جعبه سیاه سانچی شاه کلید حقایق

جعبه سیاه سانچی شاه کلید حقایق رامین شاهی- کشتی نفتکش سانچی دیگر در قعر دریا آرام گرفت اما بررسی‌ها برای علل وقوع حادثه و حقایق این سانحه دردناک ادامه دارد. جعبه سیاه این کشتی علی‌رغم همان ۹۰۰ درجه گرمایی اعلامی از همان کشتی خارج شده و قرار است به کشور پانامه به عنوان صاحب اصلی […]

جعبه سیاه سانچی شاه کلید حقایق

رامین شاهی- کشتی نفتکش سانچی دیگر در قعر دریا آرام گرفت اما بررسی‌ها برای علل وقوع حادثه و حقایق این سانحه دردناک ادامه دارد. جعبه سیاه این کشتی علی‌رغم همان ۹۰۰ درجه گرمایی اعلامی از همان کشتی خارج شده و قرار است به کشور پانامه به عنوان صاحب اصلی کشتی منتقل شود تا رمزگشایی شود. اظهارنظر کارشناسان همچنان ادامه دارد اما تا جعبه سیاه سانچی باز شود، هیچ مطلبی را با قاطعیت نمی‌توان مطرح کرد.

قضاوت در مورد سهل‌انگاری چینی‌ها را قبول ندارم  

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که هیچ ممنوعیتی برای حمل میعانات گازی با نفتکش سانچی وجود نداشت، گفت: اگر ممنوعیتی از لحاظ نوع کشتی و میزان محموله برای بارگیری نفتکش سانچی وجود داشت، شرکت‌های بین‌المللی پوشش بیمه آن را نمی‌پذیرفتند.

به گزارش مناقصه‌مزایده محمدراستاد، رییس سازمان بنادر و دریانوردی درباره برخی ادعا‌ها مبنی بر این‌که نفتکش سانچی مناسب حمل این محموله نبود، تأکیدکرد: اگر در حمل این محموله با کشتی نفتکش سانچی ممنوعیتی وجود داشت، هیچ شرکت بین‌المللی پوشش بیمه بار و بدنه کشتی را نمی‌پذیرفت.

وی ادامه‌داد: نفتکش سانچی جوان‌‌ترین کشتی شرکت نفتکش کشورمان و تولید سال ۲۰۰۸ یکی از بهترین شرکت‌های سازنده کشتی کره‌جنوبی بود. از نظر استانداردهای بین‌المللی، نفتکش سانچی یک کشتی به روز محسوب می‌شد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در تمام دنیا برای حمل معیانات گازی از این کشتی استفاده می‌شود و به‌طور قطع نفتکش سانچی قابلیت حمل این محموله را داشته و ظرفیت این کشتی حمل ۱۳۶ هزار تن بوده که اتفاقاً کم‌تر از این حد مجاز حدود ۱۱۵ هزار تن بارگیری کرده بود.

راستاد درباره ادعاهایی مبنی بر این‌که چینی‌ها در عملیات اطفا و تجسس تعلل داشتند، اظهارداشت: با کشور چین دو کنوانسیون دریایی مشخص در این باره داریم که یکی جستجو و نجات دریایی که در ارتباط با نجات افراد در دریا است و این کنوانسیون لازم‌الاجرا است و همه کشور‌ها مقید به انجام این کنوانسیون هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: وقتی مسأله نجات خود کشتی مطرح می‌شود، کنوانسیون دیگری وجود دارد که اجرای آن با انعقاد قرارداد و پرداخت هزینه انجام می‌شود.

راستاد تأکیدکرد: در تمام ایام عملیات اطفای حریق نفتکش سانچی، حداقل ۱۰ فروند شناور چینی در پیرامون آن مستقر بودند و دو شناور کره‌ای و ژاپنی هم حضور داشتند، بنابراین از نظر کمیت هیچ مشکلی در عملیات اطفای حریق وجود نداشت.

وی ادامه‌داد: در زمانی هم که نمایندگان ایران در شانگهای حضور داشتند، شاهد آن بودیم که یک تیم گسترده‌ای در مرکز، به صورت متمرکز عملیات را رصد و مدیریت می‌کردند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سؤال که چرا چینی‌ها ساعاتی از شبانه‌روز عملیات اطفای حریق را متوقف می‌کردند، اظهارداشت: چینی‌ها از روز اول در صحنه مستقر بودند اما در طول شبانه‌روز بنا به شرایط کشتی، همچنین با توجه به میزان شعله و جهت باد انجام عملیات اطفا را تنظیم می‌کردند. اما چنانکه دیدیم در روز آخر که تکاورهای ایرانی هم به محل سانحه رسیده بودند اما امکان انجام هیچ عملیاتی فراهم نشد با وجود این‌که شعله‌ها کم‌تر بود.

