مزایده‌ای از جنس جنجال‌!؟

مزایده‌ای از جنس جنجال‌!؟ محمد قره‌داغلی -یکی از پرحاشیه‌‌ترین واگذاری چند سال اخیر به بخش خصوصی با واگذاری سهام آلومینیم المهدی و طرح هرمزال در حالی رقم خورده است که با گذشت حدود ۳ سال از آن هنوز هم درباره مزایده واگذاری این مجتمع کشمکش‌های بسیاری وجود دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده که بسیاری از کارشناسان […]

مزایده‌ای از جنس جنجال‌!؟

محمد قره‌داغلی -یکی از پرحاشیه‌‌ترین واگذاری چند سال اخیر به بخش خصوصی با واگذاری سهام آلومینیم المهدی و طرح هرمزال در حالی رقم خورده است که با گذشت حدود ۳ سال از آن هنوز هم درباره مزایده واگذاری این مجتمع کشمکش‌های بسیاری وجود دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده که بسیاری از کارشناسان و مسؤولین درباره این مزایده حرف‌های ضد ونقیضی زده‌اند که صحت و سقم این نظرات خود جای بررسی‌های فراوان دارد. در این خصوص و در تازه‌‌ترین اظهارنظر‌ها، بهرام‌پارسایی، عضو هیأت رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از پرونده مفتوحه تخلف هزار میلیارد تومانی در واگذاری آلومینیم المهدی و طرح هرمزال در این کمیسیون خبر داد که به گفته وی موجب شده ۵۰ تا ۶۰ درصد بازار آلومینیم کشور دست یک خانواده بیفتد.

پارسایی اظهارکرد: براساس شکایتی که از سوی آقای مرادی، نماینده استان هرمزگان به کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص واگذاری شرکت آلومینیم المهدی و طرح هرمزال انجام شده که سازمان بازرسی نیز پیگیر آن بود، پیش از انجام پروسه واگذاری این سازمان کتباً به وزارت اقتصاد اعلام می‌کند که واگذاری دارای تخلفاتی است و جلوی آن گرفته شود اما سازمان خصوصی‌سازی علی‌رغم این مکاتبه حدود ۱۲ روز بعد واگذاری را انجام می‌دهد و اقدام به بازگشایی پاکت‌های مزایده می‌کند، در حالی‌که تنها شرکتی که در مزایده شرکت کرده بود فروآلیاژ گنو بود.

وی افزود: بعد از واگذاری مجدداً سازمان بازرسی به این موضوع ورود و آن را پیگیری کرد و دلایل مستند و متقنی در مورد تخلف در واگذاری و فساد در آن مشخص شد. این پرونده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مطرح بود و ما در کمیسیون اقتصادی جلسه‌ای در این باره برگزار کردیم که نمایندگانی از سازمان بازرسی و دیوان محاسبات، ایمیدرو و خصوصی‌سازی در آن شرکت کردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان این‌که ابهامات جدی در واگذاری این شرکت و عدم دقت در ارزش‌گذاری دارایی‌های آن وجود دارد، تصریح‌کرد: در ارزیابی ماشین‌آلات این شرکت ۸۲ درصد تخلف صورت گرفته، در ارزیابی زمین و ساختمان ۶۲ درصد و در حق امتیاز‌ها ۴۸۰ درصد تخلف انجام شده است و بعد از ارزیابی مجدد تخلفات محرز می‌شود.

پارسایی یادآورشد: سازمان خصوصی‌سازی بدون توجه به تذکر سازمان بازرسی با یک متقاضی این مزایده را برگزار کرد، در حالی‌که چندصد میلیارد تومان تفاوت ارزش‌گذاری در این مزایده وجود داشت؛ ضمن این‌که پیش‌پرداخت‌ها و مطالبات شرکت در این ارزش‌گذاری لحاظ نشده بود.

