نیاز امروز ما پنجره تجارت فرامرزی است

رییس مجمع واردات نیاز امروز ما پنجره تجارت فرامرزی است گروه تجارت- رییس مجمع واردات گفت: پنجره واحد گام مؤثری در زمینه تجارت فرامرزی بود اما کافی نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرهاد احتشام‌زاد، با بیان این‌که هزینه مبادله یکی از مهم‌ترین مباحث تجارت بین‌الملل است، اظهارکرد: زمانبری ورود کالا یا ترخیص و تعداد مستندات مورد […]

رییس مجمع واردات

نیاز امروز ما پنجره تجارت فرامرزی است

گروه تجارت- رییس مجمع واردات گفت: پنجره واحد گام مؤثری در زمینه تجارت فرامرزی بود اما کافی نیست.

به گزارش مناقصه‌مزایده، فرهاد احتشام‌زاد، با بیان این‌که هزینه مبادله یکی از مهم‌ترین مباحث تجارت بین‌الملل است، اظهارکرد: زمانبری ورود کالا یا ترخیص و تعداد مستندات مورد نیاز برای ترخیص دو پارامتر اثرگذار در این هزینه است.

وی افزود: امتیاز پنجره واحد این بود که هزینه مبادله را با اثرگذاری بر این‌ دو پارامتر کاهش داد.

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو ادامه‌داد: سرعت‌بخشی به فرایند تجارت به واسطه مکانیزه بودن تصمیم‌گیری در این زمینه تا اندازه زیادی فساد را کم کرده است اما نیاز امروز ما به پنجره تجارت فرامرزی است که در تجارت بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

احتشام‌زاد تأکیدکرد: در این سیستم اطلاعات کالا در مبدأ ثبت می‌شود و در کم‌ترین زمان همین اطلاعات در مقصد هم موجود است، در نتیجه نیازی به اظهار مجدد اسناد و مدارک نیست.

وی گفت: علاوه بر این، در وهله دوم باید موازی‌کاری را در این زمینه از بین ببریم. در کنار پنجره واحد سیستم جامع وزارت صنایع را داریم و مسأله ثبت سفارش هم مطرح است در حالی‌که انجام تمام این امور در یک سیستم هزینه‌ها را کم‌تر می‌کند. در این زمینه واحد انفورماتیک اتاق بازرگانی اقدام کرده است.

رییس مجمع واردات با بیان این‌که مسأله مکانیزاسیون صدور گواهی مبدأ و کنترل‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مربوط به‌کارت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی از دیگر مسایل مورد توجه در این شاخص است، افزود: نکته مهم این است که الکترونیکی کردن فرایند‌ها ساده‌سازی و تحمیل هزینه‌های کم‌تر را به مبادله کالا در پی دارد. پنجره واحد گام مؤثری در این زمینه بود اما کافی نیست و باید به دنبال اجرای پنجره تجارت بین‌المللی باشیم که اعمال آن نیاز به یکسان‌سازی رویکردهای دولتی در این زمینه دارد.

وی ادامه‌داد: حرکت به سوی تحقق این هدف در دولت آغاز شده است اما امید به ادامه آن کم‌رنگ است، چراکه بحث الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده بلاتکلیف است.

به گفته احتشام‌زاد نکته دیگر متوسط قیمت تعرفه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست که اقدام مناسبی در مورد آن صورت نگرفته است.

 

رییس مجمع واردات یادآورشد: با توجه به این‌ دو مسأله می‌توان گفت که سال‌هاست در زمینه بهبود تجارت فرامرزی حرکت می‌کنیم اما در سال‌جاری به ‌یکباره چندین قدم به عقب برمی‌گردیم چراکه مستمر بودن و ادامه فرایند بهبود ارزشمند است نه ایجاد یک سازوکار، رسیدن به درصدی از رشد و بازگشت به عقب که نه‌ تنها اثربخش نیست، بلکه هزینه‌زاست.