سوداگران به بیت‌کوین هجوم برده‌اند!

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی سوداگران به بیت‌کوین هجوم برده‌اند! گروه بانک، بیمه، بورس- معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از پایداری شبکه بانکی در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: جلساتی برگزار شده تا قطعی صورت نگیرد و ارایه خدمات بانکی ادامه یابد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، ناصرحکیمی در نشست خبری با اشاره به وقوع […]

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی

سوداگران به بیت‌کوین هجوم برده‌اند!

گروه بانک، بیمه، بورس- معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از پایداری شبکه بانکی در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: جلساتی برگزار شده تا قطعی صورت نگیرد و ارایه خدمات بانکی ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، ناصرحکیمی در نشست خبری با اشاره به وقوع زلزله در غرب کشور و وضعیت شبکه بانکی در مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: امیدوارم پایداری سرویس در نقاط آسیب‌دیده ادامه باید و به همین دلیل تیم‌های ویژه تجهیز شده است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره سیاست اخیر بانک مرکزی درباره فناوری‌های مالی یا فین‌تک‌‌ها گفت: بانک مرکزی براساس بررسی‌ها و تجربیات بین‌المللی در زمینه فین‌تک‌ها، سیاست‌نامه‌ای را درباره این موضوع تهیه و ارایه کرد.

حکیمی تصریح کرد: با ارایه این سیاست‌نامه، چارچوب‌‌ها برای یک سال‌ونیم آینده مشخص و دیدگاه بانک مرکزی در این زمینه در قالب این سیاست‌نامه اعلام شد.

وی با بیان این‌که سیاست‌های کلی دارای ۶ سند است، اظهار داشت: سند اول در تیرماه به نام پرداخت‌ساز ارایه شد که براساس آن فین‌تک‌هایی ایجاد می‌شود که اطلاعات مربوط به پرداخت را توسعه می‌دهند.

معاون فناورهای نوین بانک مرکزی پرداخت یار را دومین سندی اعلام کرد و اظهار داشت: امکان استفاده از خدمات پذیرش کارت‌‌ها توسط فین‌تک فراهم شد.

وی ادامه داد: پرداخت‌بان به عنوان سند سوم چند روز آینده ابلاغ می‌شود که براساس آن فین‌تک‌هایی که ریز مقدار‌‌ها را پوشش می‌دهند.

حکیمی ادامه داد: سند چهارم اواخر دی ماه ابلاغ می‌شود که حساب‌یار نامیده می‌شود.

وی تصریح کرد: حساب‌یار نرم بین‌المللی است و بر همین اساس، اپ‌هایی ایجاد می‌شود که مدیریت حساب در بانک‌های مختلف را فراهم می‌کند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی سند پنجم را سندی درباره ارزهای رمزینه عنوان کرد و گفت: سند بیت‌کوین یا همان ارزهای رمزگذاری شده تا پایان نیمه اول سال آینده نهایی و منتشر خواهد شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اعلام این‌که ضوابط و چارچوب‌های استفاده از بیت‌کوین پس از اتمام مطالعات بانک مرکزی تدوین و اعلام خواهد شد، تصریح کرد: برنامه بانک مرکزی برای بیت‌کوین هنوز نهایی نشده اما باید توجه داشته باشیم که بیت‌کوین نوسانات شدیدی دارد و در یک سال اخیر ارزش آن ۱۰ برابر شده است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل یک عدم اطمینان وجود دارد که آیا می‌توان به این ارز اطمینان کرد زیرا هم اکنون به نظر می‌رسد برخی سوداگران به بیت‌کوین هجوم برده‌اند.

وی گفت: اگر بانک مرکزی زودتر به جمع‌بندی برسد تا پایان امسال نظر خود را درباره بیت‌کوین اعلام خواهد کرد.

خبرنگاری در واکنش به این صحبت حکیمی پرسید آیا ایجاد فاصله بین تدوین مقررات و ضوابط بیت‌کوین که قرار است در نیمه دوم امسال اعلام شود با اعلام موضعی که پایان سال انجام خواهد شد، خلأیی را ایجاد نخواهد کرد؟ چرا که این فاصله بین تدوین ضوابط و اعلام موضع قطعاً مشکلاتی را برای مردم ایجاد خواهد کرد، حکیمی پاسخ داد: زمان اعلام سیاست‌ها و ضوابط ارزهای رمزگذاری شده فعلاً همان نیمه اول سال آینده است اما اگر بررسی‌ها و مطالعات بانک مرکزی در سال جاری به اتمام برسد، قطعاً اعلام و منتشر خواهد شد.

