میدان نفتی«چنگوله» در دو قدمی رینگ مناقصه

میدان نفتی«چنگوله» در دو قدمی رینگ مناقصه انتخاب دو پیشنهاد برتر در جریان مذاکرات قراردادی گروه انرژی- میدان نفتی چنگوله در حال ورود به رینگ مناقصات قراردادهای جدید نفتی است. درحالی که ۳ شرکت نروژ، روسیه و تایلند برای انجام مطالعات این میدان پیشقدم شده‌اند، انتظار می‌رود تا در سال جاری با توجه به پیش‌بینی‌های […]

میدان نفتی«چنگوله» در دو قدمی رینگ مناقصه

انتخاب دو پیشنهاد برتر در جریان مذاکرات قراردادی

گروه انرژی- میدان نفتی چنگوله در حال ورود به رینگ مناقصات قراردادهای جدید نفتی است. درحالی که ۳ شرکت نروژ، روسیه و تایلند برای انجام مطالعات این میدان پیشقدم شده‌اند، انتظار می‌رود تا در سال جاری با توجه به پیش‌بینی‌های مسؤولان ذی‌ربط مناقصه چنگوله کلید بخورد.

به گزراش مناقصه‌مزایده، با توجه به این‌که  عملیاتی شدن این میدان در دو مرحله تعریف شده است، تولید روزانه چنگوله به‌عنوان یکی از میدان های هیدروکربوری موجود در ساختمان زمین‌شناسی بلوک اناران که در دماغه کوههای زاگرس‌، در امتداد مرز ایران و عراق و در قسمت جنوب‌غربی استان ایلام میان دو شهر مهران و دهلران واقع شده است؛ سال گذشته در فاز نخست به رقمی در حدود ۱۵ هزار بشکه نفت از طریق ۶ حلقه چاه در برنامه قرار گرفت.

البته در مرحله دوم نیز با حفر ۱۳ حلقه چاه و برنامه زمان‌بندی حدود ۴۰ ماهه، تولید نفت خام در این میدان به ۳۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

در حال حاضر پروپوزال‌های حاصل از مطالعات ۳ شرکت DNO نروژ GAZ PROM NEEFT روسیه و PTTEP تایلند بر روی میدان نفتی چنگوله مورد بررسی فنی قرار گرفته است و توسط شورای مخازن، دو پیشنهاد برتر برای پیگیری مذاکرات قراردادی در قالب قراردادهای جدید IPC انتخاب گردیده که تا پایان سال‌جاری وضعیت ادامه فرایند کار این میدان مشترک، تعیین تکلیف خواهد شد.

علی‌عباسی‌لرکی، مجری طرح توسعه میدان نفتی چنگوله در این خصوص به روابط‌عمومی شرکت متن می‌گوید: لرزه‌نگاری دو بعدی و ۳ بعدی(برداشت، پردازش و تفسیر) مطالعات EBS و EIA (ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، طبیعی و اجتماعی)، پاکسازی و همچنین تأمین زیرساخت‌های میدان آماده شروع عملیات اصلی، به محض مشخص شدن شرکت سرمایه‌گذار براساس مذاکرات قراردادی است.

 

وی ادامه می‌دهد: سازندهای اصلی حاوی هیدروکربور در میدان چنگوله، سروک بالایی و پایینی است اما وجود هیدروکربور با قابلیت تولید در سازند ایلام و سازندهای عمیق‌تر از جمله داریان و فهلیان نیز محتمل است.