صنعت زغال‌سنگ نیازمند ۱۳۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

رییس خانه معدن با اشاره به بازه زمانی ۱۵ ساله مطرح کرد صنعت زغال‌سنگ نیازمند ۱۳۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری گروه معدن و زمین -رییس خانه معدن ایران با تأکید بر لزوم استانداردسازی و ارتقای نظارت ایمنی در معادن کشور، گفت: ۷۰ درصد معادن زغال‌سنگ کشور از شرایط ایمنی مطلوب برخوردار نیستند. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضابهرامن […]

رییس خانه معدن با اشاره به بازه زمانی ۱۵ ساله مطرح کرد

صنعت زغال‌سنگ نیازمند ۱۳۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

گروه معدن و زمین -رییس خانه معدن ایران با تأکید بر لزوم استانداردسازی و ارتقای نظارت ایمنی در معادن کشور، گفت: ۷۰ درصد معادن زغال‌سنگ کشور از شرایط ایمنی مطلوب برخوردار نیستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضابهرامن در نشست خبری اعضای هیأت مدیره خانه معدن ایران افزود: اکنون ۸۳ معدن زغال‌سنگ کشور در حال بهره‌برداری است که نیازمند تقویت نگاه ایمنی در خصوص این معادن هستیم.

وی با بیان این‌که معادن زغال‌سنگ به دلیل تولید گاز خطرناک هستند، افزود: خانه معدن ایران در ۴ سال گذشته گزارش‌های متعددی در خصوص خطرساز بودن این معادن ارایه کرد و در این راستا امروز دولت به نوسازی در معادن زغال سنگ، تجهیز آنها و آموزش نیروی انسانی تصمیم‌گیری کرده است.

بهرامن تأکیدکرد: فعالان بخش معدن باید دائم در حال آموزش باشند که در غیر این صورت، بر تولید و قیمت تمام شده تولیدات تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وی با اشاره به حادثه سال گذشته معدن یورت استان گلستان، عامل اصلی آن را نبود آموزش کافی عنوان کرد.

رییس خانه معدن ایران یادآور شد: در این زمینه دو بسته حمایتی برای معادن زغال‌سنگ از جمله بسته حمایت یارانه‌ای و همچنین سند ایمن‌سازی معادن زغال‌سنگ با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال آماده‌سازی است.

امنیت سرمایه‌گذاری

این مقام مسؤول در پاسخ به پرسش مبنی بر سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در بخش معدن، گفت: در ۵ سال گذشته خانه معدن ایران با برگردان انگلیسی کردن قانون معادن، به‌روزرسانی قانون سرمایه‌گذاری کشور در بخش معدن و برگزاری سلسله نشست‌هایی در داخل و خارج کشور در این خصوص گام برداشته است.

وی از برنامه‌ریزی تعریف استاندارد سرمایه‌گذاری در بخش معدن خبر داد و آن را پایه و اساس سرمایه‌گذاری در این بخش توصیف کرد.

بهرامن افزود: امروز سرمایه‌گذاران کوچک و متوسط بیش‌تر از سرمایه‌گذاران بزرگ می‌توانند در بخش معدن مؤثر باشند که در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام و کار جلب و جذب سرمایه‌گذاران آغاز شده است.

وی با انتقاد از این‌که قوانین موجود تأمین‌کننده امنیت لازم برای سرمایه‌گذاران نیست، برای بازتعریف و تغییر این قوانین، انسجام بیش‌تر آنها بر پرهیز از نگاه سلیقه‌ای و زودبازده بودن تأکید کرد.

رییس خانه معدن ایران تصریح‌کرد: اگر بتوانیم ۵۰۰ سرمایه‌گذار را در بخش معدن از خارج کشور جذب کنیم، دیگر نگرانی در این بخش نخواهیم داشت.

وی تأکیدکرد: نگاه تعرفه‌ای برای تأمین ماشین‌آلات بخش معدن همانند سم است که بخش تولید را فلج می‌کند.

 رییس خانه معدن ایران تصریح‌کرد: کمیسیون ماده یک باید از ماشین‌آلات معدنی برداشته شود.

بهرامن با بیان این‌که درخواست کردیم دولت ۵۰۰ معدن غیرفعال را در اختیار خانه معدن قرار دهد تا آنها را احیا کنیم، گفت: با احیا این معادن ۱۵۰ هزار شغل جدید و پایدار ایجاد می‌شود.

بهرامن با تأکید بر فرسوده و قدیمی بودن تجهیزات و ماشین‌آلات معادن زغال‌سنگ افزود: از طرف دیگر، تجهیزات ایمنی معادن زغال نظیر دستگاه‌های هشدار‌دهنده گازهای خطرناک، سیستم‌های ضدجرقه، تهویه مطلوب و امکانات مربوط به نگهداری از سقف و دیواره‌های معادن به شدت ناکارآ هستند و هر لحظه بیم آن می‌رود که با انفجاری مهیب یا ریزش سقف و دیواره‌ها، عده‌ای از کارکنان معدن در این انفجار‌ها بسوزند و زیر ده‌ها تن سنگ و خاک مدفون شوند.

رییس خانه معدن ایران گفت: براساس آمار وزارت صنعت، هم‌اکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر در معادن زغال کشور مشغول به‌کار هستند که باید سالانه ۲٫۵ میلیون تن کنسانتره زغال مورد نیاز برای شرکت ذوب‌آهن اصفهان را به تولید برسانند. از طرف دیگر با توجه به افزایش ظرفیت این شرکت و طراحی شرکت‌های دیگر فولاد به روش کوره بلند پیش‌بینی می‌شود که نیاز کشور به زغال‌سنگ از گذشته بیش‌تر شود که لازمه آن سرمایه‌گذاری در معادن زغال کشور است.

