تأمین ۲۰۰۰ واگن متروی تهران از طریق برگزاری مناقصه

شهردار تهران اعلام کرد تأمین ۲۰۰۰ واگن متروی تهران از طریق برگزاری مناقصه گروه اجتماعی- شهردار تهران با اشاره به تعطیلی خط ۷ مترو و نامه وزارت کشور در خصوص ناایمن بودن این خط، گفت: ایمن‌سازی خط ۷ مترو ۶ ماه به طول می‌انجامد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمدعلی‌نجفی در جمع خبرنگاران، با اشاره به […]

شهردار تهران اعلام کرد

تأمین ۲۰۰۰ واگن متروی تهران از طریق برگزاری مناقصه

گروه اجتماعی- شهردار تهران با اشاره به تعطیلی خط ۷ مترو و نامه وزارت کشور در خصوص ناایمن بودن این خط، گفت: ایمن‌سازی خط ۷ مترو ۶ ماه به طول می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمدعلی‌نجفی در جمع خبرنگاران، با اشاره به تعطیلی خط ۷ مترو، گفت: از وقتی که این خط راه‌اندازی شد، بحث‌هایی در خصوص ناایمن بودن این خط از نظر سیگنالی، نبود تجهیزات، ریل و برخی کشنده‌ها و واگن‌‌ها مطرح شد.

وی با بیان این‌که باید زودتر از اینها این خط را تعطیل می‌کردیم، گفت: یک ماه و نیم قبل نیز وزارت کشور نامه‌ای در خصوص ناایمن بودن این خط ارایه کرد و توصیه به تعطیلی خط داشت، اما واقعیت این است که دلمان نمی‌خواست به دلیل استقبال مردم این خط را تعطیل کنیم، اما چندین جلسه با کارشناسان مختلف برگزار کرده و نهایتاً احساس کردیم جان مردم به خطر می‌افتد.

شهردار تهران با بیان این‌که ایمن‌سازی این خط ۶ ماه به طول می‌انجامد، گفت: امیدواریم زودتر از موعد پیش‌بینی شده خط افتتاح شود تا بتوانیم تا قبل از نوروز این خط را در اختیار مردم قرار دهیم اما واقعیت این است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۶ ماه ایمن‌سازی این خط طول می‌کشد.

نجفی در پاسخ به این سؤال که گویا خط ۷ مسافرگیری می‌کرده است، گفت: اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کردیم اما برخی شهروندان این اطلاعیه را ممکن است ندیده باشند و بر همین اساس فقط تا فردا در این خط مسافرگیری خواهد شد اما بعد از آن، خط تعطیل می‌شود.

وی افزود: به مسافرانی که از این خط استفاده کردند، مداوم گوشزد شد که این خط از روز چهارشنبه تعطیل می‌شود.

شهردار تهران همچنین در مورد ورود قطار‌ها نیز گفت: گسترش حمل و نقل عمومی و به‌خصوص مترو از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری تهران است که امیدواریم ظرف ماه و سال‌های آینده به ظرفیت قابل قبولی در این زمینه برسیم.

نجفی با بیان این‌که گسترش حمل و نقل عمومی به دلیل آسایش و آرامشی که برای مردم به ارمغان می‌آورد جزو برنامه‌های اصلی شورای شهر و شهرداری خواهد بود، گفت: خوشبختانه شورای اقتصاد نیز مصوبه‌ای در خصوص خرید ۱۰۰۰ واگن از محل فاینانس داشته است که مناقصه بین‌المللی ۶۳۰ واگن امیدواریم تا پایان آبان انجام شود تا تکلیف مناقصه خرید واگن که باید با همکاری شرکت خارجی و داخلی باشد، مشخص شود، اما دقت داشته باشید این تزریق واگن حداقل ۱٫۵ سال به طول می‌انجامد.

وی با بیان این‌که این قطار‌ها به خط کلاهدوز تزریق می‌شوند، گفت: امیدواریم با تزریق این قطار‌ها یک دقیقه سرفاصله حرکت مترو در این خط کاهش یابد. هر چند که متروی تهران به حدود ۲۰۰۰ واگن احتیاج دارد که با برپایی مناقصات مختلف امیدواریم این مهم جبران شود.

وی همچنین از رونمایی ۳۰ دستگاه اتوبوس تک واگن خبر داد و گفت: این اتوبوس‌‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خریداری شده و امیدواریم دولت در توسعه مترو که ستون فقرات حمل و نقل است و همچنین توسعه و نوسازی اتوبوس‌‌ها به شهرداری کمک کند چراکه از سال ۸۹ تاکنون خطوط نوسازی نشده و ما با اتوبوس‌هایی مواجه هستیم که بیش از ۱۰ سال عمر دارند و مردم از این زمینه ناراضی هستند.

شهردار تهران افزود: امید است دولت در زمینه ارایه یارانه بلیت مترو و اتوبوس و همچنین خرید اتوبوس کمک کند.

نجفی در مورد سرانجام بزرگراه شهید شوشتری نیز گفت: قرار شده است در مدیریت شهری جدید در مورد مسایل اختلافی، کمیته کارشناسی با سازمان‌های مربوطه تشکیل شود که در زمینه بزرگراه شوشتری نیز جلسه برگزار خواهیم کرد.

بودجه ۳۰۰ میلیاردی برای ایمن‌سازی خط ۷ مترو

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز از نیاز ۳۰۰ میلیارد تومانی برای ایمن‌سازی خط ۷ خبر داد.

محسن‌پورسیدآقایی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۳۰ دستگاه اتوبوس و ۷ رام قطار و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر ایمنی خط ۷ و ۸ گفت: مسأله خط ۸ کاملاً متفاوت از خط ۷ است، چراکه ما در خط ۷ مشکل ایمنی، نبود هواکش و احتمال حریق در داخل ایستگاه‌ها را داشتیم که قابلیت بیرون‌کشیدن دود نیز وجود نداشت و همین مسایل و همچنین نبود سیگنالین سبب شد که نسبت به تعطیلی این خط اقدام کنیم.

وی با بیان این‌که هر ۵۵ دقیقه یک قطار در این خط حرکت می‌کرد، گفت: مترو باید هر ۴ الی ۵ دقیقه حرکت داشته باشد و این مسایل سبب تعطیلی خط ۷ شد اما در خط ۸ مسأله فرق می‌کند چرا که خود خط ایمن است و مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما این خط در حریم بزرگراه است و اگر احیاناً سانحه‌ای در بزرگراه رخ دهد، ممکن است خودرو بر روی ریل بیاید که بیش‌تر ایمن‌سازی حریم خط ۸ مدنظر است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که با استفاده از تکنولوژی روز یا دیواره حائل فنری می‌توانیم نسبت به ایمن‌سازی این خط اقدام کنیم، گفت: رایزنی‌‌ها با وزارت راه در حال انجام است.

وی همچنین در مورد ایمن‌سازی خط ۷ نیز گفت: ایمن‌سازی این خط ۶ ماه به طول می‌انجامد و به نظر می‌رسد بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه لازم است که منابع باید به این خط تزریق شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در مورد مناقصه واگن‌های مترو نیز گفت: شرکت واگن‌سازی تهران یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های واگن‌سازی است که هزاران واگن تاکنون ساخته و کاملاً آماده ساخت واگن‌های جدید است اما واگن‌های مترو باید از طریق مناقصه واگذار شود و این شرکت نیز در یک محیط رقابتی رقابت خواهد کرد.