نمره زیر صفر بهارستان به کلیات بودجه ۹۷

در روز برفی پایتخت محقق شد نمره زیر صفر بهارستان به کلیات بودجه ۹۷ فرصت ۷۲ ساعته کمیسیون تلفیق برای اصلاح بودجه رامین شاهی- کلیات بودجه سال ۱۳۹۷ از سوی وکلای ملت در بهارستان رد شد و مورد تصویب واقع نشد تا در روز برفی پایتخت، بودجه ارسالی از پاستور نمره زیر صفر بگیرد و […]

در روز برفی پایتخت محقق شد

نمره زیر صفر بهارستان به کلیات بودجه ۹۷

فرصت ۷۲ ساعته کمیسیون تلفیق برای اصلاح بودجه

رامین شاهی- کلیات بودجه سال ۱۳۹۷ از سوی وکلای ملت در بهارستان رد شد و مورد تصویب واقع نشد تا در روز برفی پایتخت، بودجه ارسالی از پاستور نمره زیر صفر بگیرد و منجمد شود.

دیروز در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی کلیات بودجه سال ۱۳۹۷ که به صورت لایحه در تاریخ ۱۹ آذرماه به مجلس تقدیم شده بود و برای بررسی بیش‌تر به کمیسیون تخصصی و نیز تلفیق مجلس رفته بود، پس از بررسی‌ها و تغییرات لازم به صحن علنی مجلس بازگشت و در دو نوبت بررسی نمایندگان مجلس و صحبت موافقان و مخالفان و دفاعیات نماینده دولت به رأی گذاشته شد که با ۸۳ رأی موافق، ۱۲۰ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶نماینده حاضر در مجلس رد شد. حالا قرار است برای انجام اصلاحات لازم در فرصتی ۷۲ ساعته به کمیسیون تلفیق ارجاع شود. این آخرین فرصت بررسی لایحه بودجه در این کمیسیون است و از شنبه هفته آینده بررسی آن در صحن علنی آغاز می‌شود.

دولت نگران بحران‌سازی نهادهای حذف شده از جدول شماره ۱۷ نیست

رییس سازمان برنامه و بودجه نسبت به افزایش بودجه برخی نهاد‌ها در کمیسیون تلفیق واکنش نشان داد.

محمدباقرنوبخت در مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۷ کل کشور با بیان این‌که آیا دولت با حذف این نهاد‌ها نگران بحران‌سازی این نهادهای تریبون‌دار علیه دولت نیست، گفت: از وجود چنین ظرفیتی برای تخریب با خبر هستیم ولی از این‌که هراس داشته باشیم باید بگویم، دولت اگر می‌ترسید چنین کاری را انجام نمی‌داد.

نوبخت با بیان این‌که براساس ماده ۱۰۳ قانون محاسبات عمومی وزارت اقتصاد و امور دارایی باید کلیه اسناد و مدارکی که حساب‌های دریافت و پرداخت دستگاه‌ها را نشان می‌دهد به دیوان محاسبات ارایه کند، گفت: این دیوان پس از دریافت و تطبیق با سایر اسناد گزارشی را تهیه می‌کند و ضمن ارایه نظر خود آن گزارش را به مجلس ارایه می‌کند.

وی با بیان این‌که رسیدگی به این گزارش برعهده کمیسیون‌های مجلس است، افزود: بعد از ارایه این گزارش، رییس دیوان محاسبات می‌تواند یک ساعت در خصوص این گزارش توضیح بدهد نه این‌که گزارش را قرائت کند؛ معقول این است که در مورد تهیه این گزارش دیوان محاسبات توضیحات خود را ارایه دهد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که هیأت رییسه مجلس باید این گزارش را به کمیسیون‌ها ارایه کند و هر کمیسیون یک ماه وقت دارد تا در حوزه خود مطالب را بررسی و سپس به کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون برنامه و بودجه ارایه کند، اظهارداشت: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ۳ ماه وقت دارد تا گزارش کمیسیون‌ها را بررسی و توضیح دستگاه‌های اجرایی را نیز اخذ کند.

حیثیت دولت در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ رفت

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ که اخیراً در مجلس قرائت شد، ادامه‌داد: مسایلی گفته شد که اگر از من پرسیده می‌شد همان لحظه بیان می‌کردم، ولی حیثیت دولت و دستگاه‌های دولتی برده شد. یک عده مترصد هستند تا برای تخریب دولت اقدام کنند و حالا بر این موج سوار شده‌اند، این در حالی بود که همه این موضوعات پاسخ داشتند ولی کسی از من سؤال نکرد.

