پلیس یک ساعته قیمت دلار را ۱۰۰تومان کاهش داد

رونمایی از آقای «س» به جای جمشید بسم‌ا… پلیس یک ساعته قیمت دلار را ۱۰۰تومان کاهش داد  گروه بانک، بیمه، بورس- درخواست دولت و بانک مرکزی از پلیس برای ورود به بازار ارز خیلی زود جواب داد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، در حالی که طی یک ماه گذشته بازار ارز افسار گسیخته شده و قیمت‌ها […]

رونمایی از آقای «س» به جای جمشید بسم‌ا…

پلیس یک ساعته قیمت دلار را ۱۰۰تومان کاهش داد

 گروه بانک، بیمه، بورس- درخواست دولت و بانک مرکزی از پلیس برای ورود به بازار ارز خیلی زود جواب داد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، در حالی که طی یک ماه گذشته بازار ارز افسار گسیخته شده و قیمت‌ها هر روز در حال افزایش بود، با ورود پلیس آن هم ظرف تنها یک ساعت، بیش از ۱۰۰تومان از قیمت دلار به عنوان نماد اصلی افزایش قیمت بازار ارز کم شد.

نگاهی به روند افزایش قیمت پول‌های خارجی در بازار ایران آن هم در شرایطی که اقتصاد در بیماری به سر می‌برد، موضوعی بود که باعث تعجب شده بود.

قیمت دلار در روز سه‌شنبه به بالا‌‌ترین حد خود در دولت روحانی رسید و رکورد ۴۹۵۰تومان را نیز ثبت کرد. رقمی که به خوبی هشداری بود به مسؤولان ارشد کشور.

بازار ارز در نیمه دوم امسال با نوسان‌های متفاوتی نسبت به دوره‌های مشابه قبل روبه‌رو شد، به‌طوری که در مهرماه نرخ دلار به ۴۰۰۰تومان رسید. این زمانی بود که مسؤولان دولتی از جمله وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه به صراحت از ناراحتی دولت از دلار ۴۰۰۰تومانی سخن گفته و حتی چنین قیمت‌هایی را رسمی ندانستند، اما قیمت این ارز به روال افزایشی خود ادامه داد و ۴۲۰۰تومان را هم پشت سر گذاشت.

در آن موقع رییس کل بانک مرکزی در واکنشی از غیرمنطقی بودن نرخ دلار گفت و تأکید داشت که بانک مرکزی در حال کنترل بازار بوده و قیمت‌ها باید تعدیل شود. با این حال باز هم روند قبلی ادامه یافت و دلار نرخ‌های ۴۵۰۰، ۴۶۰۰ و ۴۷۰۰تومان را هم درنوردید.

قیمت‌هایی جدید که مسؤولان را وادار به واکنش‌های جدید کرد؛ به‌طوری‌که آنها مجبور شدند اعلام کنند روال این‌گونه باقی نمانده و دلار ارزان می‌شود. اما بعد از این اعلام نظر‌‌ها در دو ماه اخیر باز هم دلار به روند خود ادامه داد و رکورد ۴۸۰۰ تومان را هم به نام خود ثبت کرد؛ آن‌هم در بهمن ماه که رییس‌کل بانک مرکزی پیش از آن وعده داده بود دلار از بهمن و اسفند ارزان می‌شود.

به هر صورت، جریان به گونه‌ای پیش رفت که نوبت به نشست مطبوعاتی رییس‌جمهوری رسید و وی در اظهاراتش از تصمیمات تازه برای بازار ارز سخن گفت. به دنبال این اعلام و در شرایطی که همه منتظر اتفاق تازه‌ای برای دلار بودند، این ارز مسیر صعودی خود را ادامه داد و روز سه‌شنبه به ۵۰۰۰ تومان نزدیک شد. دولت نیز تنها به گفتار درمانی می‌پرداخت و افزایش قیمت دلار را مربوط به اقتصاد نمی‌دانست. در آخرین اظهارنظر مقامات دولتی، نهاوندیان معاون اقتصادی رییس‌جمهور، افزایش قیمت ارز را مربوط به مسایل سیاسی و روانی حاکم بر بازار دانست.

