واکنش ها به فاجعه سانچی

واکنش ها به فاجعه سانچی     گروه  راه و شهرسازی-  نفتکش سانچی سوخت و در قعر دریا، هزاران کیلومتر دورتر از ایران  به تاریخ پیوست. کشتی که پیام‌آور صلح و دوستی ایرانیان بود تبدیل به ارابه‌ای از آتش شد.   گرمای ۹۰۰ درجه‌ای، همه چیز را ذوب کرد  و سرانجام پس از ۸  روز، […]

واکنش ها به فاجعه سانچی

 

 

گروه  راه و شهرسازی-  نفتکش سانچی سوخت و در قعر دریا، هزاران کیلومتر دورتر از ایران  به تاریخ پیوست. کشتی که پیام‌آور صلح و دوستی ایرانیان بود تبدیل به ارابه‌ای از آتش شد.

 

گرمای ۹۰۰ درجه‌ای، همه چیز را ذوب کرد  و سرانجام پس از ۸  روز، سانچی  با ۳۲ سرنشین و دنیایی ابهام و سؤال از کوتاهی‌های دولت‌های شرقی به تاریخ پیوسن و ملتی را عزادار کرد. 

 کشتی سانچی در قعر دریا آرام گرفت

عضو هیأت اعزامی ایران به شانگهای چین با بیان این‌که عملیات امداد و نجات سانچی با غرق شدن این کشتی، به پایان رسیده است، گفت: متأسفانه با غرق شدن کشتی، دسترسی به پیکر خدمه کشتی غیرممکن شد.

به گزارش خانه ملت، محمدمهدی‌برومندی با اشاره به این‌که صبح دیروز تیم تکاور ارتش جمهوری اسلامی ایران و هیأت‌های امداد و نجات چین قصد داشتند، عملیات مشترکی برای ورود به عرشه و داخل کشتی انجام دهند، گفت: این گروه قصد داشت که با ورود به کشتی و موتورخانه بخش‌های مختلف کشتی را بررسی کند، اما به دلیل این‌که آتش‌سوزی با شدت بیش‌تری نسبت به روزهای گذشته ادامه پیدا کرد و با توجه به این‌که حرارت بیش از حد تصور بود، آتش‌سوزی به تمامی بخش‌های کشتی سرایت کرد و در نهایت گروه تکاور و گروه امدادی نتوانستند وارد کشتی شوند.

عضو هیأت اعزامی ایران به شانگهای چین با بیان این‌که دود غلیظ ناشی از آتش گرفتن میعانات گازی داخل کشتی، مانع از ورود گروه‌های امدادی به داخل کشتی شد، افزود: ارتفاع آتش چندصدمتر زبانه کشید و انفجار میعانات گازی به صورت پی در پی، شرایط بسیار سختی را در بخش‌های مختلف کشتی فراهم کرد که این میعانات در اثر سوختن گازهای سمی، گوگردی تولید می‌کرد که نزدیک شدن به آن علاوه بر حرارت بسیار بالا، سبب شد که هیچ گروهی نتواند خود را به کشتی نزدیک کند.

وی ادامه‌داد: انفجارهای پی‌درپی نهایتاً کشتی را به سمتی برد که سبب غرق شدن نفتکش شد و در حال حاضر کشتی کامل زیر آب رفته و با توجه به این‌که کشتی ۲۸۰ متر طول و ۴۸ متر عرض دارد و نقطه‌ای که کشتی در حال غرق شدن است، عمق دریا حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ متر است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کارشناسان اتاق بحران چین و شرکت ملی نفتکش ایران اذعان دارند که عملیات جستجو و نجات دیگر میسر نیست، اظهارداشت: ممکن است چندین وضعیت برای کشتی پیش آید، چرا که در حال حاضر از ناحیه سر در حال فرو رفتن است و اگر معلق شود و حالت شناور پیدا کند، جریانات آب و موج این کشتی را به نقاط دیگری که عمق بیش‌تری در اقیانوس داشته باشد، منتقل کند و شرایط را سخت‌تر کند.

دولت چین در خصوص کشتی سانچی مقصر است

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس گفت: لازم است در رابطه با حادثه اخیر نفتکش ایرانی هیأت تحقیق و تفحص در مجلس تشکیل شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، شهبازحسن‌پوربیگلری در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: سران ۳ قوه چرا پس از گذشت چند روز از حوادث اخیر کمیته ویژه‌ای برای بررسی مشکلات و مسایل عدیده مردم تشکیل نداده‌اند تا با وزرا و مسؤولینی که در هر ۳ قوه زمینه نارضایتی مردم را فراهم می‌کنند، برخورد قاطع کرده و اعتماد عامه مردم را به دست آورند.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که لازم است در رابطه با حادثه اخیر نفتکش ایرانی هیأت تحقیق و تفحص در مجلس تشکیل شود، تصریح‌کرد: ما دولت چین را در این زمینه مقصر می‌دانیم البته نتیجه نهایی باید توسط هیأتی که این موضوع را بررسی می‌کند به اطلاع مردم رسانده شود.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که نسبت به مسایل اساسی از جمله معیشت، بیکاری، تولید، رفع محرومیت و حل معضلات و مشکلات به صورت جدی اقدام شود، افزود: رویکرد‌ها باید تغییر یابد چرا که روش‌های قبلی جواب نداد و باید همچون زمان جنگ با روحیه جهادی و ملی به سراغ حل مشکلات مردم رفت.

