ادامه ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه سازی ‌با مقیاس کوچک

یک فعال خصوصی در گفت‌و‌گو با مناقصه مزایده مطرح کرد ادامه ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه سازی ‌با  مقیاس کوچک نیروگاه‌داران در آتش اختلافات وزارت نفت و نیرو می‌سوزند سمیه مهدوی- یک فعال خصوصی با بیان این‌که آتش اختلافات وزارت نفت و نیرو دامن نیروگاه‌داران را گرفته است، از ممنوعیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نیروگاه‌های […]

یک فعال خصوصی در گفت‌و‌گو با مناقصه مزایده مطرح کرد

ادامه ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه سازی ‌با  مقیاس کوچک

نیروگاه‌داران در آتش اختلافات وزارت نفت و نیرو می‌سوزند

سمیه مهدوی- یک فعال خصوصی با بیان این‌که آتش اختلافات وزارت نفت و نیرو دامن نیروگاه‌داران را گرفته است، از ممنوعیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نیروگاه‌های مقیاس کوچک خبر داد.

امید وجدانی؛ مدیرعامل شرکت بلاد نیروی خاورمیانه؛ در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه مناقصه‌مزایده با اشاره به جایگاه بخش خصوصی در پروژه‌های نیروگاهی بیان کرد: در بحث سرمایه‌گذاری خصوصی داخلی و جذب فاینانس‌های خارجی با توجه به این‌که «IRR» یا بازگشت سرمایه داخلی بنگاه‌های اقتصادی در گذشته تقریباً به صورت معقول صورت گرفت. این جریان تا بازه زمانی ۳ سال قابل بازگشت بود، اما درحال حاضر متأسفانه در فازهای جدید اقتصادی مجموعه‌ای از مشکلات بخش خصوصی را تنگنا قرارداده است.

وجدانی با اشاره به چالش اصلی نیروگاه‌داران به‌ویژه در مولدهای تولید پراکنده، بیان کرد: مشکل اساسی در این نیروگاه‌ها مراودات بین شرکت گاز و وزارت نیرو است. در قراردادهایی که بین سرمایه‌گذار و وزارت نیرو منعقد شده بود، بنا بر این بود تا پرداخت صورت حساب‌های مالی شرکت گاز برعهده وزارت نیرو باشد و در ادامه از تعرفه نیروگاهی در نیروگاه‌های مقیاس کوچک استفاده کنند.

وی در ادامه گفت: متأسفانه این مراودات به شکلی پیشروی کرد که وزارت نیرو نتوانست تعهدات خود را عملی کند. بنابراین با بروز اختلافات و ناهماهنگی‌های به وجود آمده بین دو ارگان حدود ۷۰۰-۸۰۰ مگاوات نیروگاهی که در این عرصه احداث شده بودند، چند ماهی است که در بسیاری از استان‌های کشور به سمت تعطیلی سوق داده شده‌اند.

وجدانی افزود: این درحالی است که تک‌تک سرمایه‌گذاران خصوصی در لحظه‌به‌لحظه توان تولیدی برحسب میزان درآمد و بازگشت سرمایه که برمبنای مراودات بانکی خود حساب کرده بودند، با بسته شدن شیر گاز ورودی به این نیروگاه‌ها عملاً دستشان در پوست گردو مانده است.

این فعال خصوصی با تأکید بر این‌که این اتفاق یک اعلان خطر است و باید جدی گرفته شود، توضیح داد: وزارت نیرو نیز با توجه به این‌که سرمایه‌گذار خصوصی علاقه‌مند به فعالیت در این بخش بوده با نظر به مسأله تضمین بازگشت سرمایه، با نامه‌نگاری‌هایی به‌صورت مکتوب اعلام کرده‌اند که دیگر فعلاً مجوزی بابت سرمایه‌گذاری‌های خصوصی صادر نشود.

 به گفته وجدانی بخش خصوصی‌سازی صنعت برق در بخش تولید پراکنده نامه مذکور را به شرکت‌های توانیر، شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع ابلاغ کرده‌اند که دیگر مجوزی برای سرمایه‌گذاری صادر نشود.

وی در ادامه بیان کرد: اتخاذ این تصمیم به صورت شخصی نبوده است و حجم مطالبات مالی در خصوص صورت حساب‌های گازی منجر به اخذ چنین تصمیمی شده است، می‌توان گفت با این تفاسیر آتش اختلافات وزارت نفت و نیرو دامن نیروگاه‌داران خصوصی را گرفته است.

این مدیر برقی اظهار کرد: سندیکای برق، نیروگاه‌داران و شرکت‌های مشاروه‌ای پیگیر رفع این معضل هستند. شرکت‌هایی که قصد ورود به سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک را داشتند به حداقل رسیده است. این درحالی است که نیروگاه‌های تولید پراکنده علی‌رغم مشکلات موجود از یک دهه گذشته تاکنون روند خیلی خوبی را طی کرده و پشت سر گذاشته است حال با وجود چنین مشکلی پرونده مذکور مسکوت مانده و تا اطلاع ثانوی بایکوت شده است.

وجدانی با اشاره به این‌که مدیران وزارت نیرو درصدد هستند تا مشکلات را رفع کنند، گفت: یکی از مشکلات عدم هماهنگی‌های اولیه بین زیرمجموعه‌های این وزارتخانه بوده است؛ به عبارت دیگر تا قبل از این‌که وزارت نفت دراین خصوص توجیه شود درمورد شرایط این نیروگاه‌داران به این صورت تصمیم گرفته شده است.

به گفته این فعال خصوصی شفاف‌سازی مسایل بین دو وزارتخانه نفت و نیرو در وهله اول کمک به خاموش کردن آتش اختلافات می‌کند. این امر با ورود ارگان‌‌هایی همچون کمیسیون انرژی مجلس یا هیأت دولت می‌توانند به حل این بحران کمک کنند.

وی اردکانیان را یک چهره بین‌المللی در خصوص بهینه‌سازی و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی دانست و مطرح کرد: باتوجه به این‌که در این بخش گاز کم‌تری به عنوان آلاینده محیطی زیست مصرف می‌شود، امیدواریم با در نظر گرفتن نکات مذکور جریان را به این سمت‌وسو سوق دهند و با ادله محکم و متقن وزارت نفت را توجیه کنند که این اختلاف فقط بحث یک بنگاه اقتصادی نیست بلکه صرفه ملی است به گونه‌ای که احیای هریک از این سرمایه‌ها، می‌تواند سودهای هنگفتی عاید کشور کند.

وجدانی در پایان گفت: با کاهش ۱۰ درصدی تلفات انتقال از یکسو و استفاده حرارت خروجی این نیروگاه‌ها به عنوان منبع حرارت در مصارف صنعتی و کشاورزی و خانگی باعث کم‌تر مصرف شدن سوخت و به تبع آن کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌گردد. کما این‌که مقام‌معظم‌رهبری نیز در خصوص اصلاح الگوی مصرف در تیرماه سال ۸۸ در بند ۸ از ماده ۷ در ابلاغ سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف به‌طور شفاف بر این مسأله در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه تأکید موکد کرده‌اند.

 

 گفتنی است شرکت بلاد نیروی خاورمیانه از سال ۸۸ با شکل‌گیری نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تدوین دستورالعمل اجرایی این عرصه شروع به‌کار کرد و خدمات خود را در خصوص اخذ مجوز‌‌ها و برنامه مشاوره برای احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک و یا همان مولدهای تولید پراکنده شروع کرد.