تکلیف ۳ قرارداد نفتی یک‌سره می‌شود

وزیر نفت در حاشیه اجلاس ۱۷۳ اوپک مطرح کرد تکلیف ۳ قرارداد نفتی یک‌سره می‌شود تهاتر نفتی با روسیه کلید خورد گروه انرژی- در حالی‌که نتایج مطالعات شرکت‌های مختلف برای توسعه میادین آب تیمور و منصوری و آب تیموری ارایه شده است در همین راستا دو شرکت پرتامینا و لوک‌اویل نتایج مطالعه خود را برای […]

وزیر نفت در حاشیه اجلاس ۱۷۳ اوپک مطرح کرد

تکلیف ۳ قرارداد نفتی یکسره می‌شود

تهاتر نفتی با روسیه کلید خورد

گروه انرژی- در حالی‌که نتایج مطالعات شرکت‌های مختلف برای توسعه میادین آب تیمور و منصوری و آب تیموری ارایه شده است در همین راستا دو شرکت پرتامینا و لوک‌اویل نتایج مطالعه خود را برای توسعه میدان منصوری ارایه کرده‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده، همچنین ۳ شرکت پرتامینا، لوک‌اویل و مرسک نتایج مطالعه خود را برای میدان آب‌تیمور روی میز شرکت نفت قرارداده‌اند. پیشنهادات این شرکت‌ها، در کمیته مشاورین مورد بررسی قرار گرفته و نتایج مطالعه شرکت‌های مذکور با یکدیگر مقایسه شده‌اند تا گزینه مناسب انتخاب شود؛ حال با استناد به سخنان بیژن زنگنه باید به لیست کشورهای متقاضی مصر را نیز اضافه کرد.

در همین راستا وزیر نفت در حاشیه اجلاس اوپک با بیان این‌که نخستین محموله نفتی در اواسط نوامبر به روس‌‌ها تحویل داده شد، گفت: انعقاد قراردادهای توسعه میدان‌های منصوری، چنگوله و آب تیموری را بسیار نزدیک اعلام کرد.

وی در این خصوص از نهایی شدن قراردادهای توسعه میدان‌های منصوری، چنگوله و آب تیموری خبر داد و از پیشنهاد مصر برای توسعه میدان آب تیموری رونمایی کرد.

در ادامه زنگنه از اخبار مهم دیگری گفت که بر محوریت سوآپ با روسیه و تعامل با عراق می‌چرخید.

بنا به گفته او، صادرات نخستین محموله نفتی ایران به روسیه در اواسط نوامبر انجام شده است؛ این در شرایطی است که پیش از این ایران و روسیه قراردادی منعقد کردند که ایران روزانه ۱۰۰ هزار بشکه به روسیه صادر کند و ۵۰ درصد پول آن را نقد و ۵۰ درصد را کالا دریافت کند.

زنگنه تمدید طرح کاهش تولید نفت در این اجلاس را برای ثبات بازار ضروری دانست و گفت: قیمت بشکه‌ای ۶۰ دلار اگرچه بالا نیست، ولی در شرایط فعلی قابل قبول است.

وزیر نفت گفت: به زودی هیأت عراقی به ایران می‌آید تا سوآپ نفت بین دو کشور را مذاکره و نهایی کنند، قرار است عراق به پالایشگاه‌های ایران نفت بدهد و ایران هم از خارک و پایانه‌های صادراتی، محصولات فرآوری به آنها تحویل دهد.

زنگنه درباره آمارهای تولید و صادرات ایران گفت: در حال حاضر میزان تولید نفت و میعانات گازی در ایران بین ۳٫۸ تا ۳٫۸۵۰ میلیون بشکه است و میزان صادرات هم به ۲٫۵ میلیون بشکه می‌رسد.

وی با اشاره به بحث تحریم‌ها گفت: شرکت‌های آمریکایی، بزرگ‌ترین بازنده تحریم‌ها، علیه ایران هستند.

