ایجاد توازن در زنجیره فولاد

کرباسیان خبر داد ایجاد توازن در زنجیره فولاد گروه معدن و زمین -رییس هیأت عامل ایمیدرو، در افتتاح کارخانه آهن اسفنجی نی‌ریز، از ایجاد توازن در زنجیره فولاد خبر داد.  به گزارش مناقصه‌مزایده در این برنامه که مدیران عامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت فولاد غدیر نی‌ریز نیز حضور داشتند، مهدی‌کرباسیان، در نشستی با خبرنگاران […]

کرباسیان خبر داد

ایجاد توازن در زنجیره فولاد

گروه معدن و زمین -رییس هیأت عامل ایمیدرو، در افتتاح کارخانه آهن اسفنجی نی‌ریز، از ایجاد توازن در زنجیره فولاد خبر داد.

 به گزارش مناقصه‌مزایده در این برنامه که مدیران عامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت فولاد غدیر نی‌ریز نیز حضور داشتند، مهدی‌کرباسیان، در نشستی با خبرنگاران گفت: در سال ۹۲ توازن در زنجیره فولاد برهم خورده بود اما از آن پس با بازبینی استراتژی ایمیدرو و اقداماتی که برای راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری و تولید آهن اسفنجی انجام شد، شاهد ایجاد توازن در زنجیره فولاد شده‌ایم.

کرباسیان گفت بهره‌برداری از طرح فولاد نی‌ریز و ارتقای ایران به رتبه نخست تولید آهن اسفنجی در جهان، گامی دیگر در جهت جلوگیری از خام‌فروشی است.

وی یادآورشد: تا سال گذشته نیز کشورمان واردکننده گندله بود اما اکنون این چالش برطرف شده است. کرباسیان در عین حال گفت: در حال حاضر در کشور ۱۹٫۵ میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌شود و در این بخش حتی با مازاد تولید مواجه شده‌ایم که به صادرات روی آورده‌ایم.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: ۹ ماه امسال ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی صادر کردیم که پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال به یک میلیون تن برسد.

وی درباره ظرفیت‌سازی‌ها در زنجیره فولاد اظهارداشت: از نیمه دوم سال ۹۲ در گندله ۱۲۰ درصد، ‌فولاد ۴۸درصد و آهن اسفنجی ۲۶درصد ظرفیت‌سازی شده است.

وی با اشاره به فعالسازی پروژه آهن اسفنجی نی‌ریز یادآورشد: در راستای جلب مشارکت بخش خصوصی، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ۶۵درصد از سهام این شرکت را برعهده گرفت و ۳۵درصد باقی‌مانده نیز در اختیار ایمیدرو است.

کرباسیان افزود: این واحد تولیدی به عنوان سومین واحد احیای مستقیم کشور محصولات خود را به روش ایرانی «پرد» تولید می‌کند.

وی اظهارکرد: بهره‌برداری از بخش آهن اسفنجی مجتمع فولاد نی‌ریز با ظرفیت سالیانه ۸۰۰ هزار تن، یکی از ۷ طرح فولادی کشور بود که به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس ایمیدرو بیان‌کرد: حُسن اصلی اجرای این طرح، استفاده از فناوری بومی «پرد» است که از سوی شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME) متعلق به ایمیدرو طراحی شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به قرار داشتن معادن سنگ‌آهن فراوان در نی‌ریز و محل ساخت این مجتمع، پیش‌بینی می‌شود توسعه خوبی را در این منطقه شاهد باشیم.

کرباسیان اظهارداشت: اشتغال مستقیم ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر و ۳ برابر همین تعداد اشتغال غیرمستقیم که به‌طور عمده مربوط به جابه‌جایی محصولات تولید شده است، از اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود.

