نرخ جهشی ارز افزایش هزینه‌های تولید را به همراه دارد

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران نرخ جهشی ارز افزایش هزینه‌های تولید را به همراه دارد گروه تجارت- رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان این‌که متغیر کلیدی نرخ ارز در اقتصاد ایران همواره از اهمیت راهبردی برخوردار است، گفت: این متغیر کل فعالیت‌های اقتصادی و تغییرات همه ارکان اقتصاد را تحت تأثیر قرار […]

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران

نرخ جهشی ارز افزایش هزینه‌های تولید را به همراه دارد

گروه تجارت- رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان این‌که متغیر کلیدی نرخ ارز در اقتصاد ایران همواره از اهمیت راهبردی برخوردار است، گفت: این متغیر کل فعالیت‌های اقتصادی و تغییرات همه ارکان اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، عدنان‌موسی‌پور تصریح‌کرد: یکی از دلایل اهمیت نرخ ارز تأثیری است که بر رقابت‌پذیری در صادرات، واردات و سرمایه‌گذاری، علی‌الخصوص سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

وی افزود: افزایش نرخ ارز با شیب ملایم در بسیاری از کشورهای در حال ‌توسعه سیاست مناسبی برای کمک به رقابت‌پذیری صادراتی است، چراکه قیمت تولیدات داخلی آن کشور را به نسبت قیمت‌های جهانی کاهش می‌دهد.

این فعال اقتصادی ادامه‌داد: اما از جهتی دیگر باعث افزایش قیمت مواداولیه و واسطه وارداتی می‌شود. همچنین افزایش هزینه تولید، کاهش قدرت رقابتی و رکود تورمی را به دنبال دارد.

موسی‌پور با بیان این‌که روند افزایش نرخ ارز از ماه‌های قبل شروع‌شده و در یک ماه اخیر شدت بیش‌تری یافته است، گفت: البته این مسأله از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و واکنش بازار به تحولات سیاسی و اقتصادی به‌خوبی شاهدی است دال بر این‌که بحران‌های مالی و ارزی قابل پیش‌بینی است، اما مشخص کردن زمان دقیقاً غیرممکن است.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران افزود: چند ماه پیش، قبل از نوسانات اخیر ارزی به دولت محترم توصیه کردیم که جهت بهره‌برداری از قابلیت‌های مثبت نرخ ارز در شرایط فعلی با برنامه‌ای دقیق و قابل حصول هر ساله حداقل به میزان متوسط اختلاف تورم داخلی و خارجی اجازه افزایش نرخ ارز را بدهد و در گام دوم جهت از بین رفتن رانت‌های حاصل از چند نرخی بودن با حفظ و حصول شرایط لازم و کافی اقتصادی اقدام به تک‌نرخی کردن ارز کند.

وی معتقد است: نکته مهم این است که رشد یک‌باره و جهشی نرخ ارز نمی‌تواند به توسعه صادرات کشور بینجامد. در واقع یکی از نیازهای اصلی اقتصاد کشور ما ایجاد محیط جذاب و آرام برای سرمایه‌گذاری است ولی متأسفانه نوسانات شدید اخیر ارزی و دیگر عوامل باعث غیراقتصادی بودن سرمایه‌گذاری شده است.

به گفته موسی‌پور در واقع ثبات در متغیرهای اقتصاد کلان خود عامل انگیزشی برای جذب سرمایه‌گذار در زمینه‌های مختلف است.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان این‌که هرچند نرخ این روزهای دلار نرخی است که براساس پیش‌بینی‌‌‌ها به نرخ واقعی نزدیک است، افزود: اما عایدات این افزایش زمانی می‌توانست حداکثر و در جهت رشد صادرات باشد که به‌صورت تدریجی و در محیط قابل پیش‌بینی صورت گرفته باشد. درحالی‌که جهش اخیر کارکرد دلار را به سمت وسیله‌ای برای حفظ دارایی و سرمایه تبدیل کرده و تقاضاهای سوداگری پیرامون آن عرصه را بر فعالیت‌های مولد تنگ می‌کند؛ بی‌ثباتی به وجود آمده در این متغیر کلیدی باعث تعمیق رکود در بخش‌های مولد به سبب عدم اطمینان حاصل از سرمایه‌گذاری خواهد شد.

موسی‌پور در پایان گفت: لازم است تا سیاست‌گذاران پولی کشور با مشاهده دقیق آنچه اتفاق افتاده و تدبیرهای لازم در این زمینه، از بروز بحرانی که ممکن است کشور را در رابطه با نرخ ارز آبستن حوادث تلخ نمی‌آید جلوگیری نمایند. زیرا همان‌طور که بیان شد تغییر در متغیر کلیدی می‌تواند علاوه بر اقتصاد به سایر عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سرایت کرده و زمینه ایجاد بحران را مهیا کند.