ضرورت حمایت مجلس از وزارت نفت برای ادامه برگزاری مناقصات میادین نفتی

قطار مناقصات انتخاب پیمانکاران ایرانی فاز ۱۱ متوقف نشده است ضرورت حمایت مجلس از وزارت نفت برای ادامه برگزاری مناقصات میادین نفتی   گروه انرژی- پس از موج هجمه‌هایی که علیه وزارت نفت در خصوص قالب قراردادهای جدید نفتی به راه افتاد حال نوبت به اما و اگرهای چگونگی اجرای قرارداد‌ها و عیارسنجی شرکت‌های خارجی […]

قطار مناقصات انتخاب پیمانکاران ایرانی فاز ۱۱ متوقف نشده است

ضرورت حمایت مجلس از وزارت نفت برای ادامه برگزاری مناقصات میادین نفتی

 

گروه انرژی- پس از موج هجمه‌هایی که علیه وزارت نفت در خصوص قالب قراردادهای جدید نفتی به راه افتاد حال نوبت به اما و اگرهای چگونگی اجرای قرارداد‌ها و عیارسنجی شرکت‌های خارجی که خواهان مشارکت در توسعه میادین نفتی و گازی هستند، رسیده است. در این میان یکی از شرکت‌هایی که با اعلام آمادگی وارد فاز امضای قرارداد‌ها شد شرکت فرانسوی توتال بود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، با توجه به سابقه‌ای که این شرکت در دوره اعمال تحریم‌ها از خود به جای گذاشت منجر به در پیش گرفتن احتیاط‌ها و در نظر گرفتن وقوع شرایطی از سوی عده‌ای شد تا مبادا با علم شدن دوباره تحریم‌ها این شریک و همکار نفتی دیرینه ایران فرار را به قرار ترجیح دهد. بر همین اساس چندی پیش نوای شایعاتی مبنی بر عقب‌نشینی توتال و بلاتکلیفی مناقصات فاز ۱۱ طنین‌انداز شد و مسؤولان را وادار به واکنش‌های متعددی کرد. در همین راستا شرکت نفت و گاز پارس‌جنوبی تکذیبیه‌ای را منتشر کرد که بیانگر این مطلب بود؛ فرایند برگزاری مناقصات ساخت داخل و تأسیسات بخش فراساحل طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی از سوی شرکت توتال متوقف نشده است.

بدین‌ترتیب فرایند برگزاری مناقصات ساخت داخل و تأسیسات بخش فراساحل طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی متوقف نشده و شرکت فرانسوی توتال مطابق با برنامه زمان‌بندی از پیش تعیین شده در حال بررسی صلاحیت ارزیابی سازندگان داخلی برای شرکت در مناقصات آتی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی است. بر این اساس تاکنون بخشی از مناقصات فاز ۱۱ برگزار شده و به جمع‌بندی نهایی رسیده است و بخش دیگری از فرایند برگزاری این مناقصات در دست اقدام است و بخشی دیگر تا بهمن ماه تعیین تکلیف خواهد شد. این امر با لحاظ کردن توانایی پیمانکاران ایرانی با تمام قدرت و سرعت در حالت پیشروی است و قرار است از بین شرکت‌های ایرانی حاضر برنده مناقصه مذکور اعلام شود.

در همین راستا رییس فراکسیون نفت و نیرو مجلس، گفت: براساس اظهارات زنگنه توتال در حال انجام تعهدات خود است و حتی چند مناقصه بخشی انجام داده که پیمانکاران داخلی در این مناقصات برنده شده‌اند.

رییس فراکسیون نفت و نیروی مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به نشست فراکسیون نفت و نیرو با وزیر نفت، به خانه ملت گفت: در این نشست وزیر نفت گزارش‌های مختلفی درباره شرایط تولید، صادرات نفت و فرآوری محصولات نفتی ارایه داد و شرایط و میزان تحقق اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری مورد بررسی قرار گرفت.

علی‌کاظمی‌باباحیدری، با بیان این‌که نمایندگان در این نشست سؤالاتی درباره قراردادهایی که منعقد شده و میزان پیشرفت این قرارداد‌ها مطرح کردند، افزود: براساس اظهارات زنگنه توتال در حال انجام تعهدات خود است و حتی چند مناقصه بخشی انجام داده که پیمانکارهای خوب داخلی در این مناقصات برنده شده‌اند و پیمانکاران آنها شرکت‌های خوب داخلی هستند.

 

 وی با اشاره به این‌که نقطه نظرات نمایندگان و این‌که چه کمک‌هایی می‌توانند انجام دهند به خوبی در این جلسه ارایه شد، ادامه‌داد: خواسته وزیر نفت این بود که مجلس حمایت‌های لازم را از وزارت نفت داشته باشد تا این وزارتخانه بتواند در ادامه مناقصات میادین نفتی را با حضور شرکت‌های بزرگ داخلی و همچنین شرکت‌های بزرگ خارجی برگزار کند و از پتانسیل تکنولوژی داخلی و خارجی استفاده کند.

 

نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس‌شورای‌اسلامی، یادآورشد: باید به مناقصات و قرارداد‌ها سرعت بخشیده شود تا بتوانیم سهم خود را از میادین مشترک به دست آورده و همچنین باید با استفاده از تمام توان داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی سهم خود را از میدان گازی قطر به دست آوریم.