غوغای صرافان برای به دست گرفتن افسار نرخ ارز

وقتی تنها دلار می‌خرند و نمی‌فروشند! غوغای صرافان برای به دست گرفتن افسار نرخ ارز گروه بانک، بیمه، بورس- این روز‌ها خیابان فردوسی، پاساژ افشار و راسته صرافان را که نگاه کنی، خیل جمعیتی را می‌بینی که مات و مبهوت به شعبده‌بازی صرافان نشسته‌اند! صرافانی که تنها یک چیز می‌خواهند: گرفتن افسار نرخ ارز و […]

وقتی تنها دلار می‌خرند و نمی‌فروشند!

غوغای صرافان برای به دست گرفتن افسار نرخ ارز

گروه بانک، بیمه، بورس- این روز‌ها خیابان فردوسی، پاساژ افشار و راسته صرافان را که نگاه کنی، خیل جمعیتی را می‌بینی که مات و مبهوت به شعبده‌بازی صرافان نشسته‌اند!

صرافانی که تنها یک چیز می‌خواهند: گرفتن افسار نرخ ارز و مخصوصاً دلار!

قدم به قدم که جلو می‌روی نگاه‌های پریشان مردم از وضعیت آشفته بازار ارز بیش‌تر آزرده خاطرت می‌کند و بی‌اختیار دنبال پاسخ یک سؤال می‌روی. این‌که جایگاه بانک مرکزی کجاست؟ بانکی که اعلام کرده تا آخر سال ارز را تک‌نرخی می‌کند، از همین حالا معلوم است که کار سختی در پیش دارد.

روزی نیست که قیمت سکه و دلار افزایش نداشته باشد. بررسی بازارهای سکه و طلا به خوبی نشان از رشد نرخ دلار و سکه دارد. دو کالایی که بیش‌ترین خواهان را دارند، خصوصاً برای سوداگرانی که با در دست گرفتن رگ خواب ملت به سود خوبی می‌رسند!

سکه

قیمت سکه که از حدود ۱۰ روز پیش حرکت افزایشی خود را شروع کرد طی این بازه زمانی بیش از ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است و به مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید که این قیمت بالا‌ترین نرخ دلار در حدود دو سال گذشته به حساب می‌آید.

به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، وضعیت بازار در چند روز اخیر با توجه به افزایش قیمت ارز ناخودآگاه با التهاب همراه و سبب افزایش قیمت سکه شده است.

کشتی‌آرای اظهار کرده که تعدادی از واحد‌ها با تفاوت قیمت بیش‌تری سکه را می‌فروشند، چون این تصور برایشان به وجود آمده است که اگر بخواهند خرید کنند دچار زیان می‌شوند. به نظر می‌رسد با التهاباتی که ایجاد شده قیمت‌ها واقعی نیست.

در بازار سکه، سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان خریداری و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. نیم سکه ۶۸۰ هزار تومان خریده و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین ربع سکه ۳۸۰ هزار تومان خریده و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار در آستانه ۱۲۶ هزار تومان قرار دارد و هر مثقال طلا ۵۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود. همچنین هر اونس طلا در بازار جهانی ۱۲۸۵ دلار و ۴۰ سنت داد و ستد می‌شود.

گفتنی است بازار سکه در سال جاری در چند مقطع دستخوش تغییر و تحولاتی شد که این تغییرات بیش‌تر تحت تأثیر افزایش نرخ ارز بوده است. در اواسط مهرماه زمانی که نرخ دلار از مرز ۴۰۰۰ تومان عبور کرد قیمت سکه تمام به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. حدود یک ماه اخیر سکه با نوسات نسبی همراه بود تا این‌که از هفته گذشته شیب افزایشی آن تند شد. نرخ سکه تمام در اواسط هفته گذشته یک میلیون و ۳۳۹ هزار تومان بود اما پس از آن با روند صعودی روبه‌رو شد.

ارز

از سوی دیگر بازار ارز در مسیر صعودی قرار دارد. دلار آمریکا به عنوان مهم‌ترین ارز موجود در بازار از حدود دو ماه پیش به سمت افزایش قیمت رفته و در اواخر مهر ماه از مرز ۴۰۰۰ تومان عبور کرد. طی روزهای اخیر این نوع ارز وارد کانال ۴۱۰۰ تومانی شد که بالا‌ترین نرخ در سال‌جاری بوده است.

قیمت ارزهای دولتی هم که هر روز صبح از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، روند افزایشی دارد؛ البته آهسته و پیوسته؛ اما مکانیزم‌های کنترلی و به خصوص نظارتی در بازار ارز بسیار ضعیف است. برخی معتقدند بانک مرکزی به عنوان رگولاتور بازار ارز، همان‌قدر که مدعی است باید تنها تنظیم‌کننده سیاست‌های پولی کشور باشد، همان اندازه هم باید نظارت خود را بر نحوه عرضه ارز به بازار تقویت کند تا همین سیاست‌های پولی، به درستی اجرا شوند.

بسیاری از صرافی‌ها، حتی صرافی‌های مجاز، طی روزهای گذشته از فروش دلار به مردم خودداری کرده و دامنه فعالیت کاری خود را بسیار محدود کرده‌اند. گشت و گذاری در صرافی‌های فعال در فاصله میدان فردوسی تا چهارراه استانبول تهران به خوبی این اوضاع را نشان می‌دهد؛ حتی لازم نیست که وارد صرافی شده و با فروشندگان سر صحبت را باز کنیم بلکه تابلوهایی که هر روز قیمت‌های ارز را به صورت دستی یا دیجیتال در معرض دید عابران قرار می‌دهد، این را به خوبی روایت می‌کند.

برخی صرافی‌‌ها طی روزهای گذشته علاوه بر خاموش کردن بخش قیمت ارز روی تابلوهای دیجیتال، برگه‌هایی را هم پشت ویترین‌های خود چسبانده‌اند که به مشتری تذکر می‌دهد درباره این‌که چرا خرید و فروش ارز ندارند، سؤال نکنند.

بر همین اساس هم بسیاری از صرافی‌ها، کار خود را این روز‌ها بر روی خرید و فروش و معاملات سکه متمرکز کرده‌اند و بنابراین ارز را ذخیره می‌کنند تا در زمان مناسب به فروش برسانند؛ اینجا است که ردپای نظارت ضعیف بانک مرکزی بر عملکرد صرافی‌‌ها کاملاً مشهود دیده می‌شود.

 

حال باید منتظر ماند و دید که بانک مرکزی به عنوان متولی ساماندهی بازار ارز و سکه چه زمانی به میدان وارد شده و قیمت‌ها را کنترل می‌کند. قیمت‌هایی که هر روز از سوی سوداگران افزایش می‌یابند و سود خوبی نصیب دلالان می‌کنند.