وی افزود: در ماده ۲۲۰ آیین‌نامه داخلی مجلس ۳ ماه به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مهلت داده شده تا گزارش نهایی تفریغ بودجه را قرائت کند.

نوبخت با بیان این‌که اگر دستگاهی تخلفی کرده حتماً باید به جامعه معرفی شود، تصریح کرد: تمام تلاش دولت بر این است که بودجه شفاف باشد، اما باید توجه داشت که اطلاع‌رسانی براساس گمانه‌زنی نیست، زیرا با حیثیت دولت بازی می‌کنید و به نوعی تشویش اذهان عمومی ایجاد می‌شود، زیرا بیان شد که دولت پول‌ها را به خزانه واریز نکرده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که در یک مورد گفته شد، اصلاً پولی به صندوق واریز نشده است، گفت: سؤال ما این است، پس به کجا واریز شد؟ همگان باید توجه داشته باشند، این پول به خزانه واریز شد و همان پول را برداشتیم و خرجی را که می‌خواستیم برای سال بدهیم، انجام شد، اما این موضوعات به گونه‌ای ناقص و نابهنگام بیان می‌شود که آثار سویی خواهد داشت.

سخنگوی دولت با تأکید بر همکاری بیش‌تر بین دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه، بیان‌کرد: معتقدیم باید دیوان محاسبات را تقویت کنیم زیرا این دیوان چشم مجلس شورای اسلامی و چشم نظام است و سازمان برنامه و بودجه نیز همین نقش را در دولت دارد، البته شورای هماهنگی دیوان محاسبات، سازمان برنامه و سازمان بازرسی وجود دارد و به‌طور مرتب جلساتی را برگزار می‌کنند.

وی گفت: دیوان محاسبات از آن مرجعی که به عنوان مچ بگیر و پرونده‌ساز برای مدیران شناخته می‌شد، فاصله گرفته است، اما باید توجه داشت که در مرحله اجرا، مسؤول می‌تواند بنا به تشخیص و بدون سوءاستفاده در برخی امور تقدیم و تأخیری انجام دهد. اتفاقاً دستگاه نظارتی اگر می‌بیند دستگاه اجرایی در حال کجروی است باید به آن دستگاه اعلام و راهنمایی کند.

نوبخت با اشاره به این‌که رفتار برخی نهادهای نظارتی، شهامت تصمیم‌گیری را از برخی مدیران گرفته است، اظهارداشت: اکنون ۷۱هزار پروژه در کشور وجود دارد که ۶۵ هزار پروژه آن ناتمام است و هر چه بر فروش این پروژه ه اصرار می‌کنیم، مدیران از ترس پرونده‌سازی اقدام به فروش این پروژه‌ها نمی‌کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه به بیان این‌که پیش از این‌که به گفت‌وگوی ویژه خبری بروم، با دکترلاریجانی و رییس‌جمهور صحبت‌هایی را داشتم، گفت: رییس مجلس فردی فهیم است، همچنین آقای‌عادل‌آذر نیز فردی فهیم و باتجربه است.

سخنگوی دولت با بیان این‌که گاهی یک حرف، به دلیل وجود یک بستر شرایط ویژه‌ای را ایجاد می‌کند، ادامه‌داد: همان شبی که گزارش تفریغ بودجه ارایه شد، در رسانه‌های خارجی پاورپوینت‌هایی نشان داده شد و به‌گونه‌ای تلقی کردند که نظام وضع خوبی ندارد. با این شرایط یک جوان کم‌تجربه، پرخواسته و امیدوار نسبت به آینده ممکن است امید خود را از دست بدهد، زیرا می‌بیند کسی برای مردم کار نمی‌کند و همه کار‌ها خلاف قانون است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دیوان محاسبات نظر سازمان برنامه را پذیرفته یا خیر، گفت: اجازه بدهید تا دیوان در این زمینه اظهارنظر کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که پیش‌بینی ما این است که دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت صادر کنیم. این عدد را اگر در ۵۵ دلار قیمت هر شبکه نفت ضرب کنیم و این عدد را در ۳۵۰۰ تومان که برای نرخ برابری ریال و دلار دیده‌ایم، ضرب کنیم و حاصل آن را در ۳۶۵ روز ضرب کنیم، میزان درآمد مشخص می‌شود.

