نرخ ارز قطعاً یکسان‌سازی می‌شود

سیف در مراسم پنجاهمین سالگرد سازمان بورس و اوراق بهادار نرخ ارز قطعاً یکسان‌سازی می‌شود گروه بازار سرمایه‌ـ رییس کل بانک مرکزی گفت: این بانک به دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز است و این اتفاق قطعاً رخ می‌دهد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، ولی‌ا…سیف در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع خبرنگاران […]

سیف در مراسم پنجاهمین سالگرد سازمان بورس و اوراق بهادار

نرخ ارز قطعاً یکسان‌سازی می‌شود

گروه بازار سرمایهـ رییس کل بانک مرکزی گفت: این بانک به دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز است و این اتفاق قطعاً رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، ولی‌ا…سیف در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع خبرنگاران در مورد یکسان‌سازی نرخ ارز تشریح‌کرد: ما قرار گذاشتیم که نرخ ارز یکسان‌سازی شود و این موضوع قطعاً عملیاتی خواهد شد. اما چون در ارتباط‌های بین بانکی با برخی از کشور‌ها کمبودهایی داریم به مشکلاتی برخوردیم.

به اعتقاد رییس کل بانک مرکزی به نظر می‌رسد یک التهابی از یک یا دو ماه گذشته در بازار ارز پیش آمد که در حال تعدیل شدن است و به سمتی پیش می‌رود که در آن حبابی نباشد.

وی ادامه‌داد: به نظر می‌رسد که التهاب بازار ارز که از یک یا دو ماه گذشته پیش آمد در حال تعدیل شدن است و هم‌اکنون به شرایطی می‌رسد که حبابی نباشد.

سیف افزود: ما نیاز به مانور کامل در منابع ارزیمان داریم، در حالی‌که ذخایر ارزی کشور در حد کافی وجود دارد، محدودیت‌هایی در مقاطعی ایجاد می‌شود که وقفه ایجاد خواهد کرد.

رییس کل بانک مرکزی در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال فعالیت بازار سرمایه بر لزوم همکاری بازارهای پول و سرمایه در تخصیص بهینه منابع مالی تأکید کرد.

سیف با اشاره به اصلاح ساختاری بانک‌ها توسط بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی از ابتدای دولت یازدهم در حدود ظرفیت قانونی و مدیریتی خود در کنار فعالیت‌های جاری به حوزه‌های اصلاح ساختار مرتبط با مأموریت‌هایش ورود کرد. مهار تورم افسار گسیخته، مدیریت نرخ ارز، ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، ارتقای نظارت بر بانک‌ها و تلاش در جهت شفاف‌سازی اطلاعات مالی از جمله این دستاوردهاست که البته با درجات متفاوتی نسبت به اهداف تعیین شده محقق شده است.

وی افزود: فقدان زیرساخت‌های قانونی و اطلاعاتی، عدم تقارن اطلاعاتی در بین تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و سایر ذی‌نفعان و نیز درجه نفوذ و قدرت بالای ذی‌نفعان نامشروعی که به سواری گرفتن مجانی از اقتصاد معتاد شده‌اند از جمله موانع پرقدرتی هستند که در کنار سایر عوامل با درجه اهمیت پایین‌تر، سدهای چند لایه‌ای را در مسیر اقدامات اصلاحی ایجاد کرده‌اند. بنابراین میزان موفقیت ما بی‌تردید در گرو عزم ملی، مقاومت و از خودگذشتگی است.

سیف به اقدامات بانک مرکزی در زمینه ارتقای شفافیت اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در زمینه ارتقای شفافیت، مطالعات و اقدامات مؤثری را انجام داده و فعالیت‌های مکمل را نیز با جدیت دنبال می‌کند. ابلاغ صورت‌های مالی همگرا با IFRS به شبکه بانکی جهت اجرا از سال مالی ۱۳۹۴ با هدف هدایت گزارشگری مالی بانک‌ها به سمت استانداردهای بین‌المللی و نیز افزایش قابل ملاحظه در ارتقای شفافیت انجام شد. این نسخه با دریافت بازخوردها، هر سال مورد بازنگری و بهبود قرار می‌گیرد.

