افزایش تعرفه تلفن ثابت؛ پیامد سازش وزارت ارتباطات با مخابرات

  محمدرضا عیوضی-با گذشت حدود دو سال از مناقشه میان مخابرات و وزارت ارتباطات، با توافق صورت گرفته میان وزیر ارتباطات و مخابرات بر سر مدیریت این شرکت، محمود واعظی از تجدیدنظر احتمالی در تعرفه‌های مخابرات خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده؛ موضوع تعرفه‌های مخابراتی از زمان روی کار آمدن محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن‌آوری […]

 

محمدرضا عیوضی-با گذشت حدود دو سال از مناقشه میان مخابرات و وزارت ارتباطات، با توافق صورت گرفته میان وزیر ارتباطات و مخابرات بر سر مدیریت این شرکت، محمود واعظی از تجدیدنظر احتمالی در تعرفه‌های مخابرات خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ موضوع تعرفه‌های مخابراتی از زمان روی کار آمدن محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در دولت یازدهم، محل مناقشه این وزارتخانه با شرکت مخابرات ایران بوده است، به نحوی که جلوگیری از افزایش تعرفه‌های مخابرات در بدو ورود واعظی به این وزارتخانه کلید خورد. چرا که شرکت مخابرات ایران طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قصد داشت مردادماه سال ۹۲ نرخ‌های مکالمات تلفنی را افزایش دهد، اما وزیر ارتباطات در بدو ورود به این وزارتخانه، اجازه این اقدام را نداد و این مخالفت را در جهت دفاع از حقوق مشترکان عنوان کرد.

واعظی در مرداد ماه سال گذشته گفته بود که ارزان کردن تعرفه‌های تلفن ثابت، همراه و اینترنت از اهداف وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات است و هرگز از این امر کوتاه نمی‌آییم. قرار نیست این شرکت‌ها هزینه‌های خود را از جیب مردم تأمین کنند در حالی که افزایش تعرفه‌ها نیز باید منطقی و معمول باشد چراکه سیاست دولت یازدهم سیاست کنترل قیمت‌ها و تعرفه‌ها است.

او در جایی دیگر مشکلات مخابرات را نه تعرفه‌ای، بلکه مدیریتی دانسته بود و شیوه مدیریت در این شرکت را عامل اصلی کاهش درآمد‌‌ها و توسعه نیافتگی آن ذکر کرده بود و البته در عین حال گفته بود تنها به شرطی حاضر به افزایش تعرفه است که این شرکت برنامه مدون توسعه‌ای برای خود داشته باشد.

این گفته‌ها در حالی بیان شد که از ۶ سال پیش و همزمان با بحث هدفمندسازی یارانه‌ها، هزینه انرژی و جاری بسیاری از بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور در کنار افزایش سالانه حقوق کارکنان افزایش یافته بود و تنها مخابرات بود که هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای در این سال‌ها نداشته است. براساس اعلام مسؤولان مخابرات، این شرکت در ۶ سال گذشته نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه خود در بخش سیار و ثابت سرمایه‌گذاری کرده است.

حال همزمان با معرفی اعضای هیأت مدیره این شرکت بر روی سایت وزارت ارتباطات اخباری مبنی بر لزوم تجدید نظر در تعرفه‌های مخابراتی منتشر می‌شود که در نهایت انتشار این خبر و همزمانی آن با معرفی هیأت مدیره مخابرات این سؤال را ایجاد کرده که این دو موضوع چه ارتباطی با هم داشته و آیا معانی خاصی دارد؟

دو روز گذشته اعضای هیأت مدیره جدید شرکت مخابرات ایران معرفی شدند. براین اساس برات قنبری، نماینده دولت در مخابرات و معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به عنوان رییس هیأت مدیره این شرکت شناخته شد.

همچنین رسول سراییان، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران شده و جانشین مصطفی سید هاشمی شد. مظفر پوررنجبر، مدیرعامل سابق مخابرات نیز به عنوان نایب رییس هیأت مدیره این شرکت معرفی شد.

این تغییر اعضای هیأت مدیره مخابرات تقریباً با این موضوع همزمان شده که وزیر ارتباطات پس از سال‌ها تغییر موضع داده و اعلام کرد که هزینه ۳۰ ریالی برای هر دقیقه مکالمه با تلفن ثابت و ۵۰۰ هزار ریال برای خرید یک خط تلفن ثابت در شرایط کنونی کم است و باید در آن تجدید‌نظر شود معرفی شدند.

محمود واعظی همچنین متذکر شد: در زمینه تعیین اعضای هیأت مدیره مخابرات جلسات متعددی با سهامداران شرکت مخابرات برگزار شد که هدف اصلی آن پایان دادن به مشکلات و تعیین سیاست‌های تجدید نظر در تعرفه‌های مخابرات جدید برای این شرکت بود.

وی افزود: در سیاست‌گذاری‌های جدید، شرکت مخابرات شرکتی توسعه‌ای محسوب می‌شود و ما قبل از تعیین هیأت مدیره جدید نقشه راهی را برای این شرکت تدوین کردیم تا اعضای جدید هیأت مدیره بدون هیچ مشکلی شرایط جدیدی را در این شرکت فراهم کند.

واعظی با اشاره به تعیین اعضای جدید هیأت مدیره شرکت مخابرات در هفته گذشته افزود: پنجشنبه گذشته جلسه‌ای با اعضای هیأت مدیره جدید و سهامداران شرکت مخابرات برگزار شد که سیاست‌ها و نقشه راه این شرکت به آن‌‌ها ابلاغ شد.

چشم‌انداز افزایش تعرفه تلفن ثابت

در حالی که وزیر ارتباطات از افزایش تعرفه مکالمه داخل استانی و حق اتصال تلفن ثابت تا ماه آینده خبر داد، یک مقام مسؤول در مخابرات هم جزییات پیشنهاد‌‌ها در این باره را تشریح کرد.

داوود زارعیان درباره اعلام وزیر ارتباطات مبنی بر افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت تا ماه آینده، اظهار داشت: پیش از این مخابرات ۳ پیشنهاد برای تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت به کمیسیون تنظیم مقررات ارایه کرده بود که با توجه به نظر وزیر ارتباطات به نظر می‌رسد این ۳ پیشنهاد در کمیسیون در حال بررسی است.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران با تشریح ۳ پیشنهاد مخابرات، توضیح داد: پیشنهاد اول افزایش آبونمان و پیشنهاد دوم افزایش توأمان تعرفه آبونمان و تعرفه مکالمه است.

وی ادامه داد: در پیشنهاد سوم نیز تعریف هزینه آبونمان ثابت و مکالمه آزاد مطرح شده است که در این بسته مشترک روستایی با پرداخت ۳ هزار تومان، مشترک شهری با پرداخت ماهانه ۷ هزار تومان و مشترکان در کلان‌شهر‌‌ها با پرداخت ماهانه ۱۰ هزار تومان مکالمات نامحدود ثابت به ثابت داخل و خارج استانی خواهند داشت.

 

زارعیان اظهار داشت: همچنین پیش از این افزایش حق اتصال تلفن ثابت که هم اکنون نیز ۵۰ هزار تومان است نیز درخواست شده بود.