دبل زلزله در تهران

پایتخت ایران کم‌تر از یک هفته دو بار لرزید دبل زلزله در تهران گروه اجتماعی- این روز‌ها گوش‌ها تیز است و چشم‌ها نگران… نگران بلایی که در صورت وقوعش فاجعه‌ای در انتظار خواهد بود. هنوز یک هفته از زلزله ۵٫۲ ریشتری ملارد نگذشته بود که این بار در ساعت ۵۴ دقیقه و ۳۳ ثانیه بامداد […]

پایتخت ایران کم‌تر از یک هفته دو بار لرزید

دبل زلزله در تهران

گروه اجتماعی- این روز‌ها گوش‌ها تیز است و چشم‌ها نگران…

نگران بلایی که در صورت وقوعش فاجعه‌ای در انتظار خواهد بود. هنوز یک هفته از زلزله ۵٫۲ ریشتری ملارد نگذشته بود که این بار در ساعت ۵۴ دقیقه و ۳۳ ثانیه بامداد دیروز زلزله‌ای به بزرگی ۴٫۲ ریشتر باز هم ملارد را لرزاند. زلزله‌ای که براساس گزارش‌ها در ۴۲ کلیومتری پایتخت رخ داد و به دلیل این‌که خیلی‌ها در خواب بودند و قدرتش به مانند زلزله قبلی نبود، متوجه آن نشدند.

رادیو طبق معمول در این مواقع بیش‌ترین طرفدار را داشت و مردمی که از وقوع زلزله با خبر شده بودند، همچون هفته گذشته از رادیو پیگیر اخبار زلزله تهران و البرز بودند.

البته خیلی از مردم نیز به دلیل وقوع زلزله در اولین ساعات بامداد دیروز در خواب بودند و از طریق آشنایان خود در جریان آن قرار گرفته و خانه‌هایشان را ترک کردند.

براساس گزارش‌ها بیش‌ترین لرزش‌ها مربوط به استان البرز بود و مردم را به سطح خیابان‌ها کشاند. همچنین

زمین‌لرزه بامداد دیروز در شهریار، رباط‌کریم و اسلامشهر نیز احساس شد.

بلافاصله بعد از وقوع زلزله درب ورزشگاه‌ها و مصلی به روی مردم باز شد، اما مهم‌ترین خبری که مردم در انتظارش بودند، این بود که آیا با وقوع دومین زلزله در فاصله یک هفته، گسل تهران فعال شده است یا خیر. زیرا با فعال شدن گسل شمال تهران زمینه وقوع فاجعه آماده می‌شد!

هیچ تنش و لرزه غیرعادی در گسل شمال تهران ثبت نشده است

در همین ارتباط، شهردار تهران با بیان این‌که در گسل شمال تهران هیچ تنش و لرزه غیرعادی ثبت نشده است، گفت: باید آمادگی خود را حفظ کنیم و دستگاه‌های عضو ستاد بحران نیز در آمادگی کامل هستند.

 به گزارش مهر، محمدعلی‌نجفی در حاشیه جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران با بیان این‌که افسران کشیک همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها پس از وقوع زلزله کاملاً آمادگی داشتند، گفت: به محض وقوع زلزله دستگاه‌ها بدون آن‌که چیزی به آنها ابلاغ شود، اقدامات خود را انجام دادند.

به گفته شهردار تهران شهروندان پس از زلزله آرامش بیش‌تری نسبت به هفته گذشته نشان دادند.

نجفی در توضیح مختصات زلزله شب گذشته افزود: این زلزله در انتهای گسل اشتهارد رخ داد. در این گسل هنوز تنش لرزه‌ای به چشم می‌خورد و مردمی که در محدوده این گسل به خصوص ملارد سکونت دارند، باید آمادگی داشته باشند.

وی با بیان این‌که گسل شمال تهران هیچ تنش و لرزه غیرعادی ثبت نشده است، تصریح‌کرد: البته ما باید آمادگی خود را حفظ کنیم و دستگاه‌های عضو ستاد بحران نیز در آمادگی کامل هستند.

وی با اشاره به تهیه نقشه «تخلیه امن اضطراری» تأکیدکرد: برای هر محله تهران نقشه‌ای را تهیه کردیم که در سایت شهرداری تهران موجود است. در این نقشه قید شده است در صورت وقوع زلزله شهروندان در خود محله برای اسکان موقت به کجا مراجعه کنند.

شهردار تهران ادامه‌داد: در زمان وقوع زلزله از محله خود خارج نشوند چراکه این تردد‌ها موجب می‌شود عملیات کمک‌رسانی با مشکل انجام شود. خواهش دوم من مربوط به مراجعه به پمپ‌بنزین‌ها است. بسیار عجیب است که زلزله اتفاق بیفتد و مردم در پمپ‌بنزین‌ها باشند. این کار بسیار خطرناکی است که هفته پیش از سر گذراندیم.

نجفی در پایان خاطرنشان‌کرد: هفته گذشته ماشین‌های بزرگ حمل بنزین بین ماشین‌های شهروندان گرفتار شده بودند و این در حالی است که در این شرایط در صورت بروز یک جرقه کوچک حادثه بسیار بزرگی اتفاق می‌افتد.

 

می‌توان گفت زلزله‌های اخیر تهران به نوعی مانور یک زلزله واقعی بود تا تمرینی برای آرامش بیش‌تر باشد. مردم از زلزله هفته پیش تهران متوجه شدند که چه مکان‌هایی برای پناه دادن به آنها در سطح شهر وجود دارد. چراکه پیش از آن نکاتی در این باره به مردم اعلام نشده بود. این درحالی است که اطلاع‌رسانی جامع و دقیق به مردم باعث می‌شود تا آنها با بینش کافی در مواجهه با بحران، عملکرد عالمانه‌تری داشته باشند. موضوعی که بسیار حایز اهمیت است؛ چرا که باعث می‌شود تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر و آگاهانه‌تری در هنگام مواجهه با بحران صورت بگیرد.