سرانجام قفل سایت ثبت سفارش خودرو شکسته شد!

سرانجام قفل سایت ثبت سفارش خودرو شکسته شد! گروه خودرو – حدود ۶ ماه از بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو می‌گذرد و در نهایت پس از انتقادات بسیار به این موضوع وزیر صنعت در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ از ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو خبر داد. اعلام همین موضوع قفل سایت ثبت سفارش […]

سرانجام قفل سایت ثبت سفارش خودرو شکسته شد!

گروه خودرو – حدود ۶ ماه از بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو می‌گذرد و در نهایت پس از انتقادات بسیار به این موضوع وزیر صنعت در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ از ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو خبر داد. اعلام همین موضوع قفل سایت ثبت سفارش را باز کرد، هر چند تا این ساعت خبری از ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو نیست اما سایت ثبت سفارش برای شرکت تویوتا باز شده است.

فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو از ابلاغ دستورالعمل جدید خبر داد و گفت: تعرفه‌ها با شدتی که در رسانه‌ها مطرح شده بود افزایش نمی‌یابد و سقف دلاری هم برای واردات در نظر گرفته شده است.

احتشام‌زاد با بیان این‌که به دلیل محرمانه‌بودن دستورالعمل واردات خودرو، اجازه انتشار آن را نداریم، اما به هرحال کلیات آن ابلاغ می‌شود، گفت: بر اساس دستورالعمل جدید، تعرفه نسبت به آن چیزی که در رسانه‌ها بود، کم‌تر در نظر گرفته شده است و با آن شدت، افزایش نمی‌یابد؛ ضمن این‌که سقف دلاری هم در نظر گرفته شده که کماکان نسبت به هر دو موضوع بسته شدن ثبت سفارش و نیز تغییر تعرفه‌ها، بحث‌های کارشناسی در این رابطه وجود دارد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو افزود: در تدوین دستورالعمل جدید واردات خودرو، علی‌رغم ماده ۲ و ۳ قانون بهبود محیط کسب و کار و تأکید معاون اول رییس‌جمهور در انتهای دولت یازدهم به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، کماکان عکس‌العمل جدی برای بهره‌گیری از نظرات مشورتی بخش خصوصی مشاهده نمی‌شود و دولت در تصمیم‌گیری خود از تشکل‌ها استفاده نمی‌کند.

وی تصریح کرد: این‌که دستورالعمل در هیأت دولت مصوب شده یا رأساً از سوی وزارت صنعت ابلاغ شده است، مشخص نیست؛ اما تاخیر در ابلاغ این دستورالعمل و عدم گشایش ثبت سفارش، حباب قیمتی بر روی برخی از مدل‌های خودرو بوجود آمده و به واسطه کمبود عرضه و کمبود کالا در بازار، افزایش قیمت رخ داده و بازار را متأثر کرده است.

به گفته وی، سقف قیمتی خودرو‌‌‌ها در تصمیم جدید دولت ۴۰هزار دلار در نظر گرفته شده و با این شرایط باید با خودروهایی نظیر بنز، بی.‌ام.دابلیو، پورشه و لکسوس در خیابان‌‌‌ها و جاده‌ها خداحافظی کنیم.

به گفته احتشام‌زاد، بالاخره واردات خودرو از سردرگمی ۶ ماهه خارج شده و با پیگیری وزیر صنعت، ابلاغیه لازم برای از سرگیری ثبت سفارش، انجام ‌شد؛ این در حالی است که در بدنه اجرایی این وزارتخانه، مشاهده نمی‌شود که درک مشترکی نسبت به برخی موضوعات وجود داشته باشد.

احتشام‌زاد گفت: قرار بر این است که تغییرات صورت گرفته در مورد ثبت سفارش واردات، در جلسات شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق ایران مورد پیگیری واقع شود.

جزییات ازسرگیری ثبت سفارش واردات خودرو

ولی‌ا… داداشی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گفت که وزیر صنعت در جلسه کمیسیون از باز شدن ثبت سفارش خودروهای خارجی حداکثر تا آخر هفته جاری خبر داده است.

داداشی گفت: به دنبال شکایت تعدادی از نمایندگان مجلس به کمیسیون اصل ۹۰ درباره ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای خارجی و به دنبال آن عدم رقابت خودروهای تولید داخل با خارج، وزیر صنعت در کمیسیون اصل ۹۰ حضور پیدا کرد.

وی افزود: نمایندگان معتقد بودند که به دلیل انحصاری بودن تولیدات داخلی توان رقابت وجود ندارد که این باعث رکود در تولیدات داخلی و حتی کاهش ایمنی خودرو‌‌‌ها شده است. به همین دلیل وزیر صنعت گفت که قرار است ثبت سفارش‌های خودروهای خارجی آغاز شود.

داداشی اضافه کرد: براساس توضیحات وزیر صنعت بعد از باز شدن ثبت سفارش‌‌‌‌ها واردات خودرو از سر گرفته می‌شود و به دنبال آن تولیدات داخلی می‌توانند با خودروهای خارجی رقابت کرده که نتیجه آن را می‌توان در ارتقای سطح ایمنی خودرو‌‌‌ها دید.

همچنین در این رابطه علی علی‌آبادی فراهانی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: بعد از ابلاغ مصوبه دولت برای واردات خودرو، سایت را براساس مفاد مصوبه باز می‌کنیم.

علی‌آبادی فراهانی با بیان این‌که تا این لحظه مصوبه واردات خودرو به ما ابلاغ نشده است، گفت: مصوبه توسط دولت ابلاغ می‌شود و تا این لحظه هیچ مصوبه‌ای به ما ابلاغ نشده است.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت افزود: بعد از این‌که مصوبه دولت در مورد واردات خودرو به ما ابلاغ شود سایت ثبت سفارش را برای همه خودرو‌‌‌‌ها باز می‌کنیم.

وی با تأکید بر این‌که باز شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو منوط به ابلاغ مصوبه دولت است، گفت: در صورت ابلاغ این مصوبه سایت ثبت سفارش مطابق تک‌تک مفاد مصوبه دولت و برای همه خودروهای تویوتا، آرین موتور، پرشیا و هیوندا به‌طور یکسان باز می‌شود و این طور نیست که این سایت برای خودروی خاصی باز شود.

در حالی که فعالان بازار خودروهای وارداتی معتقدند باز شدن مجدد ثبت سفارش باعث از بین رفتن جو روانی افزایش قیمت‌ها و همچنین آغاز مجدد عرضه این محصولات از سوی واردکنندگان خواهد شد بنابراین در روزهای آینده باید شاهد ترکیدن حباب قیمتی خودروهای وارداتی و روند کاهش قیمت‌ها در این بازار باشیم.

گفتنی است که از ابتدای سال جاری تا پایان ۲۸ آذرماه ۵۸هزارو۶۳۷ دستگاه انواع خودرو به ارزش یک میلیارد و ۵۵۹ میلیون دلار وارد کشور شده است.

 

سامانه ثبت سفارش واردات خودرو به دلیل حجم بالای واردات و به دلیل آنچه «مجتبی خسروتاج» رییس سازمان توسعه تجارت ایران آن را «مدیریت منابع ارزی» عنوان کرده، از تیرماه بسته شده است و دولت قصد دارد شیوه نامه جدیدی را برای واردات خودرو تهیه و تصویب کند.