پروژه های نیمه تمام عاقبت به خیر می شوند؟!

پروژه های نیمه تمام عاقبت به خیر می شوند؟! رامین شاهی – کابوس پروژه‌های نیمه‌تمام، تار و پود اقتصاد بیمار کشور را در خود فرو برده است، به‌گونه‌ای که نزدیک به ۷۱ هزار پروژه عمرانی تعریف شده در سال‌های گذشته که بعد از انتخاب پیمانکاران، پرداخت‌های اولیه دولت، هزینه‌های تشکیل کارگاه‌های عمرانی در محل ساخت […]

پروژه های نیمه تمام عاقبت به خیر می شوند؟!

رامین شاهی – کابوس پروژه‌های نیمه‌تمام، تار و پود اقتصاد بیمار کشور را در خود فرو برده است، به‌گونه‌ای که نزدیک به ۷۱ هزار پروژه عمرانی تعریف شده در سال‌های گذشته که بعد از انتخاب پیمانکاران، پرداخت‌های اولیه دولت، هزینه‌های تشکیل کارگاه‌های عمرانی در محل ساخت طرح‌ها و اندک پیشرفت کار‌ها عملاً به صورت نیمه‌تمام ر‌ها شده است و تمامی سرمایه‌های هزینه شده آنها بدون هرگونه منفعت و سوددهی به دولت و مردم، عملاً سوخته و موجب افزایش سرسام‌آور هزینه‌های سربار دولت و کاهش شدید بهره‌وری کشور شده است.

حال پس از چند سال طرح شعارگونه واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی و رفع مشکلات قانونی این واگذاری‌ها در آستانه یک تحول بزرگ برای خروج این طرح‌ها از حالت بلاتکلیفی هستیم. در این خصوص سخنگوی دولت در حدود ۱۰ روز پیش و در مجلس اعلام کرد که به گونه‌ای در بودجه سال ۹۷ عمل کرده‌ایم که بتوانیم حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، که  این کار می‌تواند موجب تحرک بزرگی در اقتصاد کشور و رونق حدود ۲۵ درصدی طرح‌های نیمه‌تمام کشور و جان گرفتن پیمانکاران با انبوهی از نیروی کار خود شود.

۱۲۶ هزار میلیارد تومان سرمایه غیردولتی‌ها در راه برای پروژه‌های نیمه‌تمام

سخنگوی دولت در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس مکانیزمهای مرسوم در جهان موسوم به مکانیزم شرکت خصوصی-عمومی، ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع گذاشته‌ایم و تا حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان منابع برای اتمام پروژه‌ها و طرح‌های مختلف کشور از طریق شرکت‌های بخش غیردولتی استفاده می‌شود تا از طریق آنها و بدون وابستگی به دولت، وارد چرخه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام شود.

محمدباقرنوبخت تصریح‌کرد: در بودجه‌ریزی سال ۹۷ سعی کردیم، تمرکز بودجه را از مرکز به استان ببریم. در واقع ۲۰ واحد درصد از بودجه‌ای که استان‌ها باید برای آن تصمیم‌گیری کنند به نسبت سال ۹۵ در سال ۹۷ بیش‌تر شده است، به عبارتی ۸۶۸ طرح عمرانی که در مرکز برای آنها تصمیم گرفته می‌شد را به استان‌ها واگذار کردیم،  به همین دلیل در راستای تمرکززدایی گام برداشته‌ایم.

وجود ۷۱ هزار پروژه ناتمام در کشور

وی با اشاره به طرح‌های ناتمام در کشور، اظهارداشت: حدود ۷۱ هزار پروژه ناتمام وجود دارد که ۶۸ هزار طرح آن مربوط به پروژه استانی و ۶ هزار مربوط به پروژه ملی است که نیمه‌تمام مانده است، برای اتمام این پروژه‌ها حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که در بودجه این میزان پول وجود ندارد.

سخنگوی دولت با بیان این‌که ردیف‌های متفرقه را به زیر ردیف‌های دستگاه‌های مرتبط انتقال داده‌ایم، اظهارداشت: تلاش کردیم با چنین نوآوری سیاست و قانون برنامه مورد توجه قرار گیرد.

قرار نیست دولت پول صندوق توسعه ملی را برای خرج‌های جاری و عمرانی خود برداشت کند

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که قرار نیست دولت پول صندوق توسعه ملی را برای خرج‌های جاری و عمرانی خود برداشت کند، یادآورشد: قرار است با استفاده از منابع صندوق طرح سرمایه‌گذاری انجام شود که وظیفه صندوق این است که به این بخش‌ها پول دهد اما به جای این‌که ارزی ارایه دهد، می‌تواند به صورت ریالی کمک کند و مقرر شد دولت برای طرح‌های عمرانی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از این منابع استفاده کند.

پروژه‌های نیمه‌تمام را با ۲۰ سال از بودجه عمرانی نمی‌توان تمام کرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به سخن نوبخت برای استفاده از ۱۲۶ هزار میلیارد تومانی پروژه نیمه‌تمام از ظرفیت حضور بخش خصوصی و سرمایه آنان گفت: اراده لازم در مجلس و دولت و در بودجه سال ۹۷ برای واگذاری استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های غیردولتی برای ۱۲۶ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام وجود دارد.

شهبازحسن‌پوربیگلری در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده تصریح‌کرد: در طول ۱۰۰ سال گذشته اغلب دولت‌ها در خصوص طرح‌های عمرانی و حتی معیشتی و اقتصادی ضعیف عمل کردند و امروز اگر ۲۰ سال از بودجه دولتی و عمرانی کشور را به طرح‌های نیمه‌تمام کلنگ زده شده اختصاص دهیم آنها تمام نخواهند شد.

