شجاع‌‌ترین بزدل!؟

نگاهی به مناظره کریمی- ساکت در جنجالی‌‌ترین برنامه ۹۰ شجاع‌‌ترین بزدل!؟ مسعود طاهری سرکش، خسته از بیداد زمان و خشمگین از فساد! علی‌کریمی نمادی از اکثریت مردم در برنامه ۹۰ بود. علی‌کریمی را همه می‌شناسند، جادوگری که این بار به جای پاهایش با زبانش جادو می‌کند. ستاره سابق پرسپولیس و تیم ملی که بیش از […]

نگاهی به مناظره کریمی- ساکت در جنجالی‌‌ترین برنامه ۹۰

شجاع‌‌ترین بزدل!؟

مسعود طاهری

سرکش، خسته از بیداد زمان و خشمگین از فساد! علی‌کریمی نمادی از اکثریت مردم در برنامه ۹۰ بود.

علی‌کریمی را همه می‌شناسند، جادوگری که این بار به جای پاهایش با زبانش جادو می‌کند. ستاره سابق پرسپولیس و تیم ملی که بیش از ۱۲۰ بار پیراهن تیم ملی ایران را به تن کرده و هر زمان که توانسته نمادی از مردم پرسشگر جامعه بوده است. گاهی با بستن دستبند با مردم همراهی کرده و گاهی با گفتن این که در رأی دادن اشتباه کرده، مردمی بودن خود را ثابت کرده است.

علی فوتبال ما دیگر حوصله‌‌اش سر رفته بود. او که سرمربی سپیدرود رشت بود، دیگر تحمل اجحاف را نداشت و قبل و بعد از هر مسابقه، مسؤولان فدراسیون فوتبال را به چالشی دعوت می‌کرد. یک بار گفت: «اگر فوتبال نبود، امثال مسؤولان ارشد فوتبال هم نبودند.» یک بار گفت: «خبرنگاران جرأت انتشار حرف‌های من را ندارند.» خلاصه خسته از بیداد زمان بود و نفرتش را از وضع موجود به سبک خودش نشان می‌داد. حال چه پرتاب کردن لوگوی برنامه ۹۰ در کنفرانس خبری بعد از بازی و چه به مناظره طلبیدن شخص اول فدراسیون فوتبال ایران. مردم هم در شبکه‌های مجازی از علی فوتبال ایران حمایت کرده بودند، حتی طرفداران استقلال که در پایان بازی این تیم با سپیدرود رشت، ایستاده تشویقش کردند تا سرخ‌‌ترین مرد قرمزها، محبوب آبی‌ها نیز باشد. کریمی تصمیمش را گرفته بود. گفته بود که دیگر در این فوتبال کاری ندارد و با این ذهنیت پا در جنجالی‌‌ترین ۹۰ تاریخ گذاشت.

فردوسی‌پور، مجری توانمند برنامه لحظه به لحظه، آمدن کریمی و ساکت(دبیرکل فدراسیون فوتبال) را گزارش می‌داد تا همگان مطمئن شوند که شبی جذاب و جنجالی در انتظارشان است.

شاید بهتر بود می‌پرسید چرا انتخابات فدراسیون فوتبال همچون مدل انتخابات ریاست جمهور روسیه(مدودف و پوتین) فقط دو بازیگر دارد؛ شاید بهتر بود می‌پرسید چرا اکثر مناصب فوتبالی در اختیار اصفهانی‌ها است (تاج، اسلامیان، ساکت)؛ و خیلی سؤالات دیگر…

کریمی از فساد در فوتبال گفت. این‌که در مزایده برگزاری تبلیغات دور زمین فدراسیون فوتبال فسادی صورت گرفته است. این‌که باشگاه‌ها به واسطه قرارداد فدراسیون منتفع نشده‌اند، این‌که خسارت ۶۹ میلیاردی فدراسیون به شرکت ایران نوین چرا رخ داده است. این‌که قرارداد فدراسیون فوتبال با سامانه ۶۰۹۰ چرا دارای ابهامات فراوان است. کریمی حتی از لخت کردن بازیکنان تیم ملی در فرودگاه گفت! اما بی‌شک نقطه اوج نود بامدادی ورود کارلوس‌کیروش به این مناظره بود. وقتی که کریمی بزرگ‌ترین نقطه قوت فدراسیون فوتبال یعنی تیم ملی را هدف قرارداد. کریمی که پیشتر مربی تیم ملی و دستیار کیروش بود، در بزرگ‌ترین اشتباه خود در برنامه نود، زحمات مرد پرتغالی را زیر سؤال برد. وی ابتدا گفت که مشکلی با او ندارد اما مرخصی‌های طولانی کی‌روش را ننگی برای فدراسیون خواند. کی روش نیز با بزدل خواندن کریمی گفت که استعداد را می‌شود خرید اما شخصیت را نه. جمله‌ای که فردوسی‌پور آن را از روی گوشی خود خواند تا اوج مناظره کریمی- ساکت به سمت کشمکش کریمی با کیروش غش کند! ساکت واکنش خاصی به بزدل خواندن کریمی از سوی کیروش نداشت در حالی‌که می‌توانست در اینجا واکنشی مناسب داشته باشد. کریمی به مرخصی‌های کی‌روش اشاره کرد و البته مهم‌ترین بخش صحبت‌هایش را به سپاستین (مربی بدنساز) تیم ملی اختصاص داد. وقتی که کریمی، سپاستین را پسرخوانده کی‌روش معرفی کرد و ساکت در جوابش خدمات وی برای تیم ملی را شرح می‌داد.

کریمی فوتبال ما هر چند مسلط به سخنانش نبود ولی دست به جاهایی گذاشت که سکوت ساکت را در پی داشت. از تأیید اساسنامه فدراسیون فوتبال که به تأیید فیفا رسیده یا نرسیده بود گرفته تا اخراج سرپرست وقت تیم ملی(افشین‌پیروانی) و مربی تیم ملی که در لهستان انتخاب شده بود و حتی اخراج خطیر از اعضای فدراسیون! اما بی‌شک اشتباه کریمی در نداشتن اسنادی معتبر بود تا بتواند مناظره را به نفع خود پایان دهد.

 

 به هر حال نودی‌‌ترین نود سال‌های اخیر تا نزدیکی‌های صبح دیروز ادامه داشت و اگر زمان برنامه ۹۰ اجازه می‌داد، می‌توانست تا روز‌ها ادامه پیدا کند. نودی که سال‌ها در یاد‌ها خواهد ماند و کریمی را به زعم سرمربی تیم ملی، شجاع‌‌ترین بزدل معرفی کرد. بزدلی که خود پا در برنامه گذاشت و حتی در پایان ریاست فدراسیون فوتبال یعنی تاج را هم به مناظره طلبید.