آب در هاون کوبیدن خودروسازان با وجود انبوه سیاست‌های انحصاری!

آب در هاون کوبیدن خودروسازان با وجود انبوه سیاست‌های انحصاری! مهدی قره‌داغلی- با وجود گذشت نیم قرن از حیات صنعت خودرو این صنعت نتوانسته رقابت‌پذیر باشد. به این ترتیب خریدار به هیچ عنوان حق انتخاب نداشته و مجبور است خودروهای کم‌کیفیت و با قیمت‌های بسیار گزاف خریداری کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در عین حال مدیران […]

آب در هاون کوبیدن خودروسازان با وجود انبوه سیاست‌های انحصاری!

مهدی قره‌داغلی- با وجود گذشت نیم قرن از حیات صنعت خودرو این صنعت نتوانسته رقابت‌پذیر باشد. به این ترتیب خریدار به هیچ عنوان حق انتخاب نداشته و مجبور است خودروهای کم‌کیفیت و با قیمت‌های بسیار گزاف خریداری کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در عین حال مدیران شرکت‌های خودرو‌سازی هم ضرورتی در بهبود محصولات خویش نمی‌یابند. بدین ترتیب جدید‌‌ترین محصول سال کارخانه‌های عظیم داخلی تنها با نام جدید عرضه می‌شود در حالی که از نظر ساختار فنی و حتی شکل ظاهری هیچ تفاوتی با نمونه‌های سال‌های گذشته ندارد. انحصار در صنعت خودروی ایران اشاره به مجموعه عواملی دارد که منجر به ایجاد بازار تک‌قطبی در صنعت خودروی ایران و در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش بی‌رویه قیمت محصولات شده است

در این رابطه رامین‌نورقلی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که امروز نباید بازار خودرو در اختیار تنها چند خودروساز قرار گیرد بلکه باید مصرف‌کنندگان در یک بازار گسترده و متنوع امکان انتخاب داشته باشند.

رامین نورقلی پور اظهار داشت: برای پاسخگویی مناسب به تقاضای بازار داخل، باید نیاز مصرف‌کنندگان داخلی در اولویت برنامه و سیاست دولت و هدف‌گذاری خودروسازان قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت مشتری‌مداری در جریان توسعه صنعت خودرو، تصریح کرد: امروز خودروسازان باید متناسب با ذائقه و نیاز مشتریان داخلی و در نگاه وسیع تر بازارهای جهانی تولید کنند و این موضوع را سرلوحه فعالیت‌های تولیدی و زمینه طراحی و تحقیقات در این صنعت قرار دهند.

وی تأکید کرد: وجود هر گونه انحصار در صنعت خودرو، سدی در مقابل کیفی‌سازی و دستیابی به قیمت رقابتی در بازار است.

وی با اشاره به تأثیر انحصار بر کاهش راندمان خودروسازی در کشور، خاطر نشان کرد: از سویی وجود بازار انحصاری و غیررقابتی، خودروسازان را تشویق به سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه نمی‌کند.

نماینده کردکوی و بندرترکمن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بی‌تردید با تداوم سیاست‌های انحصاری در بازار خودرو کشور، هیچ زمان خودروساز نخواهیم شد.

نورقلی پور افزود: چرا باید با وجود حدود نیم قرن فعالیت تولیدی در حوزه خودروسازی، برندی را که مورد قبول بازار داخل و بازارهای صادراتی است را تولید و به بازار عرضه کنیم؟

وی گفت: زمان آن است که با سیاست‌های جدید خودرویی، خودروسازان در مسیری حرکت کند که به عنوان طراح و تولیدکننده خودرو در دنیا شناخته شوند.

وی افزود: البته باید همزمان جهت‌گیری برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز در این جهت تعریف شود قطعاً حرکت در این جهت می‌تواند نقش مؤثری در توسعه صنعت خودرو و معرفی خودروسازی ایران در بازار جهانی داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که با مونتاژکاری صنعت خودرو توسعه نخواهد یافت، اظهار داشت: هر چند در این سال‌ها در جریان مونتاژکاری و عرضه برخی از برندهای خارجی تلاش شده تا سهمی از تولیدات داخلی‌سازی شود اما همچنان در طراحی و ساخت قطعات اصلی موفقیتی حاصل نشده است و امید است با همکاری‌های جدید که با برخی از شرکت‌های مطرح در حوزه طراحی و قطعات مهم ایجاد شده، بتوان به موقعیت بهتری در تولید و طراحی خودرو دست یابیم.

دولت تنها می‌تواند حامی و سیاست‌گذار صنعت خودرو باشد

در این زمینه ولی‌ملکی، عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان این‌که دولت وظیفه تصدی‌گری ندارد و تنها می‌تواند سیاست‌گذاری و حمایت را از صنعت خودروسازی داشته باشد، گفت: زمانی که مدیر از طرف دولت انتخاب نشود تصمیم‌گیری‌ها سریع‌تر انجام می‌شود.

ملکی در خصوص لزوم ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط بخش خصوصی و تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این موضوع، اظهار داشت: یکی از مزیت‌های که می‌تواند در این مسأله وجود داشته باشد این است که بخش خصوصی دست بازتری دارد و می‌تواند سریع‌تر تصمیم‌گیری کنند و همچنین سریع‌تر به اهداف تعیین شده دست پیدا کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در بخش‌های دولتی، نیمه‌دولتی و ‌بخش‌های که نظارت‌‌ها توسط دولت صورت می‌گیرد سرعت عمل از کارفرمایان و تولیدکنندگان گرفته می‌شود، گفت: شخصاً اعتقاد دارم اگر این مسأله با جوینت شدن دو خودروساز بزرگ کشور با یک خودروساز خارجی صورت می‌گرفت و طی آن قطب سوم ایجاد می‌شد دوام و قوام بیش‌تری داشت.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که زیرساخت‌های موجود در خودروسازی‌های بزرگ کشور را بخش خصوصی در اختیار ندارد، ادامه داد: این زیرساخت‌ها شامل واحد‌ها تحقیق و توسعه قویتر و واحدهای تولیدی فراوان‌تر می‌شود که می‌توان با استفاده از آنها دانش فنی را سریع‌تر داخلی‌سازی کرد.

وی افزود: متأسفانه این کار نشده و ما نیز نمی‌توانیم مانع فعالیت بخش خصوصی شویم، امیدوارم براساس اصل ۴۴ قانون اساسی بخش خصوصی را بیش‌تر وارد این قضایا کنیم تا در صنعت خودروسازی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این‌که دولت وظیفه تصدی‌گری ندارد و تنها می‌تواند سیاست‌گذاری و حمایت را از صنعت خودروسازی داشته باشد، خاطرنشان کرد: زمانی که مدیر از طرف دولت انتخاب نشود تصمیم‌گیری‌ها سریع‌تر انجام می‌شود.

همچنین جوادمرزبان، کارشناس صنعت خودرو وی با اشاره به فعالیت بیش از ۳۰ شرکت خودروسازی در ایران معتقد است که: در حال حاضر اغلب این شرکت‌ها به جای تولید اقدام به واردات کرده و هم اکنون به عنوان وارد‌کننده شناخته می‌شوند بنابراین این وضعیت نشان از چرخه معیوب تولید در صنعت خودروسازی در ایران است چرا که اساس فعالیت شرکت‌ها بر روی واردات و مونتاژ خودروهای خارجی قرار گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران همچنین بر ضرورت تقویت زیر ساخت‌های تولید و توانمندی‌سازی شرکت‌های خودروسازی تأکید کرد و گفت: در شرایط امروز خودروسازی در دنیا، شرکت‌های خودروسازی کوچک توان رقابت در بازارهای جهانی را نخواهند داشت و از این رو باید شرکت‌های کوچک در دل شرکت‌های بزرگ فعالیت نموده و همزمان نسبت به تقویت زیرساخت‌ها و ارتقای دانش فنی و تولیدی در این بخش‌ها تلاش بیش‌تری صورت گیرد.

 

مرزبان خاطرنشان کرد: امروز خودروسازان بزرگ بازار را به انحصار خود درآورده و عرصه را برای رقابت خودروسازان کوچک محدود کرده‌اند.