طرح‌های اولویت‌دار اکتشافی نفت در دومینوی برگزاری مناقصات

مدیر اکتشاف شرکت نفت اعلام کرد  طرح‌های اولویت‌دار اکتشافی نفت در دومینوی برگزاری مناقصات    گروه انرژی- چندی پیش ۱۴ بلوک برای انجام فعالیت‌های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران معرفی شد تا با برگزاری مناقصه در سراشیبی اجرا قرار بگیرند؛ اما از این میان ۵ بلوک به تصویب شورای عالی اکتشاف رسیده است و به‌عنوان […]

مدیر اکتشاف شرکت نفت اعلام کرد 

طرح‌های اولویت‌دار اکتشافی نفت در دومینوی برگزاری مناقصات   

گروه انرژی- چندی پیش ۱۴ بلوک برای انجام فعالیت‌های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران معرفی شد تا با برگزاری مناقصه در سراشیبی اجرا قرار بگیرند؛ اما از این میان ۵ بلوک به تصویب شورای عالی اکتشاف رسیده است و به‌عنوان طرح‌های اولویت دار مشخص شده‌اند؛ براساس سخنان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران انتظار می‌رود به‌زودی سوت قطار مناقصات این طرح‌ها کشیده شود. انتخاب این بلوک‌های اولویت دار اکتشافی از جمله سخنان محوری بود که در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری شرکت نفت و گاز پارس و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از سوی سید صالح هندی مجدداً مطرح شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، باتوجه به هزینه دو میلیارد دلاری اکتشاف در ۵ بلوک (دشت آبادان، خلیج‌فارس، دزفول شمالی، دزفول‌جنوبی و کپه داغ) تأمین بودجه این طرح‌های اکتشافی از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران و طی مدت ۵ سال صورت می‌گیرد؛ با این وجود تمهیدات دیگری در خصوص تأمین بودجه این طرح‌های اکتشافی اندیشیده شده است که روش‌هایی همچون انعقاد قراردادهایی با پرداخت تاخیری یا لرزه نگاری غیرانحصاری از جمله این تمهیدات است.

تفاهمنامه همکاری در حوزه بالادستی بین شرکت نفت و گاز پارس و مدیریت اکتشاف در ساختمان شرکت نفت و گاز پارس به امضای محمد مشکین فام مدیرعامل POGC و سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران رسید.

مشکین فام در ابتدای این جلسه ضمن بر شماری فعالیت‌های اکتشافی که در توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی انجام شده است، گفت: در تلاش برای افزایش تولید گاز در برخی از فاز‌‌‌‌ها هستیم که چنین همکاری‌هایی می‌تواند ما را در این زمینه یاری کند.

براساس گزارش شرکت ملی نفت، وی با اشاره به این‌که برای توسعه فازهای پارس‌جنوبی از مشاوران بین‌المللی نیز کمک دریافت می‌شود، گفت: استفاده از این مشاوران در کنار استفاده از تجارب مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران می‌تواند نتایج مطلوبی را به دنبال داشته باشد و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از برنامه حفاری دو حلقه چاه در میادین فرزاد A و B در آینده نزدیک یاد کرد و گفت: این تفاهمنامه فرصت خوبی است که در پروژه حفاری این دو حلقه چاه از همکاری مدیریت اکتشاف برخوردار باشیم.

وی با بیان این‌که میزانی از گاز مورد استحصال در میدان گازی پارس‌جنوبی با توجه به ترش بودن بیش از حد قابلیت فراورش را ندارد گفت: از این گاز می‌توان برای تزریق به میادین نفتی منطقه و تولید نفت استفاده بهینه کرد که در این راه می‌توان از مدیریت اکتشاف کمک گرفت.

در برنامه سال جاری ۱۴ بلوک برای انجام فعالیت‌های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران معرفی شد که از این میان پنج بلوک به تصویب شورای عالی اکتشاف رسیده است؛ حال از این میان ۵ طرح به‌عنوان طرح‌های اولویت دار این شرکت در نظر گرفته شده است. مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران پیش‌تر گفته بود امیدواریم مناقصات این بلوک‌‌‌‌‌ها برگزار شود.

سید صالح هندی، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز در این جلسه با بیان این‌که این مدیریت در حوزه توسعه و مطالعه مخازن و تهیه مستر پلن طرح‌های توسعه‌ای سابقه طولانی دارد، گفت: جریان اطلاعات بین شرکت‌های اکتشافی، توسعه‌ای و بهره‌بردار باید برقرار باشد و از زمانی که بنده در رأس مدیریت اکتشاف قرار گرفته‌ام، همواره این مسأله دغدغه اصلی‌ام بوده است.

هندی با اشاره به همکاری‌هایی که این مدیریت در زمینه اکتشاف با شرکت‌های بهره‌بردار داشته است، گفت: همه شرکت‌ها زیرمجموعه شرکت ملی نفت و همه بودجه‌ها و برنامه همراستا هستند، بنابراین چنین همکاری‌هایی می‌تواند به حذف هزینه و همچنین نتیجه بخشی طرح‌ها بینجامد.

وی ساختار جدید اکتشاف را طرح محور و پروژه محور خواند و گفت: پیشتر این مدیریت تعهد اکتشاف داشت و باید هر ساله میزانی اکتشافات انجام می‌شد، اما با توجه به میادین اکتشاف شده و توسعه نیافته، به دستور وزیر نفت هم اکنون این مدیریت تعهد طرح و پروژه دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که ۵ طرح اکتشافی به عنوان طرح‌های اولویت‌دار عنوان شده‌اند، گفت: طرح‌های کپه داغ، دزفول شمالی و ‌جنوبی، دشت آبادان و خلیج‌فارس اولویت‌های اکتشافی این مدیریت هستند.

وی پیش‌تر گفته بود: به نظر می‌رسد منابع هیدروکربوری بلوک‌های دشت آبادان و دزفول شمالی در مقایسه با دیگر بلوک‌‌‌‌‌ها غنای بیش‌تری دارد.

 

گفتنی است مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، برای هرکدام از این بلوک‌‌‌‌ها یک تعهد کشف ارایه کرده و دستیابی به مقادیر مشخصی از نفت و گاز را تضمین کرده است.