طرح ترافیک؛ اصرار شهرداری و انکار پلیس!

شهروندان همچنان منتظر تصمیم مسؤولانند طرح ترافیک؛ اصرار شهرداری و انکار پلیس! گروه اجتماعی- کم کم به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهری این روزهای تهران، همچنان پابرجاست! به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، در حالی که با آغاز فصل پاییز و کم‌تر شدن نزولات آسمانی شرایط جوی پایتخت از همیشه بدتر […]

شهروندان همچنان منتظر تصمیم مسؤولانند

طرح ترافیک؛ اصرار شهرداری و انکار پلیس!

گروه اجتماعی- کم کم به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهری این روزهای تهران، همچنان پابرجاست!

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، در حالی که با آغاز فصل پاییز و کم‌تر شدن نزولات آسمانی شرایط جوی پایتخت از همیشه بدتر شد، حذف سهمیه‌های طرح ترافیک با طرحی که شهرداری تهران به شورا ارایه کرد، کور سوی امید را برای بهتر شدن وضعیت آلودگی هوا کم‌تر از قبل کرد.

طرحی که منتقدانش می‌گویند با سازوکار فعلی‌‌اش نه تنها گرهی از مشکلات آلودگی هوا را کم نمی‌کند، بلکه فلسفه اجرای طرحی ۳۸ ساله را هم با خود به نابودی می‌کشاند. منتقدان می‌گویند با توجه به این که در طرح جدید ورود تمامی خودرو‌‌ها به طرح ترافیک بلامانع است، روزانه صد‌‌ها هزار خودرو می‌توانند آزادانه و با مبلغی ناچیز پا در مرکز دو و ترافیک بگذارند و این امر فلسفه ایجاد طرح ترافیک را با خود از بین می‌برد.

در آن سوی میدان اما شهرداری تهران در دوره جدید اصرار به اجرای این طرح دارد و می‌گوید با اجرای طرح جدید و حذف سهمیه‌ها، شاهد حداقل کاهش ۲۰درصدی ترافیک در پایتخت خواهیم بود! چرا که با این طرح خودرو‌‌ها باید به ازای پیمایش هزینه بدهند و در این صورت کم‌تر در طرح رفت و آمد می‌کنند.

کارشناسان حوزه ترافیک، برخی از نمایندگان شورای شهر و حتی نمایندگان مجلس از این طرح انتقاد کردند. برخی آن را روشی برای پر کردن جیب شهرداری خواندند و برخی اجرای آن را باعث وخیم‌تر شدن و فشار بر شهروندان تهرانی می‌دانند.

پلیس تهران به عنوان یکی از نهادهای تصمیم‌گیر مخالفت صریح خود را در این رابطه بار‌‌ها اعلام کرده و گفته که اجرای این طرح باعث فشار بر شهروندان می‌شود.

سرهنگ عین‌ا…جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفته: «طرح ترافیک در تهران سابقه بیش از ۳۰ سال دارد و هدف از این طرح این بوده که محدوده مرکزی شهر را به لحاظ ترافیک و آلودگی هوا کنترل کنیم. در طرح اخیر این‌گونه گفته شده که همه خودرو‌‌ها بتوانند وارد طرح شوند و ساعات مختلف جرایم فرق کند، پلیس راهنمایی رانندگی معتقد است که باید در این‌گونه طرح‌ها به صورت کارشناسی بررسی شود، بنابراین با این طرح نمی‌توان پاسخگوی مردم ساکن در مرکز شهر شد و این طرح به غیر از بحث درآمدی به هیچ‌وجه طرح مثبتی نخواهد بود بلکه آلودگی را نیز افزایش خواهد داد. این طرح اجرایی نخواهد شد چون منفعتی برای مردم و سلامت مردم نخواهد داشت.»

پیشتر نیز رییس پلیس راهور تهران گفته بود: «طرح ترافیک فعلی خام است. و از این رو می‌بایست طرح جدیدی که می‌خواهیم جایگزین طرح فعلی کنیم، حتماً تمام معایب طرح فعلی را برطرف کند. مدیریت ترافیک در تمام کشور و در تهران برعهده پلیس است و شهرداری باید بستر و امکانات لازم را برای انجام مأموریت پلیس فراهم کند.»

اما مسؤولان شهرداری می‌گویند که در حال رایزنی با پلیس برای اجرای طرحشان هستند و در این راه نظر مساعد پلیس را نیز جلب کردند.

پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درمورد اظهارات ضد و نقیض پلیس در خصوص اجرای طرح ترافیک جدید، گفت: سردار منتظرالمهدی به عنوان سخنگوی ناجا اشاره کرد که مسؤولیت قانونی ترافیک در شهر‌‌ها بر عهده شورای ترافیک تهران است که پلیس هم از اعضای این شورای ترافیک است.

پورسیدآقایی با بیان این‌که رایزنی کافی با پلیس در خصوص اجرای این طرح انجام شده، اظهار کرد: طرحی که در سال ۹۷ اجرایی می‌شود نسبت به طرح اولیه اصلاحاتی داشته و این اصلاحات در جهت مطمئن شدن از کاهش میزان ترافیک بوده است، چرا که ما معتقدیم با اجرای این طرح ۲۰ درصد ترافیک کاهش می‌یابد اما دوستانمان در ناجا و وزارت کشور تضامین عملیاتی نیاز داشتند که این مهم مرتفع شد.

 

حال باید منتظر ماند و دید که آیا طرح جدید ترافیک با توجه به اصرار شهرداری و انکار پلیس به سرانجامی می‌رسد یا همچنان شهروندان با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال باید دغدغه سال بعد را داشته باشند.