سایپا به ساحل آرامش می‌رسد؟!

با تغییرات جدید مدیریتی سایپا به ساحل آرامش می‌رسد؟! گروه خودرو-چندی پیش شاهد این بودیم که پس از حواشی فراوان ایجاد شده در رابطه با نحوه‌ صدور حکم مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا، وزارت صنعت معدن و تجارت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این جابه‌جایی با تصویب هیأت مدیره این شرکت بوده است و بدین […]

با تغییرات جدید مدیریتی

سایپا به ساحل آرامش می‌رسد؟!

گروه خودرو-چندی پیش شاهد این بودیم که پس از حواشی فراوان ایجاد شده در رابطه با نحوه‌ صدور حکم مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا، وزارت صنعت معدن و تجارت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این جابه‌جایی با تصویب هیأت مدیره این شرکت بوده است و بدین ترتیب مهدی‌جمالی پس از دو سال، جای خود را به محسن‌قاسم‌جهرودی داد تا جهرودی از این پس به عنوان مدیرعامل جدید سایپا شناخته می‌شود.

به گزارش مناقصه مزایده-به‌طوری که منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیأت عامل ایدرو در باره این تغییرات گفت: تصمیم به تغییر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هیچ ارتباطی به وزارت صنعت، معدن و تجارت نداشته و جابه‌جایی صورت گرفته براساس لایحه اصلاح قانون تجارت بوده است.

وی گفت: در مورد سایپا با توجه به رأی اکثریت اعضای هیأت مدیره تصمیم به تغییر مدیرعامل در سایپا گرفته‌اند و این جابه‌جایی صورت گرفته دقیقاً براساس نص صریح ماده ۱۲۴ لایحه اصلاح قانون تجارت است.

گفتنی است که در کارنامه کاری جهروری سمت‌هایی مانند مدیرعامل و رییس هیأت مدیره شرکت یاتاقان بوش ایران متعلق به ایران خودرو به مدت ۵ سال، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آلومینیم ایران خودرو به مدت ۵ سال، قائم‌مقام ساخت و خودکفایی مدیرعامل ساپکو، عضو هیأت مدیره ایساکو، عضو هیأت مدیره رادیاتور ایران متعلق به سایپا و رییس هیأت مدیره لنت پارسیان پیشرو دیده می‌شود.

مدیرعامل جدید می‌تواند سایپا را با نگاه صادرات محور متحول کند

 در این خصوص سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در خصوص تغییرات مدیریتی در گروه خودروسازی سایپا گفت: با توجه به سابقه حضور و فعالیت آقای جهرودی در ایران‌خودرو و تجربه مدیران موجود در سایپا مدیریت جدید می‌تواند با یک نگاه صادرات محور سایپا را متحول کرد.

حسینی‌کیا، اظهار داشت: مدیرعامل جدید سایپا با توجه به سابقه حضور در ایران‌خودرو و تجربه مدیران موجود در سایپا می‌تواند با یک نگاه صادرات محور این مجموعه خودروسازی را متحول کرد.

سایپا ظرفیت خروج از شرایط سخت موجود را دارد

عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که همان‌گونه که ایران‌خودرو از یک شرایط ورشکستگی نجات پیدا کرد و توانست یک بخشی از مجموعه خود را به‌روزرسانی کند، سایپا نیز می‌تواند با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد یک گام به جلو ‌بردارد، گفت: تا زمانی که خودرو تولیدی کشور صادرات محور نباشد شرایط تغییر نمی‌کند.

تعلق حداکثر ۵ درصد از در آمدهای سایپا به بخش تحقیق و توسعه ضرورت دارد

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که ۴ تا ۵ درصد از درآمد سایپا باید به بخش تحقیق و توسعه آن تعلق پیدا کند، ادامه داد: عملکرد ضعیف در حوزه تحقیق و توسعه باعث بروز مشکلات در این سال‌ها بوده و در این مجموعه بر روی یک خودرو که از حیث کیفی، ظاهری و پلتفرم شتابی به پیشرفت سایپا بدهد کار نشده است.

تغییر مدیریت می‌تواند یک گام به سمت جلو باشد

وی با بیان این‌که امیدواریم با انجام برخی اقدامات شاهد جهش خوبی در مسیر حرکتی سایپا باشیم، تصریح کرد: گردش و تغییر مدیریت می‌تواند یک گام به سمت جلو باشد، زمانی که یک مدیر تمام توان خود را برای پیشبرد اهداف استفاده می‌کند به وجود یک نیروی جوان و جایگزین نیاز است.

ظرفیت تولید یک خودرو صادرات محور در سایپا وجود دارد

عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص این‌که آیا سایپا می‌تواند با تولید یک محصول صادراتی در بازارهای منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد، خاطرنشان کرد: حوزه پژوهش اگر کار خود را در بخش تحقیق و توسعه به‌خوبی انجام دهد می‌تواند یک خودرو صادرات محور در خاورمیانه داشته باشد و این ظرفیت وجود دارد اما به دلیل کم‌کاری به آن دست پیدا نکرده‌ایم.

