تجدید مناقصه برخی از تجهیزات فاز۱۴ به‌ دنبال اختلاف قیمتی

مدیر اجرایی ایدرو در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده اعلام کرد تجدید مناقصه برخی از تجهیزات فاز۱۴ به‌ دنبال اختلاف قیمتی گره مالی پیمانکاران با نظارت کارفرما حل شد سمیه مهدوی- سکوی یکی از ایرانی‌‌ترین فازهای پارس‌جنوبی که در دی‌ماه سال‌جاری به آب انداخته شد تا در جایگاه خود مستقر شود، رکورد استفاده از توان حداکثری […]

مدیر اجرایی ایدرو در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده اعلام کرد

تجدید مناقصه برخی از تجهیزات فاز۱۴ به‌ دنبال اختلاف قیمتی

گره مالی پیمانکاران با نظارت کارفرما حل شد

سمیه مهدوی- سکوی یکی از ایرانی‌‌ترین فازهای پارس‌جنوبی که در دی‌ماه سال‌جاری به آب انداخته شد تا در جایگاه خود مستقر شود، رکورد استفاده از توان حداکثری از پیمانکاران ایرانی را در تاریخ صنعت گاز و نفت کشور ثبت کرد.

در این بین فارغ از انقلاب‌های اینچنینی که منجر به بلند شدن آوازه ایران و توان صنعتی در سطح بین‌المللی می‌شود و نام پیمانکاران داخلی را تبدیل به یک برند معتبر می‌کند، برخی شنیده‌ها مؤید این مطلب است که علی‌رغم رسم معهود به دلیل وجود و حضور دلالان و سوءاستفاده‌گران در معاملات خرد و کلان، قوانین تعریف شده دور زده می‌شوند. به این ترتیب با نفوذ واسطه‌گران به جای استفاده از کالاهای ایرانی از کالاهای خارجی و بعضاً چینی استفاده می‌شود.

مسعودگلشناس، مدیر لیدرکنسرسیوم فاز ۱۴ پارس‌جنوبی؛ در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه مناقصه‌مزایده در خصوص ممنوعیت خرید کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، مطرح می‌کند: ما همه تلاشمان را می‌کنیم تا قانون مذکور در خرید تجهیزات رعایت شود، اما این امر در شرایطی رخ می‌دهد که بسیاری از کالاهای موردنیاز بازار، تخصصی هستند. در این حالت تولیدکنندگان و پیمانکاران توان تولید و ساخت آن را ندارند؛ بنابراین با توجه به همان قانون و به استناد آن از بازار خارجی کالای مربوطه را وارد می‌کنند.

وی در ادامه افزود: قطعاتی مانند پمپ، توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته می‌شود، اما با نگاهی به مجموعه قطعات زیرشاخه‌ای برای همان پمپ که امکان ساخت آن در کشور وجود ندارد، باید دست به دامن خارجی‌ها شد. بنابراین با رعایت قانون ممنوعیت خرید کالاهای خارجی که خودمان مسؤول اجرای آن در وزارت صنعت هستیم، بنا به وجود برخی محدودیت‌ها مجبوریم تعدادی از کالا‌ها را از بازار خارجی تهیه کنیم.

گلشناس در پاسخ به سؤال مناقصه‌مزایده مبنی بر این‌که در برخی موارد ممکن است برای تأمین کالاهایی که بازار داخلی توان تولید آن را دارد، کارفرما به شرکت‌های خارجی مانند چین رجوع ‌کند، آیا این امر را تأیید می‌کنید؟ گفت: خیر، این اتفاق نمی‌تواند بیفتد. برای انجام معامله، شرکت‌ها را ما تعیین نمی‌کنیم بلکه براساس قرارداد، کارفرما لیستی را تهیه می‌کند و در اختیار ما قرار می‌دهد تا براساس آن انتخاب صورت گیرد، تأمین‌کنندگان کالا‌ها در لیست AVL (وندورلیست‌ها) شرکت‌های توانمند خودشان را باید به‌ کارفرمایان معرفی کنند تا براساس آن مابقی مراحل کار صورت گیرد.

مدیر اجرای پروژههای کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به مشکلات پیمانکاران بیان می‌کند:

تأمین منابع مالی و مشکلات بیمه‌ای همه پیمانکاران را در سطحی گسترده درگیر خود کرده است. همه پروژه‌های اقتصادی نیازمند تزریق پول هستند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند، اما در برخی مواقع طرح‌ها دچار کسری بودجه می‌شوند و روند ادامه کار‌ها را با مانع روبه‌رو می‌کند.

گلشناس می‌افزاید:

این مشکل در فاز ۱۴ به صورتی دو طرفه حل وفصل شده است. مشکلات منابع مالی بسیاری در این حوزه وجود داشت ولی کارفرما(شرکت نفت و گاز پارس‌جنوبی) مشکلات را رصد کرد و سپس برای حل آن اقداماتی را مبذول کرد. در همین راستا به فکر تأمین منابع مالی از بانک‌های مختلف هستیم تا به هر میزانی که پروژه نیاز داشته باشد، بودجه مهیا شود.

وی در پاسخ به این سؤال که شفاف‌سازی مناقصات بین پیمانکاران تا چه میزان اجرا می‌شود، می‌گوید: ما تابع قانون مناقصات دولتی هستیم و براساس قانون مناقصه برگزار می‌کنیم و طبق مقررات خریدهای دولتی انجام می‌شود.

گلشناس با بیان این‌که ممکن است به دلایلی مانند اختلاف در قیمت پیشنهادی مناقصه‌ای تجدید شود، توضیح می‌دهد:

 

در فاز ۱۴ برای تمام تجهیزات مناقصه انجام شده و ترک تشریفاتی وجود نداشته است، مگر این‌که در وندورلیست تعدادی از شرکت‌ها از تولید کالا سرباز می‌زند، در اینصورت مجبور به خرید از بازار خارجی می‌شویم؛ این همان اتفاقی است که در شرایط تحریم رخ داد.