افتتاح فاز اول توسعه بندر چا‌بهار گامی بلند در جهت رسیدن به هاب دریایی منطقه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد افتتاح فاز اول توسعه بندر چا‌بهار گامی بلند در جهت رسیدن به هاب دریایی منطقه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فاز اول توسعه بندر چابهار روز یکشنبه با حضور رییس‌جمهوری و مقامات ۱۳ کشور خارجی افتتاح خواهد شد تا با افزایش ۶ میلیون تنی ظرفیت تخلیه و […]

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد

افتتاح فاز اول توسعه بندر چا‌بهار گامی بلند در جهت رسیدن به هاب دریایی منطقه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فاز اول توسعه بندر چابهار روز یکشنبه با حضور رییس‌جمهوری و مقامات ۱۳ کشور خارجی افتتاح خواهد شد تا با افزایش ۶ میلیون تنی ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر، ظرفیت آن به ۸٫۵ میلیون تن برسد و گامی بزرگ برای تبدیل شدن آن به هاب دریایی منطقه برداشته شود.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمد راستاد در نشست خبری، با بیان مطلب فوق افزود: با توجه به این‌که بندر چابهار کوتاه‌‌ترین مسیر در اتصال جنوب‌شرق آسیا به آسیای میانه و شرق آفریقا به حساب می‌آید، از این رو می‌توان با توسعه زیرساخت‌های بندری چابهار گامی مهم در راستای رقابت‌پذیر کردن بنادر ایران با بنادر منطقه برداشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات زیرساختی صورت گرفته در چابهار اظهار کرد: در این بندر ۴ ماه از سال شاهد امواج سنگین هستیم. از این رو یک حوضچه آرامش برای پهلوگیری کشتی‌‌ها ساخته شده و در کنار آن موج شکن چابهار نیز به ۱۴۷۰ متر طول رسیده است. در کنار آن حفاظت بندری چابهار نیز به ۵کیلومتر گسترش یافته تا بتوانیم شاهد پهلو‌گیری کشتی‌های بزرگ در این بندر باشیم. همچنین در راستای استفاده از ظرفیت اراضی چابهار نیز ۲۳۰ هکتار زمین آماده بهره‌برداری شده و طول اسکله‌های کانتینری این بندر نیز به ۱۷۰ متر رسیده است.

وی درباره مطالبات پیمانکار در طرح توسعه بندر چابهار افزود: خوشبختانه در این طرح بزرگ بندری همکاری خوبی بین پیمانکار و کارفرما وجود دارد و آخرین صورت‌وضعیت مالی نیز در حال پرداخت است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

راستاد درباره وضعیت اپراتوری بندر چابهار نیز توضیح داد: این بندر سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌‌ها را به ثبت رسانده و با مذاکراتی که با آنها داشته‌ایم امکان انتقال اپراتوری به این شرکت هندی وجود دارد.

وی با بیان این‌که برای جذب خطوط کشتیرانی بزرگ به چابهار اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفته اظهار کرد: در حال حاضر تخفیف ۳۰ درصدی بر عوارض بندری چابهار اجرایی می‌شود و اجاره ثابت و متغیر سرمایه‌گذاران در پس کرانه چابهار نیز به حداقل قیمت موجود کاهش یافته است. همچنین سرمایه‌گذاری در عرصه پتروشیمی چابهار نیز آغاز شده و خوشبختانه فعالیت‌های مثبتی در این حوزه صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر درباره ابهام‌های موجود در ورود شرکت آریابنادر به بندر چابهار نیز توضیح داد: قرارداد این شرکت با سازمان بنادر به شکل BLT بوده است. تا این شرکت تجهیزات لازم برای چابهار را فراهم کند. ورود آریابنادر به چابهار از طریق مذاکره صورت گرفته و هیچ ابهامی در راستای ان وجود ندارد.

راستاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عملکرد ۸ ماهه بنادر ایران در سال ۹۶ پرداخت و اظهار کرد: در طول این مدت مجموعاً ۹۸میلیون‌و۱۴۱هزار تن کالا در کلیه بنادر ایران تخلیه و بارگیری شده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی ۴٫۱ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در طول این مدت بیش از ۶۶ میلیون تن کالای غیرنقدی در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شده که رشدی ۶٫۴ درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت واردات غیرنفتی با کاهش ۱٫۴ درصدی به حدود ۲۰میلیون‌و۴۵۵هزار تن رسیده و صادرات نیز در این حوزه افزایشی ۶٫۶ درصد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین آمارهای ترانزیت و ترانشیپ در بنادر ایران نیز گفت: در حوزه ترانزیت رقم ثبت شده بالغ بر ۳میلیون‌و۷۰۰هزار تن است که افزایشی بیش از ۲۴درصدی را نشان می‌دهد. رقم ترانشیپ در بنادر ایران نیز به بیش از دو میلیون‌و۲۶۰ هزار تن رسیده که افزایش بیش از ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته راستاد در حوزه کالاهای نفتی نیز واردات رشدی ۱۵٫۳ درصدی و صادرات کاهش ۷٫۷ درصدی را به ثبت رسانده است و کل آمار تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در بنادر ایران نیز افزایشی نیم درصدی را نشان می‌دهد.

 

وی با اشاره به برگزاری اجلاس اخیر سازمان بین‌المللی دریانوردیIMO در لندن گفت: در این اجلاس که سه‌شنبه گذشته در لندن برگزار شد، نمایندگان ۱۷۰ کشور عضو این سازمان حضور داشتند و ایران نسبت به انتخابات شورای IMO اعتراض خود را ارایه کرد زیرا در این انتخابات باید قابلیت‌های دریایی حمل و نقل دریایی کشور‌ها مد نظر قرار گیرد و در این انتخابات نباید مسایل سیاسی وارد شود و با مراجعه نمایندگان سایر کشور‌ها به هیأت ایرانی مشخص شد که این خواسته بسیاری از اعضای IMO است.