سهم ۲۰درصدی صادرات از بخش معادن و صنایع معدنی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد سهم ۲۰درصدی صادرات از بخش معادن و صنایع معدنی محمد قره‌داغلی-معاون معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حالی که سهم معدن و صنایع معدنی از تولید ناخالص کشور به ۵ تا ۶ درصد می‌رسد، سهم این بخش از صادرات ایران ۲۰ درصد […]

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد

سهم ۲۰درصدی صادرات از بخش معادن و صنایع معدنی

محمد قره‌داغلی-معاون معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حالی که سهم معدن و صنایع معدنی از تولید ناخالص کشور به ۵ تا ۶ درصد می‌رسد، سهم این بخش از صادرات ایران ۲۰ درصد است.

به گزارش مهدی‌کرباسیان در آیین قدردانی از صادرکنندگان نمونه استان زنجان افزود: در صادرات ۷ماهه امسال از مجموع صادرات کشور، سهم معدن و صنایع معدنی ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است، در حالی‌که در تولید ناخالص ملی کشور سهم این بخش به ۵ تا ۶ درصد می‌رسد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو خبر داد: هیأتی از مقامات شرکت گلنکور برای بازدید از معدن انگوران و ارایه طرح تحقیقاتی طی هفته‌های آتی وارد ایران می‌شود.

 کرباسیان افزود: معدن انگوران از گذشته نقش قابل توجهی در صنعت روی ایران ایفا کرده و ضروری است که با هدف بازدهی بیش‌تر، تحقیقات کارشناسی جدیدی در این معدن انجام گیرد.

شرکت سوئیسی گلنکور یکی از بزرگ‌‌‌ترین شرکت‌های معدنی دنیا در مواد خام از جمله معدنی است.

معاون معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیأت عامل سازمان ایمیدرو ادامه‌داد: ایران براساس شاخص‌های بین‌المللی پانزدهمین کشور معدنی جهان محسوب می‌شود و این آمار براساس آمار اکتشافات موجود اعلام شده و از طرفی اکتشافات معدن در کشور به دلیل سایه نفت بر اقتصاد ایران، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی معدن و صنایع‌معدنی را از بخش‌های مورد توجه و اولویت‌دار دولت‌های یازدهم و دوازدهم خواند و اضافه‌کرد: در حالی که صادرات زنجیره فولاد در سال‌های ۹۰ و ۹۱ بسیار محدود بود، در ۷ ماهه سال‌جاری بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از محصولات این بخش صادر شده است.

کرباسیان تأکیدکرد: در صورتی‌که میزان صادرات زنجیره فولاد تا پایان سال به ۸ میلیون تن برسد، ایران یکی از کشورهای دارای شاخص‌های پیشرفت در حوزه فولاد و صنایع معدنی محسوب می‌شود.

رییس هیأت عامل سازمان ایمیدرو گفت: امسال ۵۰۰ تن از صادرات زنجیره تولید ایران مختص آهن اسفنجی بود، به‌گونه‌ای که امروز، جمهوری اسلامی مقام اول صادرات این بخش را در دنیا به خود اختصاص داده است.

وی بر لزوم همکاری و همراهی تمام بخش‌ها برای حل مشکلات بخش تولید و اشتغال تأکیدکرد و افزود: در صورتی‌که نتوان عدالت مالیاتی را ایجاد و راه را برای صادرکنندگان تسهیل کرد، حداقل تبعات آن می‌تواند توقف رشد صادرات باشد.

کرباسیان با بیان این‌که باید پذیرفت که از مشکلات حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و صنایع معدنی موضوع تکنولوژی است، خواستار شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ صادراتی در سطح کشور شد.

وی اظهارکرد: نقشی که صادرکننده در توسعه اقتصادی کشور دارد، بسیار مهم است و کشور بر مبنای تولید پیشرفت و جایگاه و عزت خود را در جهان پیدا می‌کند.

این مسؤول یادآورشد: بحث اشتغال، توسعه و به‌ویژه صادرات مبحثی اساسی بوده و موضوعی است که تمام دلسوزان کشور به آن باور دارند و هر گامی که فعالان اقتصادی برای تولید و صادرات کشور برمی‌دارند به حتم در سربلندی ایران مؤثر است.

کرباسیان با بیان این‌که اغلب معادن ایران، معادن رو باز محسوب می‌شوند، ادامه‌داد: در معادن مختلف دنیا معادن زیرزمینی و کف اقیانوس‌‌ها به دلیل فناپذیری معادن مطرح است و به همین دلیل موادمعدنی از موادی به شمار می‌آید که در سال‌های آینده با حساسیت بیش‌تری مورد توجه قرار می‌گیرد.

برنامه اکتشافی ۷۵۰۰ کیلومتری در استان زنجان

 

وی از برنامه اکتشافی ۷۵۰۰ کیلومتر مربعی توسط ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران در استان زنجان خبر داد و گفت: اکتشاف مبنای توسعه معدنی استان زنجان خواهد بود و بی‌شک با تسریع برنامه اکتشافی با رعایت مسایل زیست‌محیطی در این استان؛ به منابع معدنی بیش‌تر دست پیدا خواهیم کرد.