وی تأکید کرد: موضع بانک مرکزی همزمان با اعلام ضوابط و مقررات خواهد بود تا خلایی بین این دو ایجاد نشود.

اما تلاش می‌کنیم با توجه به فراگیر شدن این مسأله در سال جاری جمع‌بندی نهایی را اعلام و مقررات مربوطه را هم ابلاغ کنیم.

وی گفت: دیدگاه‌های مختلفی در بانک‌های مرکزی جهان در باره این ارز‌‌ها وجود دارد و دامنه وسیعی از دیدگاه‌ها شامل ممنوعیت کامل تا امکان استفاده از آن را در برمی‌گیرد.

حکیمی ادامه داد: مقداری سوداگری در بازار ارز دیجیتال وجود دارد و حتی بازاریابی هرمی را در این زمینه شاهدیم که در فضای مجازی دیده می‌شود.

این مقام مسؤول افزود: با توجه به این‌که سیاست‌گذار به جمع‌بندی برای شناختن آن به عنوان ارز رسمی نشناخته، ریسک آن بالاست ضمن این‌که امکان فریب سرمایه‌گذار وجود دارد.

وی ضمن هشدار به مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار بین کوین گفت: با توجه به نوسان شدید ارز دیجیتال، هنوز این ارز به‌طور رسمی از سوی بانک مرکزی شناخته نشده و ریسک خرید این نوع ارز‌‌ها بالاست.

معاون فناوری‌های نوین افزود: برخی افراد و شبکه‌ها ابزارهایی ایجاد کرده‌اند که کوپن و ژتون ارز دیجیتال را عرضه می‌کنند اما معلوم نیست آیا این شبکه‌های مجازی داخلیواقعاً در قبال پول دریافتی از مشتری بیت‌کوین می‌خرند یا خیر.

وی ادامه داد: بانک مرکزی پیشنهاد نمی‌کند که در این زمینه ورود کنند. تا زمانی که سیاست‌گذاری نکنیم، نمی‌توانیم آن را ممنوع اعلام کنیم اما می‌توانیم هشدار دهیم.

حکیمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا بانک مرکزی برنامه‌ای برای جلوگیری از این معاملات ندارد، گفت: ذات ارزهای دیجیتال، نرم‌افزار است و حتی اگر فیلتر شود، از مسیر دیگری فعالیت می‌کند. از این رو به مردم هشدار می‌دهیم و پیشنهاد می‌کنیم که در این بازار فعلاً سرمایه‌گذاری نکنند زیرا فضای فریب سرمایه‌گذاران در بازار داخلی بین کوین شکل گرفته احتمال مالباختگی در این بازار وجود دارد.

وی با بیان این‌که بیت‌کوین از دو جنبه نوسان زیاد و رسمی نبودن آن و نداشتن پشتوانه بیت‌کوین را پرریسک عنوان کرد و گفت: در حال رصد این بازاریم و می‌بینیم که این ارز دیجیتال به شکل هرمی در حال رشد است. البته دستگاه‌های ذی‌ربط در برخورد با شبکه‌های هرمی ورود کنند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ششمین سند بانک مرکزی را قرض‌های نفر به نفر اعلام کرد و افزود: فین‌تک‌‌‌ها می‌توانند این طرح را پیاده‌سازی کنند و این روش ابزار خوبی برای تأمین مالی خرد است.

وی تأکید کرد: همکاری خوبی با فین‌تک‌های برای دسترسی مردم به خدمات پرداخت داشتیم و امیدواریم در طول سال آینده این تسهیل برای دسترسی به حوزه خدمات مالی هم برسد.

حکیمی همچنین با تأیید مشکل عدم رصد منشأ معاملات بیت‌کوین، گفت: اولویت اول ما این است که ضوابط بین کوین با مقررات مبارزه با پولشویی و قوانین مرتبط با آن تطبیق داشته باشد و به هیچ عنوان این ابزار نباید مهملی برای پولشویی قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: دقیقاً به همین دلیل است که بانک مرکزی تا این لحظه همچنان در حال مطالعه راه‌های نظارت و اعمال مقررات ضد پولشویی در معاملات بین‌کوین است و موضع خود را نسبت به بیت‌کوین اعلان نکرده است.