نحوه برگزاری مناقصات عامل شفافیت یا ابهام در فضای کسب و کار

نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده مطرح کرد نحوه برگزاری مناقصات عامل  شفافیت یا ابهام در فضای کسب و کار رامین شاهی- نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران گفت: تشریفات مناقصه و مزایده، موضوع مهم در اقتصاد کشورمان است که در تقویت شفافیت یا خدای […]

نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده مطرح کرد

نحوه برگزاری مناقصات عامل  شفافیت یا ابهام در فضای کسب و کار

رامین شاهی- نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران گفت: تشریفات مناقصه و مزایده، موضوع مهم در اقتصاد کشورمان است که در تقویت شفافیت یا خدای ناکرده ابهام آلود کردن فضای کسب و کار، بسیار اهمیت دارد.

حسین سلاح‌ورزی در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده، افزود: در اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی، حساسیت‌های لازم برای احقاق حقوق مناقصه‌گران که عموماً از بخش خصوصی هستند، وجود دارد. به همین خاطر، وقتی به اتاق بازرگانی تکلیف شد پیش‌نویس قانون بهبود مستمر کسب و کار را تهیه کنند، بندهای متعددی از قانون را معطوف و مصروف به افزایش شفافیت و سازماندهی و سازوکار اعلام و برگزاری مناقصات و مزایدات، کرد.

سلاح ورزی در ادامه اظهار کرد: اتاق بازرگانی ایران به دلیل تکالیف خود برای تهیه قانون بهبود مستمر کسب‌وکار، مکاتبات و جلسات زیادی با نهاد ریاست جمهوری و سازمان برنامه داشته است.

وی با اشاره به دو ابزار اصلاحی مهم برای قانون مناقصات، تصریح کرد: دو ابزار وجود دارد که می‌توانند به شناسایی ضعف‌های این قوانین، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها کمک کنند و آن، «شورای گفت‌و‌گو» و «کمیته ماده ۱۲» است.

سلاح‌ورزی در این رابطه خاطرنشان کرد: در عین حال در هیأت مقررات‌زدایی که مربوط به ماده ۵۷ قانون رفع موانع تولید است، اتاق بازرگانی نقش پررنگی دارد و امتیازاتی همچون اصلاح بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و رویه‌ها را داراست.  در عین حال، همچنین اتاق بازرگانی به نحوی در شورای رقابت هم می‌تواند اثر بخش باشد.

نایب رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران در ادامه ریشه‌یابی مشکلات قانون برگزاری مناقصات، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی و شورای رقابت، به عنوان نهادهایی شناخته می‌شوند که می‌توانند در مناقصات و مزایدات ورود کنند، بنگاه‌های اقتصادی در مکتوب کردن گلایه‌ها و انتقادهای خود، مشکلاتی دارند، اما به طور کلی در اتاق بازرگانی و در قالب کارهای پژوهشی و بررسی‌های تطبیقی؛ کارهای خوبی انجام شده است.

وی افزود: در مورد بحث‌های ترازی در قرارداد‌ها و عدم تحمیل شرایط ناعادلانه صحبت‌های داشته ایم ولی در خصوص موضوع رگولاتوری و تنظیم‌گری مقرراتی، هنوز موضوع ارجاع نشده است.