دستورالعمل تغییر واردات خودرو به دولت ارایه شده

رییس سازمان توسعه تجارت دستورالعمل تغییر واردات خودرو به دولت ارایه شده مهدی قره‌داغلی -رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دستورالعمل تغییر واردات خودرو به دولت ارایه شده و اصلاحاتی نیز بر روی آن انجام شده و اکنون در دستور کارت دولت است که به خاطر بررسی مسایل بودجه معطل شده بود. به گزارش خبرنگار […]

رییس سازمان توسعه تجارت

دستورالعمل تغییر واردات خودرو به دولت ارایه شده

مهدی قره‌داغلی -رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دستورالعمل تغییر واردات خودرو به دولت ارایه شده و اصلاحاتی نیز بر روی آن انجام شده و اکنون در دستور کارت دولت است که به خاطر بررسی مسایل بودجه معطل شده بود.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، مجتبی‌خسرو‌تاج در نشست خبری در وزارت صنعت اظهارکرد : حداکثر مهلت ثبت سفارش برای واردات کالا از ۶ ماه به ۳ ماه کاهش پیدا کرد.

وی افزود: افراد در گذشته می‌توانستند مدارک لازم را بدون پرداخت کارمزد در زمان مورد نیاز خود ثبت کنند اما اکنون باید ظرف ۷۲ ساعت کارمزد آن را بپردازند.

وی در ادامه تصریح‌کرد: نگاه ما به سمتی است که خودروسازان خارجی برای مشارکت با خودروسازان داخلی کشورمان حرکت کنند.

خسروتاج گفت: در ۸ ماهه ابتدایی سال‌جاری ۵۴ هزار خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه‌کرد: در حالی در سال‌جاری ۵۴ هزار دستگاه خودرو آمده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۹ هزار دستگاه بیش‌تر بوده است.

خسروتاج یادآور شد که در ۸ ماهه ابتدای سال‌جاری یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار خودرو به کشور وارد شده است که اگر واردات قطعات منفصله که ۳ میلیارد دلار است در نظر بگیریم رقم بالایی به حساب می‌آید که باید بر روی این واردات تجدید نظر شود.

وی تصریح‌کرد: با نظام تعرفه‌ای می‌توانیم جلوی واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند بگیریم و آن را محدود کنیم تا این امر موجب ضربه خوردن به تولید داخلی و ایجاد اشتغال در کشور نشود.

خسروتاج با بیان این‌که انجمن واردکنندگان خودرو از سازمان توسعه تجارت بابت بخشنامه توقف ثبت سفارش شکایت کرده است، گفت: در مراجع قانونی به صورت رسمی و مفصل در این خصوص توضیح خواهیم داد؛ این در حالی است که برخی واردکنندگان بدون ثبت سفارش، اقدام به واردات خودرو در گمرکات کرده‌اند که این ریسک بزرگی بوده و البته یک کار غیرقانونی است و خود واردکنندگان نیز این تخلف را می‌دانند.

وی افزود: البته برخی از واردات به منظور ترانزیت صورت گرفته و اصولاً اگر اکنون ۱۰ هزار دستگاه خودرو در گمرکات موجوداست همه آنها متأثر از ممنوعیت ثبت سفارش نیست. بلکه ترانزیت هم وجود دارد؛ ضمن این‌که اگر فردی به صورت قانونی و با روال قانونی تا پیش از بخشنامه تیرماه ثبت سفارش کرده باشد، اجازه واردات خواهند داشت.

اگر دولت تصمیم جدیدی در خصوص واردات خودرو داشته باشد به آن عمل می‌کنیم.

همچنین در این مورد محمدشریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: جلوگیری از ورود و محدود کردن واردات خودروهای لوکس که حضور آنها در شرایط فعلی ضروری نیست، در صورت موافقت دولت به اجرا در می‌آید.

شریعتمداری در خصوص تداوم بسته بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، اظهارداشت: در حال حاضر نرخ جدید تعرفه‌های واردات خودرو و همچنین نرخ API آنچه که از فعالیت واردات قطعات یدکی منفصله خودرو که ساخت داخل منجر می‌شود به‌منظور ایجاد رقبت بیش‌تر برای تولید در داخل کشور تقدیم هیأت دولت شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که جلوگیری از ورود و محدود کردن واردات خودروهای لوکس که حضور آنها در شرایط فعلی ضروری نیست در صورت موافقت دولت به اجرا در می‌آید، گفت: در ۶ ماهه اول سال‌جاری به میزان مشابه سال گذشته واردات خودرو صورت گرفته است.

 

 وی بر این‌که میزان خودروهای وارداتی در کشور در شرایط فعلی به‌ میزان کفایت است، خاطرنشان‌کرد: اگر دولت تصمیم جدیدی در خصوص واردات خودرو داشته باشد به آن عمل می‌کنیم.