نماینده حوزه انتخابیه سیرجان و بردسیر با ریشه‌یابی از چرایی افزایش این تعداد پروژه نیمه‌تمام به خود نمایندگان مجلس در ادوار گذشته اظهارداشت: افزایش حجم پروژه‌های نیمه‌تمام موجب گرفتاری عدیده کشور شده است و آن این‌که نمایندگان وقتی وارد مجلس می‌شوند، در مناطق انتخابیه خود گرفتار مشکلات بسیار زیادی هستند لذا به دنبال تعریف انواع پروژه‌های عمرانی مختلف و بردن آنها به حوزه‌های انتخابیه خود هستند تا مشکلاتشان را حل کنند، در حالی‌که اعتبارات کافی برای آنها وجود ندارد و به مشکلات افزوده می‌شود.

وی افزود: متأسفانه یک طرح آمایش ملی برای طرح‌های عمرانی کشور تعریف و تعیین تکلیف نشده و هر کسی فکر می‌کند با کلنگ زدن یک پروژه مشکلات منطقه خودش را می‌تواند حل کند، این در حالی است که با توجه به بودجه کشور که ۹۰ درصد آن صرف مسایل جاری و بودجه روزمره می‌شود.

اصل ۴۴ به غلط خصولتی‌سازی کرده است

وی با توجه به اصل ۴۴ خاطرنشان‌کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی لازم است اقتصاد به بخش خصوصی واقعی واگذار شود که متأسفانه به جای آن به بخش‌های خصولتی‌ها واگذار شده است که عملاً از یک بخش دولتی و وزارتخانه به دیگر بخش دولتی و وزارتخانه جدید منتقل و واگذار شده است که کارآیی لازم را هم ندارد.

بیگلری ادامه‌داد: به شدت نیازمند مشارکت مردمی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم و در این راه نیازمند روان‌سازی قوانین در دستور مجلس در صورت نیاز هستیم لذا واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به مردم و به آنهایی که اهلیت دارند تا بتوانند این پروژه‌ها را ‌بردارند و تکمیل کنند، در این راه باید توجه داشت که باید به مردم اعتماد کرد و آنها هم به دولت اعتماد کنند.

۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌تمام واگذار خواهد شد

کمیسیون برنامه و بودجه گفت: برای پروژه‌های نیمه‌تمام اتفاقات خوبی در بودجه سال ۹۷ خواهد افتاد که از جمله می‌توان پیش‌بینی کرد که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل رقم ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی از طرح‌های نیمه‌تمام روی زمین مانده در سال آینده به بخش‌های غیردولتی واگذار شود که دست‌کم رقمی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

مهردادبائوج‌لاهوتی در ادامه و در گفت‌وگو با مناقصه‌مزایده تصریح‌کرد: دولت مشترکاً با بانک‌ها و بخش خصوصی مشارکت کنند و پروژه‌ها را تمام کند و در این خصوص اسامی پروژه‌های قابل واگذاری مشخص شده است، لذا لازم است دستگاه‌های نظارتی ذره‌بین مچ‌گیری را کنار بگذارند، ایرادهای غیرسازنده را در این واگذاری‌ها کنار بگذارند و با نگاهی تعاملی همکاری‌های لازم را برای این واگذاری‌ها انجام دهند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس در خصوص نتایج واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام خاطرنشان‌کرد: واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام موجب جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، اشتغال‌زایی، خروج پیمانکاران از مشکلات مالی خود و در مجموع موجب رونق اقتصادی خواهد شد.

سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس افزود: این کار با نقش‌آفرینی دستگاه‌های نظارتی و توجه به افزایش سود بخش خصوصی در این مشارکت‌ها و فقط منافع یک طرفه دولت را در نظر نگیریم. بنا بر تصمیمات اتخاذ شده پروژه‌ها یا به صورت کامل واگذار می‌شوند یا آن طرح‌هایی که درصدی پیشرفت داشته‌اند، به همان میزان متعلق به دولت بوده و الباقی درصد به جا مانده طرح سهم بانک‌ها و بخش خصوصی خواهد بود.

لاهوتی با ذکر مثالی بیان‌کرد: به عنوان مثال آزاد راه «رشت – قزوین» که متعلق به شرکت سازمان پایانه‌ها، بانک تجارت و دولت است که به همان صورتیکه گفته شد ضمن واگذاری به بخش غیردولتی در حال ساخت و اتمام است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص بدهی پیمانکاران به خبرنگار مناقصه‌مزایده اظهارداشت: باید گفت چالش بدهی دولت به پیمانکاران در حال مرتفع شدن است. لذا در سال گذشته به دولت اجازه انتشار ۳۴ هزار میلیارد تومان اوراق مالی داده شد و در سال‌جاری دولت باید این اوراق منتشره را از پیمانکاران بخرد که حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان اصل اوراق با ۷ هزار میلیارد تومان سود آنها را در موعد رسیدن سررسید مورد نظر بخرد و برای سال بعد ۳۸۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد دولت در لایحه بودجه بود که ۶۵۰۰ میلیارد تومان نیز مجلس اضافه کرد که در مجموعه به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

بعد از چند سال حرف و شعار دیگر با بودجه، وقت عمل رسیده است و در سال ۹۷ شاهد عاقبت به خیری پروژه‌های نیمه‌تمام خواهیم بود تا بعد از سال‌ها به کمک تحرک پیمانکاران آنها شاهد رشد اقتصادی کشور شویم.