وزیر نفت افزود: من درک نمی‌کنم چرا شرکت‌های آمریکایی، نمی‌توانند در بزرگ‌ترین پروژه‌های نفتی جهان که در ایران اتفاق می‌افتد، وارد شوند.

همچنین وزیر عربستان سعودی، خالدالفالح که ریاست اجلاس اوپک را به عهده داشت در این نشست بیان‌کرد: اوپک راه طولانی‌ را در سال‌های گذشته پیموده است تا بازارهای نفت را دوباره متوازن کند؛ اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

الفالح هشدار داد: بازار انرژی به یک بازه با تقاضای پایین وارد شده است؛ اما چشم‌انداز متوسط تا بلندمدت، با تقویت اقتصاد جهانی، بهتر به نظر می‌رسد.

وی، از اعضا تقاضا کرد که به جای این‌که به وسوسه تولید بیش‌تر از حد توافق شده، تن بدهند، در کنار یکدیگر باقی بمانند. این در حالی است که تاریخ نشان می‌دهد همین‌ که شما به هدف نزدیک‌تر می‌شوید، التزام به توافق کاهش می‌یابد. من از همه شما تقاضا می‌کنم به جای این‌که به دیگران تکیه کنید، در این مسیر باقی بمانید.

او اضافه‌کرد: ما از کار خود راضی نیستیم؛ چراکه در سال ۲۰۱۸ کار را نیمه تمام گذاشته‌ایم؛ بنابراین به تمام طول سال ۲۰۱۸ نیاز داریم تا کار خود را تکمیل کنیم؛ به خصوص این‌که اگر چیزی خوب کار می‌کند، شما آن‌را ر‌ها نمی‌کنید. هنوز انبارهای نفت به سطحی که ما احساس آسودگی کنیم، نرسیده‌ است. ما تا زمانی که سطح ذخایر انبار‌ها بهتر نشده است، پا را از رو پدال برنخواهیم داشت. همچنین ترجیح من این است که تمدیدی ۹ ماهه داشته باشیم؛ اما ما نیازمند این هستیم که ۲۴ کشور چنین توافقی را امضا کرده و به آن پایبند باشند.

الفالح همچنین گفت که هنوز زود است که بخواهیم در مورد خروج اوپک از توافق کاهش تولید صحبت کنیم؛ بلکه این گروه می‌توانند تابستان آینده شرایط را مجدداً ارزیابی کنند؛ پس اگر این توافق نیازمند تغییر بود ما در ماه جون می‌توانیم آن را در نظر بگیریم.

گفتنی است، یکصد و هفتاد و سومین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) آخرین روز از هفته گذشته در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار شد.

گفتنی است، تصمیم‌گیری درباره تمدید توافق کاهش عرضه نفت، افزایش تولید شیل‌اویل و میزان پایبندی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافق نوامبر ۲۰۱۶ در دستور کار یکصدوهفتادوسومین نشست ۱۴ عضو این سازمان قرار گرفت. بدین ترتیب اوپک با تمدید ۹ ماهه توافق نفتی تا پایان سال ۲۰۱۸ موافقت کرد.

البته بیژن‌زنگنه، وزیر نفت در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران درباره تمدید توافق کاهش عرضه اظهار کرده بود: ایران با عرضه نفت برای هر دو بازه زمانی ۶ یا ۹ ماهه موافق است.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که با نشست یکصدوهفتادویک (دهم آذرماه ۹۵) و پیش از آن نشست الجزایر (مهرماه ۹۵) پس از دو سال حالت انفعالی، بار دیگر به مرکز تصمیم‌گیری بازار نفت جهان برگشتند با تصمیم ماه نوامبر ۲۰۱۶ خود مبنی بر رسیدن سطح تولید به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نه تنها این سازمان را زنده کردند بلکه سبب شدند قیمت نفت روند افزایشی در پیش گیرد.