وی خطاب به روحانی ادامه‌داد: فراموش نکنیم ما و شما با رأی همین مردم این جایگاه را به دست‌ آورده‌ایم؛ لذا باید پاسخگوی نیاز مردم باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم در تذکری به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآورشد: چه برنامه‌ای برای اشتغال جوانان دارید؟ ما از مراجعه خانواده‌های آنها خجالت می‌کشیم، شما برای اشتغال در سال آینده چه برنامه‌ای دارید.

وی در ادامه وزیر راه و رییس بنیاد مسکن را مقصر افزایش قیمت زمین در سیرجان دانست و افزود: لازم است قیمت زمین از سبد خانوار حذف شده و رایگان در اختیار مردم قرارداده شود تا مردم سرپناهی برای خود بسازند، برنامه دولت برای حل مشکل مسکن، ازدواج و اعتیاد چیست.

وزارت خارجه در خصوص کم کاری دولت چین یادداشت اعتراضی بدهد

همچنین در این رابطه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار اعتراض به عدم پیگیری از سوی دولت چین شد.

براساس این گزارش مسعودگودرزی در نشست علنی  مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به رییس‌جمهور با اشاره به حادثه کشتی نفتکش اخیر گفت: از وزارت خارجه می‌خواهیم یادداشت اعتراضی به چین بدهد که چرا در این خصوص شاهد کم‌کاری دولت چین بودیم.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح‌کرد: همه ملوانان هموطنان ما بودند و دو نفر از آنها از حوزه انتخابیه ما هستند که ما پیگیری بسیاری در این رابطه کرده‌ایم ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

در ادامه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این‌که وام، اشتغال ایجاد نمی‌کند و پول‌‌ها صرفاً خرد می‌شود، خاطرنشان‌کرد: مشکل اشتغال ام‌المصائب است و باید فکری به حال آن کرد، همچنین باید جلوی به‌کارگیری مجدد بازنشستگان گرفته شود.

دریانوردان در همان ساعات اولیه جان باخته بودند

رییس کمیته رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: از روز اول چینی‌ها به ما اعلام کردند که از نظر آنان هیچ کدام از خدمه کشتی زنده نیستند اما ما با کورسوی امید عازم چین شدیم و از هیچ اقدامی دریغ نکردیم.

علی ربیعی دیروز و دقایقی پس از غرق شدن کشتی سانچی در گفت‌وگویی اظهارداشت: علاوه بر چینی‌ها، کارشناسان هم اغلب معتقد بودند که هیچ کدام از دریانوردان زنده نیستند اما با این حال ما به خاطر ذره‌ای امید، همه اقدامات را انجام دادیم و آرزویمان این بود که حتی یکی دو نفر را به سلامت به دست بیاوریم.

نماینده رییس‌جمهوری کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش سانچی افزود: تلاش ما این بود که حداقل عملیات را به‌گونه‌ای هدایت کنیم که بتوانیم پیکر مطهر دریانوردان را همانند آن دو پیکر مطهر که تقریباً استخوان هستند و کامل سوخته‌اند، بیرون بیاوریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه‌کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند به دلیل وجود گازهای سمی، دریانوردان در همان ساعت اول جان خود را از دست داده بودند.

وی با بیان این‌که نفتکش سانچی ۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی را حمل می‌کرد و علاوه بر آن، حامل یک‌هزار و ۹۵۶ تن مازوت و ۱۱۸ تن گازوئیل نیز به عنوان سوخت موتور کشتی بود، گفت: شدت و حجم انفجار امروز به اندازه‌ای بود که حرارت آن در برخی از بخش‌های بدنه کشتی به ۹۰۰ درجه می‌رسید و وارد شدن به کشتی امکان‌پذیر نبود.

ربیعی در مورد آخرین وضعیت نفتکش سانچی نیز گفت: کشتی از سر به عمق آب فرو رفته است و از آنجا که آن بخش از دریا ۱۱۰ متر عمق دارد، پیش‌بینی می‌کنیم اگر به همین حالت پیش برود. بیش از ۲۰۰ متر از کشتی بیرون از دریا می‌ماند و ۱۱۰ متر درون آب می‌رود.

۱۶ دی یک کشتی فله‌بر چینی حامل ۶۴ هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از ۱۳۰ هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.

پس از این واقعه کشتی چینی بدون آسیب کلی و در حالیکه خدمه آن سالم ماندند از منطقه خارج شد ولی، نفتکش سانچی با ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امدادرسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.

با دستور و تأکید رییس‌جمهوری علی‌ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسؤول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروه‌های کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسؤولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد.

اما اقدام‌های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله‌ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجار‌ها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش‌سوزی بی‌ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی‌مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.

در نهایت دیروز (۲۴ دی) رسانه‌ها اعلام کردند که نفتکش سانچی عملاً در حال غرق شدن است و اسامی خدمه کشتی نیز به عنوان جان‌باختگان اعلام شد.

بررسی‌های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است و وزیر کار به عنوان رییس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه‌دیده در چین حضور دارد.