توجه ویژه دولت به نقش معادن در اقتصاد مقاومتی

معاون اول رییس‌جمهوری مطرح کرد توجه ویژه دولت به نقش معادن در اقتصاد مقاومتی گروه معدن‌وزمین- معاون اول رییس‌جمهوری گفت: معادن از ظرفیت‌های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی برای کشور محسوب می‌شوند و دولت توجه خاصی به این بخش دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، اسحاق‌جهانگیری در آیین افتتاح دو طرح معدنی در سنگان‌ خواف اظهار کرد: در […]

معاون اول رییس‌جمهوری مطرح کرد

توجه ویژه دولت به نقش معادن در اقتصاد مقاومتی

گروه معدن‌وزمین- معاون اول رییس‌جمهوری گفت: معادن از ظرفیت‌های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی برای کشور محسوب می‌شوند و دولت توجه خاصی به این بخش دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، اسحاق‌جهانگیری در آیین افتتاح دو طرح معدنی در سنگان‌ خواف اظهار کرد: در بخش معادن دولت بسیار توجه و کار کرده و همین امر موجب فعال شدن بخش زیادی از معادن کشور شده است.

وی با بیان این‌که معادن سنگ‌آهن خواف از معادن بزرگ جهان هستند و اقداماتی که برای توسعه این معادن انجام می‌شود بسیار منحصر به فرد است گفت امروز سنگ‌آهن کشور دیگر در وضعیتی نیست که بگوییم آن را خام‌فروشی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به این جمع بندی رسیده‌ایم که حل مسایل توسعه نیازمند این است که همه کسانی که در تصمیم‌گیری‌های کشور نقش دارند، به تفاهم و راهکار مشترک برسند.

جهانگیری با اشاره به تدوین و اعلام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: در این زمینه این تفاهم وجود دارد که تنها راه برون رفت از چالش‌های موجود، استفاده از ظرفیت‌های مهم موجود در کشور است.

وی تأکید کرد: باید به جای این‌که دیگران را محکوم کنیم که چه اقدامی برای تحقق اقتصادی مقاومتی انجام داده‌اند، خودمان را بازخواست کنیم که برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه کرده‌ایم.

وی گفت: تلاش کرده‌ایم پرچم اقتصاد مقاومتی را با علم به این‌که این سیاست‌ها می‌تواند راه نجات کشور باشد، بالا نگه‌داریم و در همین راستا همه مسؤولان، استانداران و فرمانداران را پای کار آورده‌ایم.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: این نقطه مرکز بزرگ فولاد کشور است. ظرفیت تولید ۶۰ میلیون تن کنسانتره دارد.

او اعلام کرد: ۲۵ درصد گندله‌سازی کشور را این محدوده تأمین خواهد کرد. ما در زمینه فولاد برنامه‌های قابل توجهی داریم. امروز دیگر صادرات ۱۵ میلیون تن فولاد و دستیابی به ۵۵ میلیون رویا نیست.

جهانگیری افزود: زیرساخت‌های منطقه خواف باید تکمیل شود. یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه دولت توسعه ریلی است و راه‌آهن مشهد-زاهدان که محور توسعه ریلی بین شرق و غرب می‌باشد؛ مورد توجه ما است.

ستاد عالی فولاد کشور تشکیل شده است

شریعتمداری با بیان این‌که ستاد عالی فولاد کشور تشکیل شده است، گفت: ۲۲میلیارد دلار برای فعالیت‌های معدنی برای هدف دستیابی به ۵۵ میلیون فولاد که حدود ۸٫۴ میلیون دلار برای صنایع معدنی و معادن و ۱۴٫۵ میلیارد سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها نیاز داریم.

او افزود: در حوزه زیرساخت چشم امید ما به بانک‌ها است. ما با کمک اهالی منطقه با انتقال آب به روش‌های گوناگون؛ هیچ نگرانی در توسعه نهایی آب در منطقه نداریم.

شریعتمداری ادامه داد: برنامه داریم ایجاد ۱۱۰میلیون تن کالا در ریل کشور را فراهم کنیم‌. ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه‌ای نخ تسبیح در پیشبرد اهداف منطقه است. قوت در اساسنامه و منابع مالی این سازمان نیاز است.

۲۳ درصد پشتوانه فولاد کشور در معادن سنگ‌آهن سنگان است

مهدی کرباسیان، مدیرعامل سازمان توسعه صنایع معدنی ایران گفت: با اکتشافات جدید صورت گرفته در مجتمع سنگان خواف، ۲۰۰ میلیون تن به ذخایر معادن این منطقه افزوده شده که طبق برآورد‌‌‌ها افزایش این رقم تا ۳۰۰ میلیون تن هم دور از انتظار نیست.

کرباسیان کوتاهی زمان اجرا و ملی بودن را از ویژگی‌های مهم طرح‌های سنگان خواف برشمرد و افزود: ۲۳ درصد پشتوانه فولاد کشور در معادن سنگ‌آهن سنگان است و حدود ۴هزار نفر به صورت مستقیم و ۸هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این معادن مشغول به ‌کار هستند.

