایشگاه علمی تجهیز می‌شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری گفت: در حال حاضر ۱۲۰ آزمایشگاه مرکزی در مراکز علمی وجود دارد که برنامه‌های کلانی برای تجهیز این مراکز علمی و علاوه بر آن، دانشگاه‌ها داریم.

محمد فرهادی در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران گفت: امیدوار هستیم که بودجه دانشگاه‌ها که برای سال ۹۵ پیش‌بینی شده است، به موقع اختصاص یابند تا دانشگاه‌ها بتوانند از بودجه خود در زمان مناسب استفاده کنند.

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌توانند آزمایشگاه‌های خود را با این بودجه تجهیز کرده و مواد مصرفی، ماشین‌آلات، تجهیزات و… خود را به روز کنند.

فرهادی با بیان این‌که در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رو به افزایش هستند، گفت: ۳۸ پارک علم و فن‌آوری داریم که از ایجاد اولین پارک علم و فن‌آوری ۲۰ سال می‌گذرد.

 

وی افزود: امیدواریم با حمایت‌ها و ارایه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، شاهد افزایش تعداد آن‌ها باشیم تا بتوانیم نیازهای کشور را از طریق این شرکت‌ها تأمین کنیم.