حباب بازی سکه پس از دوران حراج!

آیا سیاست بانک مرکزی جواب می‌دهد؟ حباب بازی سکه پس از دوران حراج! گروه بانک، بیمه، بورس- سکه، کالایی با ارزش که هر روز در ایران ارزشش بیش‌تر می‌شود. ماه گذشته بود که سکه جهشی باور نکردنی را شروع کرد و همگان را یاد دولت دهم و افزایش ساعتی آن انداخت. سکه طی ماه گذشته […]

آیا سیاست بانک مرکزی جواب می‌دهد؟

حباب بازی سکه پس از دوران حراج!

گروه بانک، بیمه، بورس- سکه، کالایی با ارزش که هر روز در ایران ارزشش بیش‌تر می‌شود.

ماه گذشته بود که سکه جهشی باور نکردنی را شروع کرد و همگان را یاد دولت دهم و افزایش ساعتی آن انداخت.

سکه طی ماه گذشته به یکباره چند صد هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد که مهم‌ترین عواملش را می‌توان به کنگره سنای آمریکا و بدتر از همه دلالانی نسبت داد که به قولی از هر آبی کره می‌گیرند و با ایجاد جو روانی ناشی از تحریم‌های احتمالی و غیره، باعث شدند تا سکه حبابی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پیدا کند و قیمتش به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز برسد.

پس از این فوران قیمت بود که بانک مرکزی تصمیم گرفت در آن ورود کند و با حراج سکه از طریق بانک کارگشایی و بانک ملی حباب سکه را خالی کند.

بانک مرکزی در هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین دستور کاری‌‌اش را روی محور خالی کردن حباب سکه قرارداد و با حراجی سکه سعی در ایجاد آرامش و کاستن از جو روانی ناشی از دلالان و سیاست‌های خصمانه آمریکا در بازار سکه کرد.

این عمل باعث شد تا طی چند روز بیش از ۱۰۰ هزار تومان از حباب سکه خالی شود و قیمت سکه به سمت واقعی شدن حرکت کند.

رییس کل بانک مرکزی نیز در این باره گفت که یکی از بحث‌های اساسی برای بانک مرکزی پایش آرامش بازار است که دو شاخص سکه و ارز برای بانک مرکزی مهم است و به سایر بخش‌ها علامت می‌دهد. عموماً در پایان سال میلادی فشاری بر بازار وجود دارد که موجب افزایش نرخ ارز می‌شود و با پایان سال میلادی کاهش می‌یابد و وضعیت فعلی هم از این قاعده تبعیت می‌کند.

سیف با بیان این‌که شرایط استثنایی خاصی نداریم و علی‌رغم اتفاقاتی که سطح بین‌المللی پیش می‌آید، بازار ثبات و آرامش دارد، می‌گوید: در رابطه با طلا، قیمت طلا تغییری نکرده اما بین قیمت طلا و سکه یک حبابی ایجاد شده بود و از طریق بانک کارگشایی و بانک ملی این کار انجام شده بود اما شرایط به سمت تخلیه حباب می‌رود. ذخایر طلای بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد که بازار روند غیرمنطقی پیدا کند و در شرف تخلیه حباب هستیم و روند کاهشی تا تخلیه حباب ایجاد شده انجام می‌شود.

روند حراج سکه به خاطر وقاعی نبودن قیمت سکه باعث شد تا حباب سکه به سمت خارج شدن حرکت کند اما در آخرین روز هفته‌ای که گذشت باز هم سکه با افزایش ۱۶ هزار تومانی قیمت روبه‌رو شد.

براساس گزارش‌ها، در آخرین روز هفته گذشته در بازار تهران سکه طرح جدید با ۱۶ هزار تومان افزایش قیمت، یک‌میلیون و ۳۷۸ هزار تومان فروخته شد و یک دلار آمریکا هم با ۲۰ ریال افزایش قیمت، ۴۱۳۸ تومان قیمت‌گذاری شد.

سکه طرح قدیم نیز در این روز با نرخ یک‌میلیون و ۳۱۷ هزار تومان و نیم سکه با قیمت ۶۸۷ هزار تومان عرضه شد در حالی که روز چهارشنبه گذشته این دو نوع سکه به ترتیب با قیمت‌های یک‌میلیون و ۳۵۲ هزار تومان و ۶۸۶ هزار تومان عرضه شده بود. ربع سکه نیز ۳۸۵ هزار تومان فروخته شد و سکه گرمی با قیمت ۲۶۱ هزار تومان معامله شد.

در بازار طلای تهران نیز در آخرین روز هفته گذشته هر گرم طلای ۱۸ عیار با نرخ ۱۲۹ هزار و ۴۹۲ تومان داد و ستد شد، این در حالی بود که ‌بهای اونس در بازار جهانی طلا در این روز به ۱۲۸۲ دلار و ۳۲ سنت رسید.

 

با این حساب می‌توان گفت که حباب سکه‌ای که سیاست‌های بانک مرکزی رو به خالی شدن در حرکت بود حتی به رغم پایین آمدن قیمت طلای جهانی به سمت افزایش در حرکت است و باید دید در هفته جاری این حباب بازی سکه تا کجا ادامه خواهد یافت.