نوبخت ادامه‌داد: ۳۲ درصد از این ۵۰ میلیارد دلار، حدود ۱۵ میلیارد دلار می‌شود که سهم صندوق است و اکنون این مبلغ به صندوق واریز شده است، ۱۴٫۵ درصد نیز به شرکت نفت تعلق می‌گیرد که به خزانه عمومی واریز نمی‌شود. مابقی نیز به حساب خزانه واریز می‌شود.

خلاقیت‌های دولت با تنگنا‌های مالی در بودجه

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد، دولت در شرایطی در بودجه نوآوری داشته است که نصف بودجه عمومی از قبل تعیین شده است.

محمدرضاتابش در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: مردم ولی‌نعمت‌های ما باید از مواهب پیشرفت و توسعه کشور برخوردار شوند، فقر، تبعیض و بی‌عدالتی از چهره کشور زدوده شود، بودجه یکی از گذرگاه‌هایی است که می‌تواند بخشی از این مهم را جامع عمل بپوشاند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در یکی از صحبت‌های اخیر ریاست جمهوری گفتند، تقریباً ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه را به اجبار باید تخصیص داد، من بررسی کردم به این عدد رسیدم، یارانه نقدی ۴۸ هزار میلیارد تومان، کمک به صندوق‌های بازنشستگی ۶۷ هزار میلیارد تومان، ۵ درصد تقویت بنیه دفاعی ۲۱ هزار میلیارد تومان، ۲٫۵ درصد سهم قوه قضاییه ۱۳ هزار میلیارد تومان، ۰٫۷ درصد سهم صدا و سیما ۳ هزار میلیارد تومان، بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی اسلامی ۳۲ هزار میلیارد تومان و خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

تابش ادامه‌داد: جمع این ارقام که دولت باید به اجبار آن را پرداخت کند ۱۹۵ هزار میلیارد تومان، ۵۶ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی وجود دارد که محل بحث است.

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم شورای اسلامی بیان‌داشت: پس از نصف بودجه عمومی از قبل تعیین تکلیف شده است، اگر با این روند بخواهیم پیش برویم و کشور را اداره کنیم و در ساختار‌ها و نظام بودجه‌ریزی تحول اساسی رخ ندهد، بستن بودجه تا چند سال آینده غیرممکن خواهد شد.

تابش تأکیدکرد: با این تنگنا‌ها دولت در لایحه بودجه نوآوری‌های داشت که اکثر دوستان به آن اشاره کردند، برای اتمام پروژه‌های عمرانی که ۱۲ تا ۱۵ سال طول می‌کشید، در تبصره ۱۹ سازوکار مشارکت عمومی و خصوصی در نظر گرفته شد و با توجه به نگرانی به حق خانواده‌ها اشتغال بالای یک میلیون نفر مدنظر قرار گرفت. برنامه ویژه برای کاهش جلوه خشن فقر در جامعه مدنظر قرار گرفت، برای توسعه بهداشت و سلامت بودجه‌های مناسبی در نظر گرفته شد.

وی گفت: در تبصره ۲۰ به بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد با هدف افزایش بهره‌وری، انضباط بودجه‌ای، کاهش هزینه‌ها و تفیض اختیار توجه ویژه‌ای شد، در گزارش تلفیق برای اکثریت حدود ۶۵ درصد عائله دولت که درآمد زیر ۲٫۵ میلیون تومان دارند افزایش حقوق ۱۰ تا ۱۸ درصدی در نظر گرفته شد.

معافیت مالیاتی سال ۹۷ به عدالت نزدیک است

این نماینده مجلس ادامه‌داد: از سوی دیگر سطح معافیت مالیاتی دو میلیون ۳۰۰ هزار تومان تعیین شد که به عدالت نزدیک است و فاصله‌ها را کم می‌کند البته باید برای نخبگان و دانشگاهی و قضات تمهیدی بیندیشیم که قدرت خرید آنها حفظ شود در صحن علنی به این مهم خواهیم پرداخت

تابش بیان‌داشت: مجوز تهاتر بدهی بخش خصوصی به دستگاه‌های اجرایی با طلب آنها از دولت تصویب شده است که گشایشی در کار‌ها به وجود خواهد آورد، ممنوعیت دریافت سود سپرده‌های دستگاه‌های عمومی اثر مثبتی بر کاهش نرخ تورم دارد و به ایجاد شفافیت و انضباط مالی می‌انجامد.