مجلس از نگاه مثبت مدیریت جدید سایپا در تولید و کیفیت حمایت می‌کند

در این رابطه رامین نورقلی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تفکر مدیرعامل جدید سایپا به حرکت مثبت صنعت خودرو کشور کمک مؤثری را خواهد کرد.

 نورقلی‌پور، معتقد است که اظهارات مدیرعامل جدید خودروسازی سایپا حاکی از نگاه مثبت مدیریت جدید گروه خودروسازی سایپا به جریان تولید و کیفیت است و قطعاً چنین نگاهی مورد حمایت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

وی گفت: با توجه به نگاه مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا به حوزه‌هایی چون حمایت از قطعه‌سازان و بهبود پرداخت مطالبات، ارتقای کیفیت تولید جدید و افزایش رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش، اظهار داشت: اظهارات مدیرعامل جدید گروه خودروسازی در بدو ورود به این شرکت حاوی نکات بسیار خوبی در جهت ارتقای تولید و توسعه در این شرکت بزرگ خودروسازی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با توجه به نگاه مدیرعامل جدید گروه سایپا به حوزه خدمات پس از فروش، این دیدگاه را از نکات بسیار مهم و ضروری در صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: هر چند صنعت خودرو کشور با مشکلات بسیاری دست به گریبان است اما بی‌شک توجه به حوزه خدمات پس از فروش از مواردی است که باید مورد اهتمام جدی شرکت‌های خودروسازی قرار گیرد.

وی با اشاره به رشد شاخص‌های کیفی خودروسازان و افزایش رضایتمندی مشتریان در حوزه خدمات پس از فروش، تأکید کرد: امید است گروه خودروسازی سایپا نیز با حضور مهندس جهرودی، در راستای ارتقای خدمات و کسب رضایت بیش‌تر مشتریان، حرکت‌های مثبتی را در آینده داشته باشد.

نورقلی‌پور همچنین با اشاره به نگاه حمایتی مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا در حوزه قطعه‌سازی، خاطر نشان کرد: نگاهی که امروز مدیرعامل جدید گروه سایپا به حوزه قطعه‌سازی کشور دارند قطعاً دیدگاه بسیار مهم و قابل تاملی است چرا که این صنعت قطعه‌سازی نقش مهمی در صنعت خودرو کشور دارد و همان‌گونه که مدیرعامل سایپا در اظهاراتشان عنوان کردند باید مطالبات قطعه‌سازان ظرف مدت کوتاهی پرداخت شود و بی‌شک تحقق این نگاه می‌تواند به حرکت مثبت صنعت خودرو ایران کمک مؤثری را نماید.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با تأکید بر نگاه حمایتی مجلس از مدیران شرکت‌های خودروسازی به منظور توسعه این صنعت در کشور اظهار داشت: هر چند محور اصلی حمایت مجلس از صنعت خودرو به خصوص مدیرعامل جدید سایپا عمدتاً در حوزه قانون‌گذاری و نظارتی خواهد بود.

نورقلی‌پور افزود: امروز بهترین حمایت از صنعت خودرو، اجرای واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی واقعی در صنعت خودرو است، چرا که در سایه خصوصی‌سازی کامل در صنعت خودرو است که می‌توان به اهداف اصلی در حوزه خودروسازی در کشور دست یافت.

وی با اشاره به این‌که توجه به صادرات، نسخه شفا بخش صنعت خودرو کشور است، اظهار داشت: به این موفقیت نمی‌توان دست یافت جزء این‌که صنعت خودرو ایران به‌طور کامل به بخش خصوصی واگذار شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: البته مجلس نیز می‌تواند در مسیر خصوصی و اجرای واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی، صنعت خودرو را حمایت نماید بی‌تردید حرکت در این مسیر و دستیابی به این هدف با کمک مدیران شرکت‌های خودروسازی و همکاری وزارت صنعت و معدن بهتر فراهم خواهد شد.

وی تأکید کرد: مجلس آمادگی دارد تا در خدمت خودروسازان، دولت و همچنین مصرف‌کننده نهایی باشد هر چند تمامی این حمایت‌ها در جهت خدمت‌رسانی هرچه بیش‌تر به مردم کشور است.

 

نورقلی‌پور هر چند حمایت مجلس و دولت را از صنعت خودرو مهم ارزیابی کرد اما این جریان را به منزله ورود به جریان مدیریت در شرکت‌های خودروسازی دانست و افزود: معتقدم هر کجا مجلس و دولت ورود کرده در مواردی موجب ایجاد موانعی بر سر راه تولید شده است به همین جهت خصوصی‌سازی واقعی، اعطای قدرت به مدیران شرکت‌های خودروسازی است که با تصمیم‌گیری مستقل و سرمایه‌گذاری بر روی تحقیق و توسعه بهتر مدیریت کرده و بدون دخالت این بخش‌ها به فعالیت جدی‌تر و موفق‌تر در این صنعت ادامه دهند.