مزایده مرگ با طناب نامریی گاز

صفر تا صد واگویه‌های گازی در نشست خبری رییس HSE شرکت گاز بررسی شد مزایده مرگ با طناب نامریی گاز سمیه مهدوی- ایران در جایگاهی قرار گرفته که ۷۵ درصد از حوادث طبیعی کل دنیا را درخود متمرکز کرده است و هریک از بلایای طبیعی با بالفعل شدن خود می‌توانند فاجعه‌ای عظیم را در تاریخ […]

صفر تا صد واگویه‌های گازی در نشست خبری رییس HSE شرکت گاز بررسی شد

مزایده مرگ با طناب نامریی گاز

سمیه مهدوی- ایران در جایگاهی قرار گرفته که ۷۵ درصد از حوادث طبیعی کل دنیا را درخود متمرکز کرده است و هریک از بلایای طبیعی با بالفعل شدن خود می‌توانند فاجعه‌ای عظیم را در تاریخ کشور ثبت و ضبط کنند. در این کشور حادثه‌خیز فارغ از حوادث طبیعی، اتفاقاتی رقم می‌خورد که ردپای عوامل انسانی را به وضوح می‌توان در آن رصد کرد؛ عواملی که با قرار گرفتن در مجاورت یکدیگر عمق فجایع را تشدید می‌کند. حوادث جاده‌ای، سوانح رانندگی، آتش‌سوزی‌ها و خیلی از موارد دیگر از جمله مواردی هستند که اگر چاشنی دقت و نظارت به آن اضافه شود درصد عظیمی از این مزایدات را که با مرگ و        زندگی افراد گره خورده است را به حداقل برساند.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، در همین خصوص محمدرضا‌یوسفی‌پور، رییس HSE شرکت ملی گاز روز گذشته در کنفرانس خبری ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته این شرکت، از افزایش ۳۴ درصدی آمار مرگ و میر با نشتی گاز نسبت به سال ۹۴ خبر داد.

یوسفی‌پور با ارایه آماری از استان‌های حادثه‌خیز کشور بیان‌کرد: مرگ و میر ناشی از نشتی‌های گاز مونوکسیدکربن از جمله عواملی است که فتیله رخداد حوادث را بالا برده است. به‌گونه‌ای که در سال ۹۵، ۸۳۹ نفر در پی مرگ خاموش کشته شدند که ۲۵۶ نفر از این آمار مربوط به نشت گاز منواکسیدکربن از دودکش‌ها می‌شود.

رییس HSE شرکت ملی گاز با اشاره به وقوع زلزله اخیر گفت: از آنجا که تأسیسات مختلف گاز در سراسر کشور و نیز غرب کشور ایمنی بالایی دارند، خوشبختانه پس از وقوع زلزله شاهد وقوع انفجار‌ها و اشتعال‌های پیاپی گاز در شهرهای زلزله‌زده نبودیم و گاز برخی شهر‌ها نیز برای اطمینان از سلامت هموطنان قطع شده که پس از بررسی‌های لازم دوباره وصل می‌شود.

یوسفی‌پور بیان‌کرد: در همه دنیا از لحظه وقوع زلزله حوادث ناخوشایند دیگری مانند انفجارهای پیاپی نیز پیش می‌آید، اما خوشبختانه از لحظه وقوع تاکنون شاهد بروز چنین حوادثی در کشور نبوده‌ایم.

وی اظهارکرد: بلافاصله پس از وقوع زلزله در مناطق غرب قطع گاز نداشتیم، اما در ۳ شهر قصرشیرین، سر پل ذهاب و ثلاث باباجانی، همکاران شرکت گاز به منظور بررسی وضع ایمنی گاز مشترکان و منازل، گاز را قطع کردند که پس از انجام اقدام‌های لازم گاز وصل می‌شود.

وی ضمن ابراز امیدواری برای بازگشت شرایط زندگی و سلامت مردم غرب کشور به حال عادی، ادامه‌داد: شرکت ملی گاز ایران بیش از ۱۶ سال است که با شرکت گاز اوزاکا (دومین شرکت گازی ژاپن) همکاری می‌کند، این شرکت نیز در بازدیدهای مکرر از تأسیسات گازی ایران، اعلام کرده که این تأسیسات درصد ایمنی بالایی دارند، بر همین اساس خوشبختانه در ساعات اخیر شاهد بروز حوادث ثانویه مانند اشتعال‌ پس از زلزله نبوده‌ایم و همین موضوع نشان‌دهنده ایمنی تأسیسات است.

رییس HSE شرکت ملی گاز درباره نصب شیرهای ایمنی قطع گاز در ساختمان‌های مرتفع توضیح داد: در همه کشور‌ها به‌طور معمول ساختمان‌های مرتفع، یک شیر ضد زلزله روی علمک گاز خود دارند که این شیر‌ها با وقوع زلزله به‌طور خودکار عمل می‌کنند و گاز را قطع می‌کنند.

 

یوسفی‌پور تصریح‌کرد: در ایران موضوع شیرهای ایمنی گاز در حوزه سازمان نظام مهندسی است که نصب آن را لازم دانسته اما این‌که مردم از نصب آن چقدر استقبال کرده‌اند یا این کار چقدر اجرایی شده در حیطه وظایف شرکت ملی گاز نیست با این حال توصیه می‌کنیم در صورتی که مردم مایل به استفاده از این شیر‌ها هستند، حتماً از شیرهای مورد تأیید سازمان نظام مهندسی استفاده کنند.