رد کلیات لایحه بودجه به معنی بازگشت لایحه به دولت نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از کار‌ها در لایحه بودجه سال ۹۷، قفل‌های کلیدنما است.

محمدحسین‌حسین‌زاده‌بحرینی در نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷، گفت: اگر منصفانه بخواهم صحبت کنم باید بگویم کسی مخالف یا موافق کلی و مطلق سندی به مانند بودجه که پر از احکام و ارقام است، نمی‌تواند باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: حتی کسانی که در موافقت با کلیات لایحه بودجه در مجلس صحبت کردند ایراداتی به لایحه داشتند، بنده نیز در صحبت‌هایم می‌خواهم توجه نمایندگان را به برخی از نکات بیش‌تر جلب کنم.

حسین‌زاده‌بحرینی افزود: نکاتی را که مطرح می‌کنم مسأله دولت نیست، حتی مسأله مشترک مجلس و دولت نیست بلکه دقیقا مسأله مجلس است، لایحه دولت در اختیار مجلس قرار گرفته و اعضای کمیسیون تلفیق بعد از بررسی گزارش نهایی خود را به صحن ارایه کرده‌اند، بنابراین باید نمایندگان تصمیم بگیرند آیا ایراداتی که در گزارش کمیسیون تلفیق وجود دارد در صحن علنی مجلس قابل حل است یا باید ایرادات در کمیسیون تلفیق اصلاح شود و نباید فراموش کرد بحث بازگشت لایحه به دولت اصلا مطرح نیست.

وی ادامه‌داد: امروز نقشه راه مجلس در خصوص لایحه بودجه برای چند روز آینده مشخص می‌شود که آیا کلیات لایحه را قبول کنیم و از همین امروز وارد بررسی جزییات شویم یا این‌که کلیات لایحه حاوی اشکالاتی است که اگر مجدداً در کمیسیون تلفیق بررسی شود، اصلاحات بهتر صورت خواهد گرفت.

برخی از کار‌ها در لایحه قفل‌های کلیدنما است

وی ادامه‌داد: زمانی که لایحه دولت را مطالعه کردم، این احساس کم‌تر در بنده ایجاد می‌شد که ما در حال نوشتن برنامه توسعه یکساله هستیم، برخی از کار‌ها در لایحه به مانند سال‌های قبل صورت گرفته که ظاهر کار، کلید است اما از نظر بنده قفل بوده و قفل‌های کلیدنما از نظر بنده محسوب می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: در بسیاری از احکام و تبصره‌های بودجه به خصوص بخش‌هایی که مباحث عمرانی و اشتغال مطرح است، دولت و کمیسیون تلفیق پای بانک‌ها را به میان کشیده‌اند که بیانگر این است که بودجه‌ای که به زحمت تهیه می‌شود در اختیار بانک قرارداده می‌شود با این امید که توسط بانک تکثیر می‌شود، که مبلغ بیش‌تری به آن پروژه عمرانی داده شود که عملاً با این کار قفل به منابع اندک زده می‌شود.

خیلی از مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند

وی ادامه‌داد: خیلی از مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند، کارگری که با ۴ نفر عائله، ماهیانه یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند یا کارمندی که با حقوق ماهیانه دو میلیون تومان زندگی می‌کنند آیا باید از دریافت یارانه محروم شوند؟ احساس می‌کنم در خصوص مسایل مذکور نباید در صحن علنی تصمیم‌گیری شود.

تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۷ در فراکسیون امید

این در حالی است که قبل از این جلسه عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با اشاره به بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۷ در این فراکسیون گفته بود: کلیات این لایحه مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

قاسم‌میرزایی‌نیکو با اشاره به بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۷ در جلسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، گفت: در این جلسات تعدادی از مخالفان و موافقان کلیات به بیان مسایل موردنظر خود درباره بودجه پرداختند.

 

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح‌کرد: در نهایت علی‌رغم مشکلاتی که لایحه بودجه ۹۷ در جزییات دارد، اعضای شورای مرکزی فراکسیون امید به این نتیجه رسیدند که به احترام مجموعه افراد حاضر در کمیسیون تلفیق به کلیات آن رأی مثبت داده و موارد مدنظر را در صحن علنی و هنگام بررسی جزییات لایحه بودجه ۹۷ پیگیری کنیم.