هر ایرانی در سال به‌طور میانگین ۵ بار به دکتر می‌رود

سخنگوی وزارت بهداشت هر ایرانی در سال به‌طور میانگین ۵ بار به دکتر می‌رود گروه اجتماعی- سخنگوی وزارت بهداشت، توضیحاتی در ارتباط با میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی، اقدامات وزارت بهداشت در حوزه کاهش آسیب معتادان، راهکارهای کاهش آلودگی هوا و قیمت دارو و هدف از کاهش عرضه قلیان در کشور مطرح کرد. به […]

سخنگوی وزارت بهداشت

هر ایرانی در سال به‌طور میانگین ۵ بار به دکتر می‌رود

گروه اجتماعی- سخنگوی وزارت بهداشت، توضیحاتی در ارتباط با میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی، اقدامات وزارت بهداشت در حوزه کاهش آسیب معتادان، راهکارهای کاهش آلودگی هوا و قیمت دارو و هدف از کاهش عرضه قلیان در کشور مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، ایرج‌حریرچی در نشست خبری در ارتباط با این‌که هر ایرانی متوسط سالانه چند بار به مراکز درمانی و داروخانه‌ها مراجعه می‌کند، گفت: براساس اقدام مشترکی که توسط وزارت بهداشت و مرکز آمار ایران همچنین پژوهشکده آمار انجام گرفت، مشخص شد هر ایرانی به‌طور متوسط در سال ۴٫۶۸ بار برای دریافت خدمات سرپایی به پزشک مراجعه می‌کند که این شاخص از برخی از کشورهایی با درآمد بالا پایین‌تر و از برخی کشورهای با درآمد بالا و مشابه مقداری بالاتر است.

حریرچی با اشاره به این‌که از این میزان بار مراجعه ۲٫۲۵ بار آن مربوط به پزشک عمومی و خانواده بوده است، گفت: ۱٫۸۶ بار نیز مراجعه به متخصص گزارش شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: براساس بررسی‌های انجام گرفته هر ایرانی ۰٫۲۲ بار در سال به دندانپزشک مراجعه می‌کند، به عبارتی هر صد ایرانی ۲۲ بار مراجعه به دندانپزشکی دارند.

وی گفت: همچنین از این ۴٫۸ بار مراجعه جهت دریافت خدمات سرپایی ۲٫۱۳ بار مربوط به مطب‌‌ها و ۰٫۲۳ بار مربوط به مراکز خصوصی بوده است. همچنین ۵۰٫۴ بار مراجعه سرپایی پزشکی مربوط به مراکز خصوصی و نصف دیگر را دولتی و غیردولتی تشکیل می‌دهد.

حریرچی عنوان کرد: از کل مراجعات سرپایی هر ایرانی در سال متوسط ۸٫۹۴ یا ۹ بار مراجعه به سیستم بهداشتی و درمانی داشته است که ۴٫۸۴ بار آن مربوط به خصوصی و بقیه مربوط به مراکز دولتی و غیردولتی بوده است. همچنین ۹٫۱۶ بار از آن مربوط به مردم شهری و ۸٫۳۵ بار مربوط به مردم روستا بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این‌که مراجعه زنان ۱۰٫۷۶ بار و مراجعه مردان در سال ۷٫۱۶ بار گزارش شده است گفت: همچنین بالا‌ترین بار مراجعه را گروه سنی بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهد و به عبارتی این افراد ۱۷٫۳ بار در سال مراجعه به مراکز درمانی دارد.

 

قائم‌مقام وزارت بهداشت در ارتباط با موضوع اعتیاد و سیاست‌های وزارت بهداشت، عنوان کرد: در زمینه مقابله با پدیده شوم اعتیاد سیاست‌های کلی ابلاغیه رهبری را داریم و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز آیین‌نامه‌های لازم را تصویب کرده است و به‌طور کلی دو رویکرد در مقابل با مواد مخدر داریم یکی پرهیز از مواد مخدر و دیگری ترک مبتلایان و بهبود ‌آنهاست.