وی ارزش افزوده در کنار اشتغال را از دیگر ویژگی‌های مهم معادن سنگ‌آهن سنگان خواف ذکر کرد که می‌تواند نقش مهمی در توسعه اشتغال و رونق اقتصادی کشور و منطقه داشته باشد.

کرباسیان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ذخیره «روی» فراوانی در این منطقه وجود دارد. همکاری با افغانستان در حوزه معدن و صنایع معدنی در سنگان ادامه دارد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به این‌که ۱۲هزار کیلومتر مربع اکتشاف جدید در سنگان سال گذشته آغاز شد، اضافه کرد: در حال حاضر ۱۳ محدوده امید بخش معدنی در این منطقه شناسایی شده است.

کرباسیان در پایان با تأکید بر اشتغال‌زایی مؤثر پروژه‌های معدنی گفت: ۴هزار نفر به صورت مستقیم در سنگان مشغول کار هستند که آمار اشتغال‌زایی به صورت غیرمستقیم تا ۱۲هزار نفر هم می‌رسد.

احمد نگهبان‌سلامی، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اقدامات خوبی در سال‌های گذشته در استخراج معادن در سنگان خواف انجام شده است و امیدواریم افتتاح طرح‌های جدید معدنی باعث رونق اقتصادی منطقه شود.

نگهبان سلامی بر شتاب دادن به روند اجرای خط آهن خواف-سنگان-هرات و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در خواف تأکید کرد و گفت: ایجاد این منطقه اقتصادی به تصویب دولت رسیده و اکنون در مجلس در دست بررسی است.

وی همچنین خواستار سهیم کردن مردم شهرستان در کارخانجات فولاد سنگان خواف شد.

در ادامه، سمیعی‌نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان اعلام کرد: سنگان، نمونه بارز مدل مشارکت دولت و بخش خصوصی است. رشد اجرای پروژه بدون معماری خارجی و با تمرکز بر سیاست‌های بومی‌سازی بود.

او افزود: بومی‌سازی را در سنگان با تدبیر دولت یازدهم و دوازدهم به عمل رساندیم. مأموریت این است که سهام مجتمع در اختیار مردم قرار بگیرد.

محمدرضا پهلوان‌نژاد، فرماندار خواف در حاشیه این مراسم گفت: برای اجرای این طرح‌ها که شامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی و اپال پارسیان سنگان است، در مجموع ۱۹هزارو۸۰میلیارد ریال به صورت ریالی و ارزی سرمایه‌گذاری شده است.

پهلوان‌نژاد افزود: ظرفیت تولیدی این واحد‌‌‌ها که در زمینه‌های تولید خوراک کنسانتره کارخانه‌های گندله‌سازی سنگ‌آهن صنایع معدنی فعالیت دارند، در مجموع ۷٫۵ میلیون تن است.

وی ادامه داد: شرکت‌های صنعتی و معدنی توسعه ملی و اپال پارسیان در زمینی با گستره ۱۰۳ هکتار ایجاد شده‌اند.

دو طرح فولادی و صنعتی با حضور معاون اول رییس‌جمهوری در خواف به بهره‌برداری رسید.

برای اجرای این طرح‌ها که شامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی و اپال پارسیان سنگان است، در مجموع ۱۹هزارو۸۰میلیارد ریال به صورت ریالی و ارزی سرمایه‌گذاری شده است.

ظرفیت تولیدی این واحد‌‌‌ها که در زمینه‌های تولید خوراک کنسانتره کارخانه‌های گندله‌سازی، سنگ‌آهن و صنایع معدنی فعالیت دارند، در مجموع ۷٫۵ میلیون تن است.

معادن سنگ‌آهن سنگان خواف در مجموع با ذخیره یک میلیارد تن، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان است که تأمین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷٫۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و ۵ میلیون تن سنگ‌آهن است.

معادن سنگان خواف در ۳۰۰ کیلومتری مشهد و ۴۰ کیلومتری خواف واقع است.

گُندله به گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ‌آهن و سایر مواد افزودنی گفته می‌شود که در طرح‌های فولادسازی کاربرد دارد.

مجموعه کانسارهای سنگ‌آهن سنگان در وسعتی به طول تقریبی ۲۲کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

مجموعه کانسارهای سنگ‌آهن سنگان در وسعتی به طول تقریبی ۲۲کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

با راه‌اندازی این دو واحد تولیدی برای یک‌هزارو۴۰۰ نفر در شهرستان خواف به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

 

شهر ۱۸هزار نفری سنگان یکی از شهرهای شرقی و مرزی استان خراسان‌رضوی است که بزرگ‌‌‌ترین معدن سنگ‌آهن خاورمیانه با عیار ۶۳ درصد در محدوده آن واقع است.