وی پیشنهاد کرد: سیاست‌گذاران معدنی کشور به منظور تولید این ماده معدنی با کم‌ترین حوادث و بالا‌ترین بهره‌وری برای تجهیز و نوسازی معادن زغال‌سنگ اقدامات لازم را به عمل آورند و با زنده کردن مطالبات شرکت‌های زغال‌سنگ این امکان در اختیار آنها قرار گیرد تا فعالیت‌های اکتشافی خود را گسترش داده و سطح استخراج خود را بالا ببرند.

بهرامن گفت: ما در خانه معدن ایران گزارش‌های متعددی در مورد معدنکاری زغال‌سنگ به وزارت صنعت تاکنون ارایه کرده‌ایم و بسیار خوشحال هستیم که وزیر صنعت، معدن و تجارت ایمنی در معادن زغال را در ایران جزو موضوعاتی خاص و ویژه و در اولویت موضوعات قابل بررسی در دستگاه حاکمیت قراردادند.

وی ادامه‌داد: حادثه معدن زغال‌سنگ زمستان‌یورت آزاد شهر جزو حوادثی است که نشان می‌دهد نگاه ما در زمینه سرمایه‌گذاری در معادن باید تغییر کند. البته تنها با افزایش سرمایه‌گذاری در معادن نمی‌توان شاهد کاهش حوادث بود؛ بلکه عامل مهم دیگری به نام آموزش در این میان می‌تواند در کاهش وقوع این حوادث مؤثر واقع شود. استفاده از تجهیزات جدید می‌تواند در کاهش حوادث اثرگذار باشد، اما نباید فراموش کرد تا زمانی که آموزش نباشد امکان استفاده کارگران از تجهیزات جدید برای کاهش حوادث معدنی وجود نخواهد داشت.

رییس خانه معدن ایران مطرح‌کرد: نشست مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت با کمیته زغال خانه معدن ایران و صاحبنظران با ارزش فعال در این صنعت، برای رفع مشکلات تولید و نیز قیمتگذاری این محصول چشم‌انداز قابل قبولی را برای این صنعت تعریف می‌کند.

وی یادآورشد: خوشبختانه مسایلی که با حضور رییس کمیته زغال خانه معدن ایران در حضور وزیر محترم صنعت و رییس سازمان ایمیدرو، در خصوص نیاز مبرم به مبحث آموزش و نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه معادن زغال کشور مطرح شده از جمله پیشنهاد لزوم سرمایه‌گذاری در این صنعت به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد تومانی و ۲٫۵ میلیارد یورویی که در مجموع معادل ۱۳۶۰۰ میلیارد تومان است و لازم است در بازه زمانی ۱۵ ساله و در صنعت زغال‌سنگ کشور سرمایه‌گذاری شود.

نمایشگاه ایران کان مین

رییس خانه معدن ایران از برگزاری سیزدهمین نمایشگاه ایران کان مین از شنبه هفته آینده (۱۳ آبان‌ماه) به مدت ۴ روز با حضور ۱۳۹ شرکت خارجی و ۱۴۶ شرکت داخلی خبر داد.

وی افزود: این نمایشگاه ۴ روزه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش خواهد یافت و کشورهای آلمان، چین و ایتالیا به صورت ویژه در آن حضور خواهند داشت.

سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد

رییس خانه معدن ایران با بیان این‌که دولت باید سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی را به یک‌هزار میلیارد تومان برساند، گفت: حمایتی از بخش معدن نشده است.

بهرامن اظهارکرد: متأسفانه دولت هیچگاه حمایت‌های جانبی از جمله پرداخت تسهیلات برای بخش معدن قرار نداده است، شاید در بخش فرآوری این اتفاق افتاده اما، در بخش معدن این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: هر زمان هم اگر صحبت از سهمی مطرح بود، مستقیم در بخش معدن نبوده و عملاً فاکتور تأثیرگذاری وجود نداشته که بخش معدن بتواند از آن استفاده کند.

رییس خانه معدن ایران درباره نحوه حمایت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: این صندوق مسؤول صدور بیمه است و با توجه به اعتباری که برای متقاضیان تسهیلات با صدور بیمه‌نامه ایجاد می‌کند بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات راحت‌تر عمل می‌کنند.

بهرامن با بیان این‌که اعتبار این صندوق از ۱۰ میلیارد تومان به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، افزود: این مبلغ در حدی نیست که بتواند تمام معادن کشور را پوشش دهد و اگر بخواهیم این کار را انجام دهد، دولت باید سرمایه آن را به یک‌هزار میلیارد تومان برساند در غیر این صورت نمی‌توان انتظار خاصی از آن داشت.

وی درباره دورنمای بخش معدن کشور نیز اظهارکرد: با توجه به این‌که تقاضای جهانی برای این بخش هر روز بیش‌تر می‌شود، در بخش‌هایی که درخواست‌های خارجی داریم بخش معدن حرکت رو به جلویی دارد.

رییس خانه معدن ایران خاطرنشان‌کرد: در بخش‌هایی که مصرف داخلی وجود دارد و مستقیماً با بخش ساختمان ارتباط دارند فعالیت‌هایشان راکد شده است.

 

بهرامن درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش معدن نیز گفت: رقمی خاصی در این زمینه نمی‌توانم اعلام کنم اما، سرمایه‌گذاران خارجی در بخش معدن در واحد‌های کوچک و متوسط راحت‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنند.