شفاف‌سازی در اسناد مناقصات اختلاف‌های قراردادی را به حداقل می‌رساند

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد شفاف‌سازی در اسناد مناقصات اختلاف‌های قراردادی را به حداقل می‌رساند سمیه مهدوی – درحالی که رقمی در حدود ۷۰ درصد از ظرفیت کاری سازندگان و تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت داخلی خالی مانده است، دست‌اندرکاران و مسؤولان ذی‌ربط در صنعت نفت، درصدد برآمده‌اند تا با […]

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد

شفاف‌سازی در اسناد مناقصات اختلاف‌های قراردادی را به حداقل می‌رساند

سمیه مهدوی – درحالی که رقمی در حدود ۷۰ درصد از ظرفیت کاری سازندگان و تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت داخلی خالی مانده است، دست‌اندرکاران و مسؤولان ذی‌ربط در صنعت نفت، درصدد برآمده‌اند تا با رفع موانع قراردادی و چالش‌های مالی، سدهای قد علم کرده بر سر راه این صنف از فعالان نفتی را از میان ‌بردارند. بررسی سازوکارهای پیمانکاران و سازندگان در چند روز گذشته، تحت عنوان «نمایشگاه تخصصی تجهیزات نفت» در ۴ روز متوالی کلید خورد. طی یکی از همین دید و بازدیدهای مدیران در غرفه‌ها برای بده‌بستان‌های خبری و آماری‌شان با اصحاب رسانه، قرعه به نام حمیدبورد، مدیرعامل شرکت ملی نفت فلات قاره افتاد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مناقصه‌مزایده به اهواز، بورد ضمن پاسخگویی به اصحاب رسانه، حضور شرکت‌ها و سازندگان ایرانی را در این همایش نفتی امیدوارکننده تلقی کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت فلات قاره در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص اقدام وزارت نفت در خصوص تشکیل کارگروه‌های تخصصی که قرار است با بررسی اسناد پیمان خدمات فنی چالش‌های قراردادی فی‌مابین کارفرما و پیمانکار را به حداقل برسانند، بیان کرد: این جلسات به صورت مداوم و به صورت هفتگی درحال برگزاری است نتایج خوب و قابل‌تعمقی را نیز در پی داشته است، پیش‌نویس بخش‌های آماده شده به شرکت‌ها ارایه شده است تا با نظرات مطروحه اصلاحات لازم بر روی قرارداد‌ها اعمال شود. هرچقدر که اسناد مناقصه شفافیت‌تر باشد و هرچقدر قرارداد منعقد شده بین ما به‌عنوان کارفرما و طرف مقابل یعنی پیمانکار که منعقد می‌شود روشن‌تر و دقیق‌تر باشد، طبعاً کنترل کار و راهبری در اجرای پروژه ساده‌تر می‌شود و اختلافات قراردادی به حداقل خواهد رسید. لذا ما هم در بازار کلی نفت و هم در مجموعه نفت فلات قاره به‌دنبال این هستیم تا جایی که ممکن است اسناد تدوین شده در مناقصه، اسناد قوی باشد و نقاط ضعف آن به حداقل برسد. به گونه‌ای که در موقع اجرا به سؤالاتی که به آن پرداخته‌ایم جواب داده شود.

 بورد تصریح کرد: ضمن این‌که شکل قرارداد‌ها در حوزه‌های گوناگون متفاوت است در بخش‌هایی مانند حفاری، مدل قراردادهای EPC، قراردادهای تغییر و نگهداری و… برای همه موارد مذکور باید مدل مناسبی در نظر گرفته شود تا اسناد مناقصه به تناسب و در خور به آن تنظیم و در نهایت به شرکت‌های مناقصه‌گر ارسال شود.

عبدالحمیداسفندیارپور؛ معاون مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره؛ در ادامه بیان کرد: یکی از نکات اصلاحی که در جلسات کارگروهی رصد قرارداد‌ها برروی آن متمرکز شده‌ایم، استفاده از نظرات شرکت‌ها است. به این ترتیب که متن از بین مجموعه‌های نفتی در قالب کنفرانس و سمینار به شرکت‌ها ارایه شود تا با نظرسنجی از این شرکت‌های نفتی نسخه نهایی قرارداد‌ها تنظیم شود. البته صددرصد کار به اتمام نرسیده است ولی باتوجه به جلسات منظمی که به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود به زودی این امر به سرمنزل مقصود خواهد رسید.

معاون شرکت ملی نفت فلات قاره در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما در خصوص اصلی‌‌ترین مشکل قراردادی کارفرما و پیمانکاران گفت: این امر بسته به نوع و الگوهای مختلف قراردادی متفاوت است. اگر محوریت قرارداد‌ها را بر مبنای مدل EPC که ویژگی‌های خاص خود را دارد قرار دهیم، باید گفت این قرارداد‌ها طی سه مرحله در صنعت نفت بازنگری شدند. نسل اول مجموعه‌ای از قرارداد‌ها بودند که با یک مطالعه خیلی کلی بدون رسیدن به مرحله‌ای که به لحاظ مشخصات فنی کالا و مرحله اجرایی وضعیت شفافیتی نداشت، این امر بعد‌ها اصلاح شد.

اسفندیار پور تصریح کرد: در نسل دوم این فرایند حدی از مقیاس شناسایی هویت کالا دست یافت ولی این فیلد در بخشی از اقلام سطح اسپک (مشخصات فنی) کیفیت کالا و لول اجرایی مشخص نبود. ایراد دیگر این بود که بسیاری از شرکت‌ها کالایی را که خریداری می‌کنند چون از طریق مناقصه وارد می‌شوند برروی کف قیمت و کیفیت کار می‌کنند و کیفیت را فدای کم‌ترین قیمت پیشنهادی می‌کنند. بر همین اساس و با رصد نواقص و ضعف‌های موجود اصلاحاتی را در متنهای قراردادی به وجود آوردیم تا نهایتاً این پروسه به نسل سوم قراردادی رسید و درنهایت قرارداد‌ها مطلوب‌تر و شفافیت‌تر شد.

بورد در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با اشاره به وضعیت سازندگان داخلی مطرح کرد: تمامی شرکت‌های نفتی از جمله شرکت ملی فلات قاره، امتیازات مناسبی را برای سازندگان داخلی در نظر گرفته است به‌طوری که اکثر شناور‌ها وسرویس‌های حفاری به‌طور عمده توسط سازندگان و شرکت‌های داخلی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفتی فلات قاره با بیان این‌که منکر گلایه شرکت‌های سازنده داخلی مبنی بر عدم همکاری و استفاده از تجهیزات داخلی نیستیم، گفت: استانداردهای وزارت نفت بسیار بالاست، ولی با تلاش بیش‌تر و ارتقای کیفیت کار و حمایت مدیران می‌توان بر مشکلات غلبه کرد.

وی با تأکید بر این‌که پیمانکار به ازای هر تأخیر، جریمه گزافی را باید به‌ کارفرما پرداخت کند، گفت: پیمانکاران کار را به شکل EPC تحویل می‌گیرند از این‌رو مسؤولیت تأمین کالا نیز بر عهده آنان است. حتی در اسناد و مدارک هم قید می‌شود که اولویت با شرکت‌های داخلی است، بنابراین پیمانکاران در قبال زمان، هزینه و کیفیت به‌ کارفرما متعهد می‌شود، با این تفاسیر در صورت کم کاری و عدم رعایت حداقل استاندارد‌ها باید در انتظار جریمه باشند.

سهم عمده صندوق توسعه ملی در تأمین سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری

در مراسم اختتامیه نمایشگاه تجهیزات نفت، سیدعبدا…موسوی، مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از برنامه این شرکت برای سه میلیارد دلار سرمایهگذاری به منظور توسعه ۱۰ مخزن طی دو سال آینده خبر داد.

موسوی با اشاره به این‌که منابع مالی مورد نظر، از خارج دولت و عمدتاً از محل صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود، تصریح کرد: این میزان سرمایهگذاری که به تناسب میادین ده‌گانه تعیین شده است، در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و در ۵ شرکت بهرهبردار انجام می‌شود که بیتردید تأثیر بسیار مثبتی بر رونق بازار کسب و کار و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در استان خوزستان و استان‌های نفتخیز خواهد داشت.

وی اظهار کرد: علاوه بر این جذب سرمایه، در قالب قراردادهای جدید وزارت نفت و مدل قراردادی مناطق نفتخیز جنوب نیز زمینه مشارکت شرکت‌های توانمند ایرانی و سازندگان و تأمین‌کنندگان برتر کالا و تجهیزات فراهم میشود که ارقام و اعداد آن پس از نهایی شدن قرارداد‌ها اعلام خواهد شد.

وی گفت: مناطق نفتخیز جنوب با پیگیری برنامههای توسعه ساخت داخل، در مسیر مشارکت و هم‌‌افزایی که مورد تأکید سیاستهای اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام‌معظم‌رهبری است، عمل می‌کند.

 

بدین ترتیب نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان پس از ۴ روز فعالیت در جوار ۲۷۰ سازنده و شرکت خصوصی، همچنین همراهی مدیران دولتی نفتی با رونمایی از محصولات بازار داخلی و مطرح شدن دغدغه‌های این صنف از فعالان صنعتی، ۱۴ آبان ماه در اهواز به‌کار خود خاتمه داد.