تعرفه واردات خودرو براساس نوع و حجم موتور افزایش پیدا کرده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تعرفه واردات خودرو براساس نوع و حجم موتور افزایش پیدا کرده است گروه خودرو-عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو توضیحاتی درباره تعرفه جدید خودروهای وارداتی ارایه کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، ولی‌ملکی، در خصوص اعلام نرخ تعرفه‌های جدید واردات خودرو، اظهارداشت: […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

تعرفه واردات خودرو براساس نوع و حجم موتور افزایش پیدا کرده است

گروه خودرو-عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو توضیحاتی درباره تعرفه جدید خودروهای وارداتی ارایه کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، ولی‌ملکی، در خصوص اعلام نرخ تعرفه‌های جدید واردات خودرو، اظهارداشت: براساس نوع و حجم موتور خودرو‌ها تعرفه‌های واردات خودرو افزایش پیدا کرده است، در گذشته تعرفه واردات خودرو ۴۰ درصد بود که با شرایط جدید تعرفه‌های واردات از ۵۵ درصد تا ۹۵درصد در نظر گرفته شده‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که به خودروهای دارای حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰سی‌سی مجوز واردات داده می‌شود، گفت: با اعمال شرایط جدید به خودروهایی که حجم موتور آنها بیش از ۳۰۰۰سی‌سی است مجوز واردات داده نمی‌شود.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به این‌که برای واردات خودروهای ۲۰۰۰سی‌سی تعرفه ۵۵ درصد تعریف شده است، ادامه‌داد: همچنین برای واردات خودروهای دارای حجم موتور ۳۰۰۰سی‌سی تعرفه ۹۵درصد بسته شده است.

وی در خصوص این‌که تعرفه‌ها چه میزان بر واردات خودروهای وارداتی تأثیرگذار است، اظهارداشت: چون مصرف‌کننده خودروهای لوکس قشر خاصی هستند، افزایش قیمت‌ها برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار نیست و این افزایش قیمت را در بخش‌های دیگر جبران می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی در پایان با تأکید بر این‌که کل خودروهای وارداتی تنها ۵ درصد از خودروهای موجود در کشور را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان‌کرد: این افزایش تعرفه‌ها در برخی از موارد قیمت خودروهای وارداتی را به‌صورت صددرصدی افزایش می‌دهد.

گفتنی است که براساس جدید‌‌ترین دستورالعمل واردات خودرو تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته است.

طبق این دستورالعمل واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع اعلام شده است.

به این ترتیب واردات برند پورشه به کشور متوقف شده و در برندهایی همچون بی‌ام‌و، بنز و لکسوس نیز تنها مدل‌های پایه و ارزان‌تر از ۴۰ هزار دلار، امکان ورود به کشور را خواهند داشت.

برندهایی همچون سیتروئن، رنو، هیوندای، تویوتا، نیسان، سانگ‌یانگ، کیا، میتسوبیشی و دی‌اس نیز همچون گذشته امکان ورود به کشور را خواهند داشت.

در دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، واردکنندگان غیرنمایندگی نیز مشروط به شرایطی اجازه واردات خودرو را یافت‌هاند.

در این شرایط سایت ثبت سفارش در حال به‌روزرسانی بوده و فعالیت آن مجدداً از سر گرفته خواهد شد.

همچنین مجتبی‌خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که دستور‌العمل ثبت سفارش هنوز ابلاغ نشده است، گفت: براساس اعلام وزیر صنعت به زودی و طی این روز‌ها مجوز ثبت سفارش خودرو صادر و سایت ثبت سفارش باز خواهد شد.

از سرگیری ثبت سفارش واردات خودرو ترکیدن حباب قیمتی خودروهای وارداتی و کاهش قیمت این محصولات در بازار را به دنبال خواهد داشت.

 

در چند هفته گذشته به دنبال اقدام برخی واردکنندگان خودرو در دپوی خودرو‌ها و توقف عرضه به بازار، قیمت این محصولات در بازار با افزایش حبابی و غیرمنطقی همراه بوده است.