بررسی آنلاین مراجع نظارتی بر چگونگی برگزاری مناقصات نفتی

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده اعلام کرد بررسی آنلاین مراجع نظارتی بر چگونگی برگزاری مناقصات نفتی سالانه ۱۵۰۰ میلیارد ریال پروژه به مناقصه می‌رود سمیه مهدوی- مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با بیان این‌که سالانه ۱۵۰۰ میلیارد ریال پروژه در این شرکت به مناقصه می‌رود، از […]

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده اعلام کرد

بررسی آنلاین مراجع نظارتی بر چگونگی برگزاری مناقصات نفتی

سالانه ۱۵۰۰ میلیارد ریال پروژه به مناقصه می‌رود

سمیه مهدوی- مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با بیان این‌که سالانه ۱۵۰۰ میلیارد ریال پروژه در این شرکت به مناقصه می‌رود، از نظارت آنلاین مراجع قضایی بر چگونگی انجام مناقصات خبر داد.

جهانگیرپورهنگ در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه مناقصه‌مزایده در خصوص تعداد پروژه‌هایی که در بازه زمانی ۶ ماه نخست سال به مناقصه رفته‌اند، بیان‌کرد: حدود ۷۰-۸۰ پروژه در شرکت نفت و گاز مارون از طریق مناقصه واگذار شده‌اند. با توجه به این‌که بخشی از پروژه‌ها خدماتی و برخی دیگر عملیاتی هستند، نوع کار متفاوت است، حجم مالی آنها نیز به‌طور قطع رقم‌های مختلفی را دربر می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال در بخش حراست حدود ۵۰۰ میلیارد ریال مناقصه اجرا شده است.

پورهنگ در ادامه بیان‌کرد: پروژه‌ها به صورت‌کلی سالانه با رقمی در حدود ۱۵۰۰ میلیارد ریال در شرکت نفت و گاز مارون به مناقصه می‌روند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است قرارداد‌ها به صورت ترک تشریفات واگذار شوند، گفت: ما به انجام ترک تشریفات مجاز نیستیم. خرید‌ها به صورت قانونی و در چارچوبی که وجود دارد؛ انجام می‌شود، اما در مواردی به صورت انحصاری معاملاتی شکل گرفته است، به‌عنوان مثال پمپی بوده که فقط یک سازنده در ایران توانایی تولید آن را داشته است؛ در این شرایط که تهیه این ابزار برای شرکت ما بسیار حیاتی بوده، قراردادی با آن شرکت امضا شده است.

این مدیر نفتی اظهار کرد: در ادامه این نکته را نیز باید متذکر شد، خریدی که از بازار داخلی انجام می‌شود بسیار به صرفه‌تر از بازار خارجی است. چرا که از نظر قیمتی نصف بهای خارجی یا به اندازه ۴۰ درصد ارزان‌تر تمام می‌شود. بنابراین در موارد این چنینی، یعنی کالاهای انحصاری، مجوز خرید داده می‌شود.

 

 به گفته پورهنگ خوشبختانه سیستم برگزاری مناقصات در حال شفاف‌سازی است؛ به‌گونه‌ای که هر مناقصه‌ای که برگزار می‌شود، همان روز به صورت آنلاین برای بازرسی کل کشور، وزارت اقتصاد و سایر ارگان‌های ذی‌ربط ارسال می‌شود و به عبارت دیگر قابل رویت است، تا بدین‌ترتیب نظارت کامل بر روند اجرای معاملات انجام شود. در پایان می‌توان گفت در این خصوص تعاملات خیلی خوبی با مراجع ذی‌صلاح قانونی شکل گرفته است.