شماره‌گذاری ۱۴۰۰ موتورسیکلت برقی در کشور

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران اعلام کرد شماره‌گذاری ۱۴۰۰ موتورسیکلت برقی در کشور   گروه خودرو، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران گفت: موتورسیکلت‌های برقی در تهران جایگزین انواع انژکتوری می‌شوند، که تاکنون ۱۴۰۰ موتورسیکلت برقی شماره‌گذاری شده است. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، کیومرث‌کلانتری در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه براساس دستور کاری که داشتیم، دستگاه‌های متولی […]

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران اعلام کرد

شماره‌گذاری ۱۴۰۰ موتورسیکلت برقی در کشور

 

گروه خودرو، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران گفت: موتورسیکلت‌های برقی در تهران جایگزین انواع انژکتوری می‌شوند، که تاکنون ۱۴۰۰ موتورسیکلت برقی شماره‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، کیومرث‌کلانتری در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه براساس دستور کاری که داشتیم، دستگاه‌های متولی کاهش آلودگی هوا بایستی گزارش عملکرد خود را ارایه می‌کردند.

وی در خصوص جایگزینی موتورسیکلت‌های برق به جای موتور سیکلت‌های کاربراتوری و انژکتوری گفت، که باید با یک برنامه زمان‌بندی شده اجرا شود، از ابتدای امسال براساس گزارش نیروی انتظامی، شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع است، اما موتورسیکلت‌های انژکتوری همچنان پلاک‌گذاری می‌شود.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: براساس اعلام دوستان در سازمان صنعت، معدن و تجارت، حدود ۱۴۰۰ موتورسیکلت برقی تاکنون در کشور شماره‌گذاری شده است و تلاش برای ایجاد واحدهای تولید موتور سیکلت‌های برقی در جریان است، که بتوانیم در کلان‌شهر تهران با ۳ میلیون موتورسیکلت، این جایگزینی را انجام دهیم.

وی افزود: در استان تهران، مقدمات احداث یک واحد تولید موتورسیکلت برقی فراهم می‌شود.

کلانتری با بیان این‌که در جلسه بعدی، شهرداری در خصوص حمل و نقل توضیح خواهد داد، گفت: موتورسیکلت‌های بنزینی واقعاً برای تهران با این وضعیت آلودگی توجیهی ندارند.

وی افزود: براساس مصوبه سال ۹۳ هیأت وزیران و نیز براساس قانون هوای پاک، تکالیفی برای دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده است، در کاهش آلودگی کلان‌شهر‌ها به خصوص تهران ۲۶ دستگاه اجرایی وظیفه قانونی دارند، که بایستی اقداماتی در جهت کاهش آلودگی هوای تهران انجام دهند.

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران اظهارداشت: سازمان حفاظت از محیط‌زیست در قانون هوای پاک و براساس مصوبه هیأت دولت نقش نظارتی در این زمینه دارد و لذا دستگاه‌ها موظف هستند عملکرد خود را به سازمان محیط‌زیست و به ‌کارگروه ارایه دهند، براساس دستور جلسه مقرر شد، کارگروه‌هایی در فرمانداری‌ها به ریاست فرمانداران و دبیری شهرداران استان تهران برای توسعه فضای سبز شهر‌ها براساس طرح جامع شهر تشکیل شود.

وی افزود: شهرهای ما دارای طرح جامع هستند و در این طرح، مشاور حتماً سرانه فضای سبز را پیش‌بینی کرده است و برای تحقق این سرانه فضای سبز نیازمند عزم دستگاه‌هایی مانند منابع طبیعی، امور آب، فرمانداری، شورای شهر، شهرداری و… است، تا بتواند هدفی که برای شهر در نظر گرفته شده را تحقق بخشد.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران اظهارداشت: ما علاوه بر مصوبه هیأت دولت، قانون هوای پاک داریم که سرانه فضای سبز یک شهر باید حداقل ۱۵ مترمربع باشد و این قانون باید ظرف مدت ۱۰ سال اجرایی شود.

وی گفت: تخصیص آب و منابع مالی برای توسعه فضای شهر در جلسه‌ای مورد بررسی قرار گرفت، توسعه فضای سبز یکی از زیرساخت‌های کاهش و کنترل آلودگی هوا است و با توجه به تهدید ریزگردهای مناطق غربی و جنوب استان تهران وجود دارد.

کلانتری از تصویب اجرای کمربند سبز در استان تهران خبر داد و گفت: دهیاری‌ها نیز باید برای روستا‌ها توسعه فضای سبز داشته باشند و در این راستا از نهال‌های بومی کم آب‌بر استفاده شود و بیش‌تر آب اختصاص یافته به این فضای سبز از طریق بازچرخانی پساب فراهم شود.

تهران سال گذشته ۸۹ روز هوای ناسالم داشت

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران اظهارکرد: در ابتدای دولت یازدهم ۱۸۰ الی ۱۹۰ روز هوای ناسالم داشتیم اما سال گذشته به ۸۹ روز هوای ناسالم در تهران رسیدیم، اما همین مقدار نیز زیاد است و با این تدابیری که اندیشیده شده است، باید بتوانیم آلودگی هوای ناشی از احتراق و زندگی روزمره شهری را کاهش دهیم.

 

کلانتری افزود: بخشی از آلاینده‌ها اجتناب‌ناپذیر است، همین آبان‌ماه به دلیل عدم بارش و تولید ریزگرد‌ها از کشورهای همسایه ۱۴ الی ۱۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در تهران داشتیم، که ربطی به آلاینده‌های شهری و خودرو‌ها نداشت و منشأ خارجی و طبیعی داشت، که اینها را نمی‌توان جزو آلایندگی‌های روزمره شهر تهران دید.