وی تأکید‌کرد: یکی از مسایل مهم در واگذاری، تضمین‌های اخذ شده از خریدار و بدهی‌ها به بانک‌های خارجی و داخلی آن است که با تضمین دولت بوده و ضمانتی جایگزین تضمینهای دولت نکرده است، بنابراین دولت بدهی‌ها را از بیت‌المال پرداخت می‌کند. همچنین بانک‌های خارجی هم مطالباتی دارند و چون دولت ضامن بوده موظف به پرداخت آن است. چندین بانک‌ داخلی هم از این شرکت طلبکار هستند و در اخذ مطالبات‌شان به مشکل جدی بر خوردند.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این باره توضیح داد: حدود ۳۲ هزار تن شمش آلومینیم در این شرکت بوده که ارزش‌گذاری نشده و چند هزار تن ضایعات آنودی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان وجود داشته که آن هم ارزش‌گذاری نشده است. علاوه بر این شرکت مذکور تا الان ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی‌های معوق به بیمه، مالیات، اداره برق و بخش انرژی دارد که نسبت به پرداخت آنها اقدام نکرده است.

پارسایی در ادامه عدم تعیین تکلیف مطالبات سازمان توسعه و نوسازی صنایع‌معدنی از شرکت آلومینیم المهدی به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان را از دیگر تخلفات آن دانست و اظهارکرد: خریدار اصلاً توجهی به تعهداتش در قرارداد نداشته و مطالبات بر گردن دولت مانده و کسی پاسخگو نیست که به نظر می‌رسد نیاز است علاوه بر فسخ معامله، بازوهای نظارتی مجلس و قوه قضاییه یعنی سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به این موضوع ورود کنند.

وی مجموع تخلفات در واگذاری شرکت آلومینیم المهدی و طرح هرمزال را هزار میلیارد تومان عنوان‌کرد و گفت که این واگذاری باعث شده ۵۰ تا ۶۰ درصد بازار آلومینیم کشور دست یک خانواده بیفتد.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ با بیان این‌که نظر هر دو نهاد نظارتی یعنی سازمان بازرسی و دیوان محاسبات بر احراز تخلفات است، خاطرنشان‌کرد: این تخلف با وجود شبهاتی که قبلاً در واگذاری‌ها وجود داشته، دغدغه‌ها را افزایش می‌دهد که ممکن است بقیه واگذاری‌ها نیز دچار چنین تخلفاتی باشند، بنابراین ما از طریق کمیسیون اصل ۹۰ با دیوان محاسبات و سازمان بازرسی مکاتبه کردیم که پرونده‌های مفتوحه در این زمینه به اطلاع ما برسد و آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

دادگاه، واگذاری شرکت ‌آلومینیم المهدی را تأیید کرد

گفتنی است که جعفرسبحانی، مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره اظهارات بهرام‌پارسایی در مورد بررسی واگذاری کارخانه المهدی و هرمزال و شائبه‌های پیش آمده آن در کمیسیون اصل نود گفت: نمی‌دانم چرا برخی دوستان تلاش دارند واگذاری شرکت آلومینیم المهدی لغو شد در حالی‌که تمام مراجع، قانونی بودن آن را تأیید کرده‌اند.

سبحانی اظهارکرد: این کارخانه ۳ سال قبل واگذار شد و بار‌ها دوستان شبهاتی را پیرامون واگذاری آن مطرح کردند به‌طوری‌که این پرونده به مرجع قضایی رفت و حکم بلااشکال بودن واگذاری آن توسط سازمان خصوصی‌سازی و طی کردن روند قانونی آن اعلام شد.

جعفرسبحانی ادامه‌داد: دوستان تقاضای تجدیدنظر کردند و آنجا هم حکم اولیه تأیید شد در مجلس قبل نیز آقای طیب‌نیا به کمیسیون رفت و در آنجا توضیحات لازم را داد هرچند نماینده سؤال‌کننده قانع نشد و سؤال به صحن علنی رفت اما در آنجا نمایندگان قانع شدند.

 

وی تصریح‌کرد: وقتی تمام مراحل این کار به صورت قانونی انجام شده و قوه قضاییه نیز آن را تأیید کرده است اما نمی‌دانم چه اصراری وجود دارد که هر روز شبهات جدیدی مطرح می‌شود، به جرائت می‌توانم بگویم این واگذاری یکی از معدود واگذاری‌هایی بود که آقایان هر کاری که برای لغو این مزایده وجود دارد از جمله هیأت داوری، قوه‌قضاییه، مجلس و دادگاه صالحه را انجام دادند تا آن را باطل کنند اما سرانجام آن تأیید شد.