سرمایه‌گذاران خارجی منتظر دریافت مشوق‌‌‌‌‌ها هستند

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی سرمایه‌گذاران خارجی منتظر دریافت مشوق‌‌‌‌‌ها هستند گروه تجارت- رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دام با بیان این‌که بحث مالکیت حقوقی و همچنین نحوه انتقال سود از کشور برای سرمایه‌گذار خارجی حایز اهمیت است، گفت: تجربه جهانی نشان داده شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی برای کسب سود بیش‌تر، تمایل دارند در مناطق […]

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی

سرمایه‌گذاران خارجی منتظر دریافت مشوق‌‌‌‌‌ها هستند

گروه تجارت- رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دام با بیان این‌که بحث مالکیت حقوقی و همچنین نحوه انتقال سود از کشور برای سرمایه‌گذار خارجی حایز اهمیت است، گفت: تجربه جهانی نشان داده شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی برای کسب سود بیش‌تر، تمایل دارند در مناطق مستعد سرمایه‌گذاری کنند، جایی که در عین سرمایه‌گذاری کم‌تر، دارای مزیت رقابتی پایدارتر باشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، فرهاد آگاهی تصریح‌کرد: سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال مکانی هستند که امکان صادرات کالا به کشورهای همسایه نیز فراهم باشد.

وی افزود: آنها به دنبال بازاری هستند که علاوه بر این‌که خود ذاتاً ظرفیت سودآوری داشته باشد، بازار کشورهای همسایه آن نیز، قابلیت درآمد آفرینی برای آنها را داشته باشد.

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دام‌ ادامه‌ داد: همه اینها حکایت از آن دارد که اقتصاد ایران با وجود ظرفیت‌های متعدد برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید هرچه زودتر مسیر گذر از مرحله ارزیابی خارجی‌‌‌‌‌ها از بازار ایران به مرحله ورود سرمایه‌های خارجی، را طی کند.

این فعال اقتصادی به بیان این‌که خارجی‌‌‌‌‌ها به بازار ایران علاقه‌مندند، گفت: این یک گزاره کاملاً صحیح و غیرقابل‌انکار است که اتفاقاً تجربه دهه‌های گذشته نیز بر آن دلالت دارد.

آگاهی تصریح ‌کرد: اتحادیه اروپا، هند، چین و کشورهای شرق آسیا و حتی سایر کشورهایی که توان تولید آنها کمی بیش از ماست، به بازار ۸۰میلیون نفری و مستعد ایران چشم دوخته‌اند و هریک به‌نوبه خود به دنبال سهم‌گیری از آن هستند.

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی افزود: این کشور‌‌‌‌ها رقابت می‌کنند تا شاید بتوانند امتیاز بهتری را برای اقتصاد خودشان تحصیل کنند یا این‌که امتیازات قبلی خود را حفظ کنند.

به گفته آگاهی این موضوع قطعاً فرصت مناسبی است برای اقتصاد کشور ما تا بتواند از میان گزینه‌های مختلف، بهترین شریک تجاری را انتخاب کند و قطعاً یکی از خصوصیاتی که تلاش می‌شود مورد توجه قرار گیرد.

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی با بیان این‌که هدایت کردن شرکای تجاری خارجی به سمت سرمایه‌گذاری در داخل کشور مهم است، افزود: چراکه اعتقاد بر این است که با ورود سرمایه‌گذاری خارجی، نه‌تنها می‌توان منتظر ورود دانش فنی جدیدتر بود، بلکه تعامل سیاسی و دیپلماتیک نیز رنگ و بوی قوی‌تری به خود می‌گیرد و هرچه روابط اقتصادی ما با آنها در هم تنیده‌تر شود، آنها سخت‌تر امکان عبور از ما خواهند داشت.

آگاهی افزود: به‌رغم این واقعیت، وقتی صحبت از جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌شود، نمی‌توان توقع داشت که آنها سرمایه‌های خود را بدون مطالعه به ایران بیاورند.

وی ادامه‌داد: سرمایه‌گذاران خارجی، بی‌تردید در ابتدا صرفاً به بازار ایران نزدیک شده و برانداز کردن مؤلفه‌های تأثیرگذار بر بازار کشورمان را در دستور کار خود قرار می‌دهند، محیط کسب‌وکار ایران را ارزیابی کرده و شاخص‌های آن را موردتوجه و راستی‌آزمایی قرار می‌دهند. مزیت‌های نسبی و رقابتی در تأمین نهاده‌های تولید را موردتوجه قرارداده و میزان سودآوری تولید هرگونه کالایی را نسبت به سایر کشورهای منطقه بررسی می‌کنند.

 

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی تأکید کرد: از سوی دیگر آنها منتظر دریافت مشوق‌‌‌‌‌ها و مزیت‌ها می‌مانند. می‌خواهند بدانند سیاست‌گذاران اقتصادی کشورهای مقصد، چه مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران خارجی ترتیب داده‌اند و این مشوق‌‌‌‌‌ها را در کشورهای مختلف، با یکدیگر مقایسه می‌کنند تا بهترین محل را برای سرمایه‌گذاری خود شناسایی کنند.