استخراج از معدن آهن بهرام‌گور با برگزاری مناقصه

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اعلام کرد استخراج از معدن آهن بهرام‌گور با برگزاری مناقصه  گروه معدن و زمین -علی همتی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: هیچ مجوزی از سال ۹۲ تاکنون برای فعالیت معدنی در منطقه‌ قلات صادر نکرده‌ایم. به گزارش مناقصه‌مزایده همتی افزود: در گذشته، قبل از […]

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اعلام کرد

استخراج از معدن آهن بهرام‌گور با برگزاری مناقصه

 گروه معدن و زمین -علی همتی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: هیچ مجوزی از سال ۹۲ تاکنون برای فعالیت معدنی در منطقه‌ قلات صادر نکرده‌ایم.

به گزارش مناقصه‌مزایده همتی افزود: در گذشته، قبل از سال ۹۲ تعداد ۶ مجوز معدن در منطقه‌ قلات صادر شده بود اما پس از آن هیچ مجوزی صادر نشده است؛ ما اعتقاد داریم که مجوزهای صادرشده در حوزه‌ آبخیز قرار دارد.

وی گفت: ما اعتقاد داریم که مجموعه‌ قلات چون گذر بسیار سختی است و جایگاه توریستی هم دارد، فعالیت معدنی مقرون به صرفه نیست.

همتی اضافه‌کرد: با توجه به این‌که این اراضی معارض هم دارد، به کسی توصیه نمی‌کنیم که در این محدوده درخواست مجوز و فعالیت معدنی داشته باشد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس خاطرنشان‌کرد: اگر درخواست مجوزی هم باشد آن را به شورای عالی معادن فارس ارجاع داده و در این شورا برای آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

همتی تصریح‌کرد که وضعیت جغرافیایی و موقعیت گردشگری قلات، به‌گونه‌ای است که سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز خیلی موافق صدور مجوز و انجام فعالیت‌های معدنی در این منطقه نیست.

همتی همچنین در خصوص منطقه‌ی بهرام‌گور نیز گفت: با توجه به حساسیت‌هایی که ما داشتیم و به لحاظ زیست‌محیطی وجود داشته و دارد، قرار شد بخش خصوصی در این منطقه ورود نکند لذا قرار شد سازمان ایمیدرو کار مطالعاتی را در ۴ نقطه طی تفاهمنامه‌ای با محیط‌زیست انجام دهد.

وی گفت: طرح مطالعاتی منطقه‌ی بهرام‌گور در ۴ نقطه توسط سازمان ایمیدرو اجرایی شد که نتیجه ۳ نقطه مشخص شده و هنوز یک نقطه باقی مانده است.

همتی خاطرنشان‌کرد: نتایج بررسی‌ها در یک نقطه خوب است اما در دو نقطه‌ دیگر رضایت‌بخش نیست؛ ما منتظر نتایج نهایی نقطه‌ چهارم مطالعاتی هستیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اضافه‌کرد: بعد از مشخص شدن نتایج مطالعاتی، انجام فعالیت برداشت از معادن در نقاط مشخص شده با طی فرایند قانونی انجام خواهد شد.

وی اعتقاد دارد که در فارس شرکت‌های معدنی توانمندی وجود دارند که می‌توانند کار برداشت از معدن آهن بهرام‌گور را انجام دهند اما موضوع براساس برگزاری مناقصه دنبال خواهد شد.

همتی گفت: منطقه‌ بهرام گور وسعتی حدود ۴۵۰ هزار هکتار دارد که در بخش‌های زیادی از آن گونه‌های متنوع و ارزشمند گیاهی و جانوری است؛ از نظر ما در این محدوده باید زمینه‌ سرمایه‌گذاری مناسب برای ایجاد یک منطقه‌ گردشگری انجام شود.

او گفت: در محدوده‌ موردنظر که امکان اکتشافات معدنی است، گونه‌های گیاهی و جانوری وجود ندارد و باید اجازه داد فعالیت‌های با در نظر گرفتن شرایط حفظ محیط‌زیست، انجام شود؛ این یک امکان اقتصادی محسوب می‌شود که رونق را به‌دنبال دارد.

همتی تصریح‌کرد: به اعتقاد ما، معادن گل‌گهر ادامه بهرام‌گور است، نه این‌که بهرام‌گور ادامه خط معدنی گل‌گهر باشد؛ بنابراین ذخایر مناسب معدنی در این منطقه وجود دارد.

نقش معادن در اقتصاد فارس یک‌درصد است

همچنین اسماعیل‌تبادار، استاندار فارس گفت: علی‌رغم وجود معادن فراوان در فارس اما نقش معادن در اقتصاد استان فارس به گفته‌ کارشناسان تنها یک‌درصد است.

تبادار در جلسه شورای معادن فارس گفت: پایین بودن سهم معادن در اقتصاد استان فارس به این معنی است که محصولات معدنی عمدتاً به شکل خام از این استان خارج می‌شود.

تبادار افزود: ما در حالی شاهد سهم اندک معادن در اقتصاد فارس هستیم که ادعا می‌کنیم تنها در بحث خاک نسوز، ۹۰ و اندی از کل حجم این محصول در فارس وجود دارد.

استاندار فارس تصریح‌کرد: رونق معادن استان فارس از موارد مورد تأکید است؛ رونق و فعالیت معادن را یک نقطه‌ قوت می‌دانیم اما این تقویت باید با رعایت قوانین مرتبط و حفظ حقوق دولتی باشد.

تبادار بر لزوم رفع مشکلات معدن‌داران و فعالان این بخش تأکید و در عین‌حال خاطرنشان‌کرد که باید تمام معادن فعال در فارس حقوق دولتی را در این استان پرداخت کنند.

در جلسه‌ شورای عالی معادن فارس، مجوز فعالیت دو معدن براساس تصمیم اعضا باطل شد.

استاندار فارس در این جلسه بر لزوم حفظ و دریافت حقوق دولتی از معادن تأکید و تصریح کرد که باید تمام معادن فعال در استان فارس حقوق قانونی دولت را در همین استان پرداخت کنند.

موافقت با تخفیف‌ در پرداخت حقوق دولتی برخی از معادن که به دلایل خارج از ید بهره‌بردار، مشکلاتی در بهره‌برداری و فروش موادمعدنی داشتند و حمایت از بهره‌بردار معدن نیکل فارس به‌عنوان تنها معدن نیکل کشور، پیش‌بینی تمهیداتی برای واگذاری زمین و فراهم شدن بستر تداوم فعالیت تعدادی از معادن فارس که اکنون با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه شده‌اند، از تصمیمات شورای عالی معادن فارس بود.

 

در این جلسه اعلام شد که براساس تصمیم مجلس‌شورای‌اسلامی، علی‌اکبری، نماینده مردم شیراز و داریوش‌اسماعیلی نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس، به عنوان ناظر شورای معادن فارس انتخاب و معرفی شده‌اند.