۳۷هزار میلیارد ریال در پروژه‌های جدید چادرملو سرمایه‌گذاری می‌شود

رییس دفتر بودجه و گزارش‌های معدن  چادرملو ۳۷هزار میلیارد ریال در پروژه‌های جدید چادرملو سرمایه‌گذاری می‌شود طرح جدید گندله‌سازی چادرملو با فاینانس «کوبه استیل» ژاپن گروه معدن و زمین- رییس دفتر بودجه و گزارش‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از اجرای طرح‌های جدید در شرکت چادرملو و مذاکره با کوبه استیل ژاپن برای فاینانس گندله‌سازی […]

رییس دفتر بودجه و گزارش‌های معدن  چادرملو

۳۷هزار میلیارد ریال در پروژه‌های جدید چادرملو سرمایه‌گذاری می‌شود

طرح جدید گندله‌سازی چادرملو با فاینانس «کوبه استیل» ژاپن

گروه معدن و زمین- رییس دفتر بودجه و گزارش‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از اجرای طرح‌های جدید در شرکت چادرملو و مذاکره با کوبه استیل ژاپن برای فاینانس گندله‌سازی جدید چادرملو خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، هادی بشیرراد در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح‌های آتی شرکت چادرملو و برنامه‌های اجرایی آنها اظهار داشت: در برنامه‌های شرکت چادرملو دو طرح مهم تولیدی و یک طرح مطالعات اکتشافی در دستور کار است که شامل طرح احداث کارخانه گندله‌سازی شماره۲ با ظرفیت تولید سالانه ۴ میلیون تن و سرمایه‌گذاری ۹هزار میلیارد ریال همچنین طرح احداث دو واحد نورد به ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۱۰۰هزار تن و سرمایه‌گذاری ۴هزار میلیارد ریال و کل سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۳هزار میلیارد ریال با سهم ارزی ۱۳۱ میلیون یورو است.

وی درمورد تأمین منابع مالی این طرح‌ها افزود: برای اجرای طرح کارخانه گندله‌سازی مذاکرات مقدماتی با شرکت کوبه استیل ژاپن و استفاده از فاینانس به عمل آورده‌ایم که در صورت جذب فاینانس، این طرح در یک دوره زمانی ۴ ساله اجرا می‌شود.

بشیرراد یادآور شد: همچنین برای تأمین مالی طرح احداث دو واحد نورد نیز مذاکرات مقدماتی با شعب بانک‌های ایرانی در اروپا و استفاده از فاینانس به عمل آمده است.

انجام مطالعات اکتشافی آنومالی D۱۹ با اخذ مجوز محیط‌زیست

وی ادامه داد: طرح مهم دیگری که در برنامه‌های شرکت قرار دارد، انجام مطالعات اکتشافی آنومالی D۱۹ است که با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست باید طی یک برنامه زمانی ۴ ساله اجرا و سپس برنامه‌ریزی برای تجهیز معدن انجام گیرد.

رییس دفتر بودجه و گزارش‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عنوان کرد: اجرای این طرح از اهمیت بسیاری برخورداد است زیرا تأمین‌کننده سنگ‌آهن خام مصرفی کارخانه فرآوری و تداوم تولید کنسانتره سنگ‌آهن در سال‌های آتی است.

وی همچنین از اجرای ۳ طرح مهم دیگر چادرملو خبر داد و گفت: طرح توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی موجود از مقدار تولید ۳,۴۰۰ هزار تن به ۴ میلیون تن همچنان در حال اجرا است که در این طرح به صورت تدریجی به ظرفیت تولید افزوده می‌شود به نحوی ‌که تا پایان سال جاری به ۳,۶۰۰ هزار تن می‌رسد.

بشیرراد عنوان کرد: عملیات فیزیکی این طرح تا پایان اسفند ماه سال جاری خاتمه می‌یابد و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

اجرای طرح توسعه کارخانه گندله‌سازی تا پایان اسفندماه امسال

وی، مبلغ سرمایه‌گذاری در این طرح را ۹۰۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سهم ارزی آن ۱۶ میلیون یورو است.

بشیر راد ادامه داد: طرح شبکه فاضلاب اردکان و احداث تصفیه‌خانه و انتقال آب به مجتمع صنعتی چادرملو هم از طرح‌های مهم زیربنایی شرکت چادرملو است که با ظرفیت تولید سالانه دومیلیون‌و۹۰۰هزار مترمکعب و سرمایه‌گذاری هزارو۹۳۹ میلیارد ریال آماده راه‌اندازی است.