رییس کل بانک مرکزی یادآورشد: بانک مرکزی به عنوان ناظر اول و غالب نظام بانکی کشور آمادگی دارد زمینه‌های همکاری خود را با وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره اصلاح نظام حسابداری و حسابرسی کشور و نیز با سازمان بورس و اوراق بهادار به ویژه در موضوع ارتقای شفافیت گسترش دهد. به‌طور حتم نتیجه این تعامل هم‌افزا موجبات رشد و توسعه متوازن دو بازار پول و سرمایه را رقم خواهد زد.

لزوم همگن شدن بازارهای مالی

رییس کل بیمه مرکزی ایران نیز در ‌این مراسم با بیان این‌که می‌توان از طریق بیمه‌های عمر متصل به سهام امکان توسعه صنعت بیمه در بازار سرمایه را فراهم کرد، گفت: اساسنامه تیپ شرکت‌های بیمه براساس حاکمیت شرکتی از هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

عبدالناصرهمتی با بیان این‌که هم‌اکنون بازار پول، سهم قابل توجهی از تأمین مالی کشور را به خود اختصاص داده، گفت: عملکرد بازارهای مالی کشور در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که وضعیت چندان مطلوبی در این بازار‌ها وجود نداشته و ناکارآمدی جدی در بازارهای مالی دیده می‌شود.

وی با بیان این‌که حل مشکل بازارهای مالی از اهداف دولت است، عنوان‌کرد: اگرچه اقدام‌های مثبتی طی سال‌های گذشته توسط مسؤولان رخ داده و نهادهای مؤثری در این زمینه تشکیل شده، اما انتظار می‌رود به تدریج بازار سرمایه بتواند نقش کلیدی خود را از توسعه صنعت مالی کشور ایفا کند. در این زمینه بازار بیمه می‌تواند واسطه خوبی بین بازار سرمایه و بازار پول باشد.

این مقام مسؤول با اشاره به عدم توسعه بیمه‌های عمر در کشور، عنوان‌کرد: این موضوع ناشی از شرایط اقتصادی و تمرکز سرمایه‌ها بر روی دارایی‌های غیرمولد و همین‌طور ناکارآمدی سیستم بانکی بوده است، این در حالی است که در برنامه ششم توسعه تأکید بسیاری بر روی افزایش سهم بیمه‌های عمر در صنعت بیمه شده، در حالی که طی ۳ سال اخیر، بیمه‌های عمر با رشد ۴۰ درصدی روبه‌رو بوده‌اند.

 سهم بازار سرمایه از تولید ناخالص داخلی ۳۷ درصد شد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم گفت: نسبت ارزش بازار سرمایه به تولید ناخالص داخلی کشور از ۱۴ درصد در سال ۸۵ به ۳۷ درصد در سال ۹۶ رسیده است.

شاپورمحمدی در آیین بزرگداشت ۵۰ سالگی بازار سرمایه ایران با اشاره به نقش پررنگ بورس و بازار بدهی در اقتصاد گفت: اکنون ارزش بازار بدهی در کشور به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: قانون بورس در سال ۱۳۴۵ تصویب و معاملات بورس از سال ۱۳۴۶ آغاز به‌کار کرد و اکنون به رکن مهم اقتصاد تبدیل شده است.

به گفته محمدی، معاملات بورس در سال ۴۶ با معاملات ۲ نماد آغاز شد، اما اکنون به ۵۸۸ نماد رسیده است.

وی ادامه‌داد: در دو سال اخیر، بازار بدهی به جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دست یافته و قرار است، علاوه بر تأمین بخش دولتی، تأمین مالی بخش خصوصی و تعاونی را نیز عهده‌دار شود.

رییس سازمان بورس با بیان این‌که اکنون ارزش بازار بدهی در کشور به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، با اشاره به رشد بازار سرمایه در ۵۰ سال اخیر گفت: تعداد نهادهای مالی بازار سرمایه اکنون به ۵۹۵ نهاد رسیده است.

وی ادامه‌داد: نسبت ارزش بازار سرمایه به تولید ناخالص داخلی کشور از ۱۴ درصد در سال ۸۵ به ۳۷ درصد در سال ۹۶ رسیده است. همچنین ارزش معاملات بازار سهام نیز ۹۲۰۰ برابر شده است.

 

گفتنی است همزمان با هشتم بهمن ماه پنجاهمین سالگرد سازمان بورس و اوراق بهادار است. به همین مناسبت و طی جلسه‌ای با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، رییس کل بیمه مرکزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از سکه یادبود ۵۰۰ تومانی «پنجاهمین سال فعالیت بازار سرمایه ایران» رونمایی شد.