رییس‌جمهور این هفته در استان کرمان

کرباسیان در بخش دیگری از سخنانش خبر داد که رییس‌جمهور این هفته برای افتتاح کارخانه‌های گندله و کنسانتره به استان کرمان و به ویژه سیرجان سفر می‌کند. وی ادامه‌داد: در صنعت مس نیز پروژه ۸ پروژه در سرچشمه و خاتون‌آباد آماده افتتاح هستند.

وی تصریح‌کرد: با توجه به این‌که عملیات ساخت بسیاری از پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی از سال ۹۲ سرعت گرفت، اکنون بخش قابل توجهی از طرح‌ها آماده افتتاح شده‌اند.

۹۲درصد از نیروهای کارخانه آهن اسفنجی نی‌ریز بومی هستند

همچنین در این مراسم علی‌رضازاهدیان، مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز گفت: ۹۲درصد از نیروهای کارخانه آهن اسفنجی نی‌ریز بومی هستند.

 زاهدیان در ادامه گفت: با کمک دانشگاه شیراز و با برگزاری آزمون و مصاحبه تخصصی اقدام به جذب نیرو کردیم به‌طوری‌که ۹۲درصد از پرسنل شاغل در کارخانه بومی هستند که از این میزان، ۸۰درصد از نی‌ریز جذب شده‌اند. وی کل نیروهای این شرکت را ۲۴۰ نفر اعلام کرد. زاهدیان درباره فعالسازی پروژه یادآورشد: پروژه فولاد نی‌ریز طی سال‌های گذشته با ابتکار کرباسیان به منظور جلب مشارکت بخش خصوصی، دوباره فعال شد. وی طی توافق صورت گرفته شرکت سرمایه‌گذاری غدیر مسؤولیت ۶۵درصد تأمین سرمایه را برعهده گرفت، به‌طوری‌که در سال ۹۲ وارد تکمیل پروژه اما برنامه عملیاتی آن از سال ۹۳ عملیاتی شد. وی تأکیدکرد: پس از این اقدامات، شاهد سرعت گرفتن روند اجرایی طرح شدیم.

زاهدیان پرد را تکنولوژی داخلی دانست که سبب افتخار متخصصان ایرانی شده است.

وی درباره تأمین مواداولیه کارخانه اظهارداشت: تأمین گندله این کارخانه از گل‌گهر انجام می‌شود که به سبب فاصله کم آن نوعی مزیت محسوب می‌شود. زاهدیان همچنین به ساخت بخش فولادسازی اشاره کرد و گفت: طی قراردادی با شرکت دانیلی داریم، تاکنون ۲۲درصد در بخش فولادسازی پیشرفت حاصل شده و تاکنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر: تأمین‌کنندگان تجهیزات بومی هستند

همچنین محمدطالبی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نیز اظهارداشت: تکنولوژی تولید آهن اسفنجی در این کارخانه بومی است، ۹۰درصد از شرکت‌های تأمین‌کننده تجهیزات کارخانه، بومی هستند.

وی در عین حال گفت: در بخش‌ها و صنایعی که پتانسیل توسعه داریم با خلأ دانش فنی مواجه هستیم.

طالبی همچنین گفت: مشارکت بخش خصوصی در دستیابی به اهداف اقتصادی، کاهش تصدی‌گری دولت و اشتغال‌زایی برای جوانان نقاط مختلف کشور از اهداف توسعه صنایع‌معدنی محسوب می‌شود.

گفتنی است پیش از این جمهوری اسلامی ایران با تولید ۲۰٫۵ میلیون تن آهن اسفنجی در سال ۲۰۱۷ که بیش از ۲۸ درصد کل تولید جهانی محسوب می‌شود، رتبه دوم را پس از هند به خود اختصاص داده بود.

 

«نی‌ریز» چهارمین کارخانه از مجموعه فولادهای استانی است که از آبان سال قبل، راه‌اندازی می‌شود. این کارخانه در عین حال سومین آهن اسفنجی به روش ایرانی پِرِد است که در سال‌جاری وارد مدار تولید می‌شود.