جاماندگی حوزه پژوهش و اکتشافات معادن

کرباسیان جاماندگی حوزه پژوهش و اکتشافات معادن رییس هیأت عامل ایمیدرو ارتباط بیش‌تر با انجمن‌های علمی و تخصصی را یکی از سیاست‌های ایمیدرو برشمرد و گفت: انجمن مهندسی معدن تیمی برای بررسی جایگاه معدن و برنامه‌های آن تشکیل دهد و راهکارهای ارتقای سطح علمی این حوزه را ارایه کند.  به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در نشست […]

کرباسیان

جاماندگی حوزه پژوهش و اکتشافات معادن

رییس هیأت عامل ایمیدرو ارتباط بیش‌تر با انجمن‌های علمی و تخصصی را یکی از سیاست‌های ایمیدرو برشمرد و گفت: انجمن مهندسی معدن تیمی برای بررسی جایگاه معدن و برنامه‌های آن تشکیل دهد و راهکارهای ارتقای سطح علمی این حوزه را ارایه کند.

 به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیأت مدیره انجمن مهندسی معدن، بخش معدن را یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم و اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته طی دولت یازدهم، اکنون در تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات در وضعیت مناسبی قرار داریم اما با اینحال به دلیل سنگینی سایه نفت و سیاست بر اقتصاد قبل و بعد از انقلاب اسلامی، هنوز در بخش معدن و به ویژه پژوهش و اکتشاف، به حد مطلوب نرسیده‌ایم.

وی با بیان این‌که در برخی حوزه‌های فناوری با دنیا در بخش‌های مختلف از جمله بخش معدن، دچار عقب‌ماندگی تاریخی شده‌ایم، تصریح‌کرد: در حوزه معادن زیرزمینی از یکسو به دلیل عدم نیاز و نبود تجهیزات و ماشین‌آلات لازم برای اکتشاف، فعالیت چندانی در بهره‌برداری از این نوع معادن صورت نپذیرفته است و از سوی دیگر اکتشافات اخیر نشان می‌دهد که باید به سمت معادن زیرزمینی برویم.

برنامه‌ریزی برای نقشه راه

وی مشارکت انجمن مهندسی معدن برای بررسی، اصلاح، تکمیل و عملیاتی‌سازی برخی از مفاد نقشه راه معدن و صنایع‌معدنی را خواستار شد و افزود: یکی از موفقیت کشورهای پیشرفته سرمایه‌گذاری در پژوهش است و در این کشور‌‌ها دانشگاه‌ها نیازهای جامعه را طراحی می‌کنند و دولت، بخش خصوصی و صنعت براساس مبانی و تفکرات علمی دانشگاه‌ها، مسیر آینده خود را پیش می‌برند.

استقبال از همکاری انجمن با ایمیدرو

علی‌اصغرخدایاری، رییس انجمن مهندسی معدن ایران نیز در این نشست، گفت: انجمن مهندسی معدن بنگاه اقتصادی نیست و منافع خاصی را دنبال نمی‌کند و هدف آن کمک به حوزه‌های کارشناسی است بنابراین از هر اقدامی که رشد و توسعه این بخش را باعث شود، دریغ نخواهیم کرد.

هرمزناصرنیا، عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی معدن با اشاره به فعالیت ۳۰۰انجمن علمی در کشور افزود: انجمن مهندسی معدن فعالیت‌های اثربخشی داشته است و به دلیل توانمندی و تخصص بالای اعضای آن، این انجمن می‌تواند نیازهای بخش معدن را مرتفع کند.

وی ادامه‌داد: انجمن‌های علمی می‌توانند در بخش‌هایی که نیاز به فناوری دارند، کمک کنند.

محمدرضاخالصی، دبیر انجمن مهندسی معدن گفت: فناوری با توسعه و تلفیق دانش و پژوهش حاصل می‌شود و در حال حاضر دانشگاه‌ها تقاضا محور نیستند.

وی تصریح‌کرد: ایمیدرو بین دانشگاه و صنعت ارتباط یگانه‌ای ایجاد کرده و در این میان مدیریت پژوهش ایمیدرو در توزیع دانش اقدامات مثبتی انجام داده است.

جایگاه معدن مشخص شود

سعدمحمدی، عضو هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به نداشتن برنامه‌ای مدون و مشخص در دانشگاه‌ها در بخش معدن گفت: با وجود تدوین چند استراتژی برای بخش معدن، هیچ کدام عملیاتی و کاربردی نبوده است.

وی تصریح‌کرد: انجمن مهندسی معدن می‌تواند به ترسیم جایگاه این بخش در ایران و جهان بپردازد

همکاری ایمیدرو و انجمن مصداقی شود

مهدی‌ایران‌نژاد، عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی معدن با بیان این‌که همکاری‌های ایمیدرو با این انجمن مصداقی شود، گفت: توجه دولت به انجمن‌های علمی در سیاست‌گذاری‌های کلان در برنامه‌ها به صورت عملیاتی دیده شود.

انجمن ارتباط‌دهنده صنعت و دانشگاه

جمشیدملارحمان، معاون طرح‌های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در این نشست با بیان این‌که انجمن مهندسی معدن می‌تواند ارتباط دانشگاه و صنعت را افزایش دهد، گفت: دسترسی به فناوری‌های نو از طریق انجمن‌های علمی امکان‌پذیر است. همچنین، این انجمن می‌تواند به بالا رفتن سطح استانداردهای آموزشی و انجام مطالعات اولیه زنجیره اکتشاف کمک کند.

وی ادامه‌داد: ارایه ایده‌های مرتبط با طرح‌های اشتغال‌زا، کمک به ارتقای مطالعات طرح‌های جامع و ارتقای نقشه راه معدن، از دیگر اقداماتی است که این انجمن می‌تواند انجام دهد.

پایان‌نامه‌ها بدون نیاز صنعت نوشته نشود

امیرخرمی‌شاد، معاون برنامه‌ریزی و توانمندی ایمیدرو با بیان این‌که ارتباط میان دانشگاه و صنعت مناسب نیست، اظهارداشت: یکی از جاهایی که می‌تواند این ارتباط را منتقل کند، انجمن مهندسی معدن است.

وی ادامه‌داد: پایان‌نامه‌ها تقاضا‌محور نیستند و هیچ پایان‌نامه‌ای بدون نیاز صنعت نباید نوشته شود.

ارتقای مدل حمایتی از پایان‌نامه‌ها با همکاری انجمن

شمس‌الدین‌سیاسی‌راد، مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در این نشست با اشاره به این‌که انجمن مهندسی معدن، قطعه‌ای از پازل تقسیم کار دولتی و غیردولتی است، اظهارداشت: یکی از کارهای مثبتی که انجمن می‌تواند انجام دهد، آسیب‌شناسی رشته‌های معدن و صنایع معدنی و کمک به توسعه آموزش‌های غیررسمی در کشور برای دانشجویانی است که نمی‌توانند وارد بازار کار شوند.

وی در عین حال تأکیدکرد: چنانچه این انجمن پیشنهادی درباره بهبود آموزش‌ها داشته باشد، استقبال می‌کنیم.