راستاد همچنین درباره این ادعا که گفته می‌شود، چینی‌ها تعلل کردند تا میعانات گازی بسوزد وارد دریا نشود؛ چراکه تبعات محیط‌زیستی بسیار گسترده‌ای دارد، گفت: این قضاوت‌ها را قبول ندارم.

جعبه سیاه کشتی سانچی به پاناما منتقل می‌شود

مشاور ارشد اتحادیه مالکان کشتی گفت: با وجود نصب سیستم‌ها و تجهیزات مدرن و پیشرفته ناوبری، وقوع حوادث دریایی در جهان مشابه آنچه برای نفتکش سانچی رخ داد، غیرممکن نیست.

یحیی‌ضیایی افزود: ۴ ماه پیش یک نفتکش بزرگ در دریای مدیترانه غرق شد و به تازگی نیز یک کشتی باری با یک شناور روسی در دریای مدیترانه با یکدیگر برخورد کردند که نشان می‌دهد همواره در آب‌های بین‌المللی شاهد برخورد کشتی‌های تجاری با یکدیگر هستیم.

وی با اشاره به حادثه برخورد نفتکش ایرانی با یک کشتی فله‌بر چینی افزود: در این حادثه شدت برخورد و انفجار به حدی بود که کارشناسان امور دریایی معتقد بودند در روز اول حادثه کارکنان نفتکش ایرانی جان خود را از دست داده‌اند، اما بازهم تلاش کردیم که شاید از دریانوردان زحمتکش نفتکش سانچی کسی زنده مانده باشد.

مشاور ارشد اتحادیه مالکان کشتی اظهارداشت: هرچند که حرف و حدیث‌های زیادی در مورد این حادثه دریایی به خصوص در فضای مجازی مطرح می‌شود اما برخی از اعضای کمیته سانحه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در منطقه حضور داشتند و اطلاعات دقیق پس از بازخوانی جعبه سیاه این کشتی قابل ارایه است.

ضیایی گفت: اعضای کمیته سانحه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از کشتی فله‌بر چینی نیز بازدید و عکسبرداری کرده‌اند تا پس از استخراج آخرین مکالمات ناخدای کشتی نفتکش ایرانی از روی جعبه سیاه بتوانند درباره علت وقوع این حادثه اظهار نظر کنند.

وی همچنین نفتکش ایرانی را در زمره کشتی‌هایی دانست که به سیستم‌های ناوبری روز دنیا مجهز بوده و انتشار اخبار مربوط به قدیمی بودن این کشتی را نادرست دانست.

هادی‌حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوری کشورمان نیز امروز در سخنانی اعلام کرده بود: نفتکش حادثه‌دیده در روز ۲۵ آذرماه، زمانی که می‌خواست عسلویه را ترک کند، بخش‌های مختلف آن مانند رادار، موتور، تجهیزات و سایر امکانات مورد بررسی قرار گرفت و طبق گزارش‌های موجود این شناور هیچ مشکلی نداشت و جزو کشتی‌های به روز دنیا بود، بنابراین نفتکش سانچی هیچ ایراد فنی نداشته است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی همچنین تصریح کرد که کشتی سانچی ساخت سال ۲۰۰۸ کره‌جنوبی به وسیله شرکت هیوندا بود و جدید‌‌ترین استانداردهای جهانی را داشت.

رمزگشایی از جعبه سیاه سانچی بیش از یک ماه زمان می‌برد

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای رمزگشایی از جعبه سیاه کشتی نفتکش سانچی منتظر تحویل جعبه‌سیاه کشتی فله‌بر چینی کریستال هستیم.

هادی‌حق‌شناس درباره مدت زمان رمزگشایی از جعبه سیاه نفتکش سانچی اظهارداشت: رمزگشایی جعبه سیاه یک روال حقوقی دارد که ممکن است این روال و رمزگشایی از آن بیش از یک ماه زمان ببرد.

وی ادامه‌داد: جعبه سیاه با حضور نمایندگان ایران، پاناما و چین پلمب شد و در حال حاضر در شانگهای چین است.

 

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی عملیات رمزگشایی آغاز می‌شود، گفت: برای آغاز عملیات رمزگشایی منتظر حضور سایر ذی‌نعفان و تحویل جعبه سیاه کشتی فله‌بر چینی کریستال که نفتکش سانچی به آن برخورد کرد، هستیم.