رییس دفتر بودجه و گزارش‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار داشت: همچنین طرح احداث کارخانه احیای مستقیم به ظرفیت تولید سالانه یک میلیون‌و۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی در مراحل نهایی تکمیل عملیات نصب است و با پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصدی امیدواریم طبق برنامه، عملیات فیزیکی و اجرای آن تا پایان سال جاری خاتمه و راه‌اندازی آن شروع و بهره‌برداری تجاری در ۳ ماهه دوم سال ۱۳۹۷ آغاز شود.

وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح، ظرفیت تولید کارخانه فولاد از یک میلیون تن به ۱,۳۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد چون آهن اسفنجی به‌طور مستقیم و پیش از سرد شدن به صورت هات شارژ وارد کوره‌های ذوب می‌شود.

۳۷هزار میلیارد ریال در طرح‌های جدید چادرملو سرمایه‌گذاری می‌شود

بشیرراد ادامه داد: دراین طرح مبلغ ۹هزارو۱۴۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده که سهم ارزی آن مبلغ ۷۳ میلیون یورو است.

وی تأکید کرد: جمع کل سرمایه‌گذاری در طرح‌های چادرملو ۳۷هزارو۷۳۶ میلیارد ریال است که تاکنون مبلغ ۳۶هزار و ۸۴۴ میلیارد ریال معادل ۹۷٫۶ درصد کل سرمایه‌گذاری، هزینه شده است.

بشیرراد خاطرنشان کرد: میزان اشتغال‌زایی مستقیم حاصل از طرح‌های مورد اشاره حدود هزارو۴۵۰ نفر به‌طور مستقیم و ۸هزارو۷۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم است.

بشیرراد با گلایه از روند کند مراحل تأمین اعتبار از تصویب تا تخصیص افزود: طرح مشارکتی احداث کارخانه فولاد شرکت سهامی صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه که ۶۵ درصد سهام آن متعلق به شرکت است و ظرفیت تولید سالانه آن ۶۰۰ هزار تن شمش فولاد است، نیاز به سرمایه‌گذاری به مبلغ ۶هزارو۲۶۰ میلیارد ریال در دست اجراست که به علت طولانی شدن دوران اخذ وام ارزی به مبلغ ۴۰ میلیون یورو از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی، طرح از پیشرفت فیزیکی مطلوب برخوردار نبوده است.

خرید وقفه در خرید تجهیزات و ماشین‌آلات به دلیل عدم پرداخت تسهیلات مصوب

وی ادامه داد: با وجود این‌که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ وام یاد شده مورد تصویب صندوق قرار گرفته است، اما تاکنون پرداخت نشده و تأمین قسمتی از تجهیزات و ماشین‌آلات خارجی با وقفه مواجه شده که امیدواریم با حل مشکل وام مزبور، طرح با سرعت مطلوب اجرا شود.

بشیرراد در مورد عملکرد تولید محصولات و سودآوری شرکت چادرملو گفت: برنامه تولید محصولات در سال ۱۳۹۶ شامل کنسانتره سنگ‌آهن به مقدار ۹میلیون‌و۵۰۰هزار تن است که عملکرد ۸ ماهه آن ۶میلیون‌و۱۶۰هزار تن بوده و گندله ۳میلیون‌و۶۰۰هزار تن که عملکرد ۸ ماهه آن دو میلیون‌و۲۷۰هزار تن بوده است.

وی همچنین عنوان کرد: سنگ‌آهن دانه‌بندی هم ۵۰۰هزار تن و عملکرد ۸ ماهه آن ۳۵۴هزار تن همچنین برآورد تولید شمش فولاد ۳۰۰ هزارتن بوده که طی ۸ ماهه گذشته ۱۹۱هزار تن تولید شده است.

 

بشیرراد با بیان این‌که چادرملو بر اساس عملکرد مالی ۶ ماهه، ۵۲ درصد سود پیش‌بینی شده را پوشش داده است، افزود: قیمت‌های فروش همچنان درصدی از قیمت فروش شمش فولاد خوزستان است که برای کنسانتره سنگ‌آهن ۱۳٫۸ درصد و گندله ۲۱٫۵ درصد است.