۱۰ پرسش که علم همچنان از پاسخ به آن عاجز است!!

محمدرضا عیوضی عصر امروز بشر ، عصر دانش و تکنولوژی قلمداد می شود و توقع داریم تمام سوالات و ابهامات خود را با علم پاسخ دهیم. شاید توقع منطقی باشد اما حتی امروز هم سوالات اساسی وجود دارد که گرچه پاسخ برخی از این سوال ها را با اعتقاد و آموزه های دینی و قرآنی […]

محمدرضا عیوضی

عصر امروز بشر ، عصر دانش و تکنولوژی قلمداد می شود و توقع داریم تمام سوالات و ابهامات خود را با علم پاسخ دهیم.

شاید توقع منطقی باشد اما حتی امروز هم سوالات اساسی وجود دارد که گرچه پاسخ برخی از این سوال ها را با اعتقاد و آموزه های دینی و قرآنی خود به اثبات رسانده ایم اما علم پاسخی برای آن ندارد.

از همین رو جالب است به ۱۰ سوالی که دانش در پاسخ به آنها عاجز مانده است را فهرست کنیم.

برای ما مسلمانان مطمئنا جواب تعدادی از این سوال ها بدیهی به نظر می رسد به عنوان مثال در مورد چرایی بیگ بنگ تنها نیاز است به استدلال برهان نظم و وجود خدا استناد کرد و یا در مورد زندگی پس از مرگ ، قران چراغ هدایت گر انسان هاست  اما در این مقاله به عدم توانایی علم در اثبات سوالات مطرح شده خواهیم پرداخت.

دلیل BigBang چه بوده است؟!

علم بر آن استوار است که نزدیک به ۱۴ میلیون سال قبل انفجار بزرگی به وقوع پیوست و دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم با گذشت تغییرات و استفاده از نظریات متعدد به شکل امروز خود رسیده است.

اما دانش هیچ گاه نتوانسته است دلیل این اتفاق را توضیح دهد!

حافظه انسان چگونه ذخیره سازی و یادآوری می کند؟

تغییرات فیزیکی مغز انسان در هنگام تفکر و یادآوری و بایگانی کردن اطلاعات از نگاه دانشمندان مشاهد شده است اما هیچ گاه نتوانستند دلیل و چرایی این تغییرات و حتی چگونگی عملکرد آن را توضیح دهند.

واقعا چطور می توان اطلاعات و خاطراتی که در ده ها سال گذشته اتفاق افتاده است را تنها در ثانیه ای دسته بندی کنیم و به یاد آوریم؟

چرا رویا می بینیم؟

جدای از تفکرات قدیمی که معتقد بودند خواب ها و رویاها دروازه میان زمینیان و خدایان می باشد و همچنین نظریه فروید که بر پایه ضمیر ناخودآگاه استوار است ؛ همگان معتقدیم این احساسات است که بیشتر مواقع به شکل گیری رویا کمک می کند.

اما هنوز دانشمندان نتوانسته اند درک کنند که چرا تعدادی از تصویر های نا آشنا در قالب رویا در ذهن انسان نقش می بندد؟

چرا خمیازه می کشیم؟

به طور معمول یک شخص عادی در طول زندگی خود نزدیک به ۲۵۰ هزار بار خمیازه می کشد اما هنوز نخبگان نتوانسته اند درک کنند چه دلیل منطقی پشت این عادت متداول وجود دارد؟

گرچه نیاز بدن و مغز به اکسیژن و همچنین نظریه تکاملی به ارث برده از میمون ها ! مطرح می شود اما هیچ کدام اثبات نشده است.

کهکشان از چه ساخته شده است؟

اتم ها که ماده سازنده اطراف ما هست تنها پنج درصد از تمام هستی را تشکیل داده است و هنوز نمی دانیم ۹۵ درصد دیگر از چه ساخته شده است؟

البته نظریه انرژی سیاه و ماده سیاه وجود دارد اما هیچ کدام به اثبات نرسیده است.

پس از مرگ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اتفاقاتی که افراد در کما تجربه کردند و تغییرات بایولوژیکی مغز و بدن انسان هیچ گاه نتوانسته اند به مفهوم دقیقی به آنچه بعد از مرگ اتفاق می افتد مهر تایید علمی بزنند.

آیا می توانیم خود را منجمد کنیم و ۲۰۰ سال بعد بیدار شویم؟

ایده منجمد کردن بدن سال هاست خط داستان بسیاری از فیلم ها و داستان های علمی تخیلی بوده است اما با توجه به مثبت بودن این آزمایش بر حشرات و موجودات ریز ؛ هیچ گاه به اثبات نرسیده است که آیا می توان سلول های مغز را زنده نگه داشت یا خیر؟

انتهای سیاه چاله چیست؟

سیاه چاله های فضایی را می شناسیم همان که انتظار داریم در صورت ورود به آن در زمان سفر می کنیم!

نظریه انیشتین و سایر فیزیکدانان معاصر و حال حاضر دنیا وجود دارد اما انسان اصلا ابزار لازم برای ورود به سیاه چاله را ندارد که بخواهد در هنگاه خروج انتهای سیاه چاله را ببیند!

آیا ارواح وجود دارند؟

فیلم ها ، عکس ها و اتفاقات  فردی زیادی استدلالی برای حضور ارواح در زندگی انسان هاست جدای از اعتقادات و باور های دینی ، علم هنوز نتوانسته است وجود روح و موجود ماورایی را به اثبات  و عدم اثبات برساند

مطمئنا دلیلی داشته که نامش موجود ماورایی است!

داروی تلقینی تاثیر گذار است؟

تسکین الکی ودرمان به وسیله دارویی بدون اثر فیزیکی و شیمیایی در برخی مواقع در تعدادی از مرض ها و انسان ها جواب داده است اما تا به امروز اثبات و عدم اثبات آن از نظر علمی به نتیجه نرسیده است. حتی برخی مواقع تاثیر آن قوی تر از داروی اصلی و گاهی هم بدون ذره ای تاثیر!