وی گفت که این‌که گفته ‌می‌شود که دولت به‌دنبال افزایش نرخ ارز است، حرف تعجب‌آوری است که منطق اقتصادی ندارد. این که برخی می‌گویند دولت به‌دنبال افزایش قیمت ارز است به این معناست که دولت در برابر بزرگ‌‌ترین و مهم‌ترین دستاورد خودش یعنی کنترل و کاهش تورم ایستاده است. هنگامی که سطح عمومی قیمت‌ها، نه قیمت یک کالا، بالا ‌می‌رود، در واقع ارزش پول کاهش یافته است که این کاهش در قدرت پول، اثر خود را روی نرخ ارز نیز خواهد گذاشت.

برای مقابله با التهاب و تنش در بازار ارز، باید ریشه این التهابات یعنی تورم را مورد هدف قرارداد که دولت نیز این هدف را دنبال کرده است. از طرف دیگر، مهم است که بدانیم عامل نوسانات اخیر در بازار ارز اقتصادی است یا روانی و سیاسی. افزایش اخیر قیمت ارز یک فرایند اقتصادی است اما ریشه‌های غیراقتصادی دارد. التهاب بازار ارز، از جنس عوامل غیراقتصادی است و تابع عواملی است که تقاضاهای غیرمبادلاتی را وارد بازار کرده است.

معتقدیم که تقاضاهای سفته‌بازی را باید مدیریت کرد. بانک مرکزی در تلاش است تا از طریق عرضه اوراق ارزی، بخشی از تقاضاهای کاذب در بازار ارز را جذب کند. در راستای ایجاد ثبات در بازار ارز، نباید جهت‌گیری کلی اقتصادی کشور را که رشد تولید و افزایش صادرات غیرنفتی است، فراموش کنیم.

دیروز نیز جهانگیری، معاون‌اول رییس‌جمهور با برگزاری جلسه محرمانه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها و مسؤولان بانک مرکزی، علاوه بر دریافت گزارشی از وضعیت بازار ارز، خواستار به‌کارگیری تمهیداتی برای خروج تقاضاهای سفته‌بازانه از بازار ارز شد.

این در حالی است که کارشناسان، ضعف سیاست‌گذاری و مدیریت را عامل نابسامانی اخیر بازار ارز معرفی می‌کنند و معتقدند در صورت اعمال مدیریت صحیح تنش‌های اخیر ارزی قابل پیشگیری بود.

معرفی دلالان ارزی به مراجع قضایی، ساماندهی صرافی‌های غیرمجاز، افشای نام معامله‌گران مشکوک ارز و ارسال نام آنها به سازمان امور مالیاتی، برنامه‌ریزی برای توزیع ارز مداخله‌ای و ساماندهی بازار ارز از جمله خط‌مشی‌هایی بوده که در جلسه جهانگیری با مدیران عامل بانک‌ها مطرح شده است.

همچنین سیف، رییس کل بانک مرکزی در نامه به تقوی‌نژاد، رییس‌کل اداره امور مالیاتی کشور با ارایه لیست خریداران عمده ارز خواستار شفافیت و گرفتن مالیات از ایشان شد.

ورود پلیس به بازار ارز

بالاخره با گذشت مدت‌‌ها و بنا به درخواست دولت، پلیس برای مقابله با آشوبگران بازار ارز وارد کارزار شد.

از صبح دیروز پلیس با شناسایی عوامل اصلی التهابات بازار ارز موفق به دستگیری بیش از ۹۰نفر از آنان شد. بنابر گزارشی که سردار حسین‌رحیمی، رییس پلیس پایتخت داد، در کم‌تر از یک ساعت بیش از ۱۰۰تومان قیمت دلار کاهش یافته است.

آن طور که رییس پلیس پایتخت گفته آقای «س» جای جشمید بسم‌ا… معروف را که نقش اصلی افزایش قیمت دلار در دولت دهم را بازی می‌کرد، شناسایی و دستگیر شد.

در همین ارتباط، یک مقام آگاه گفته: «در ادامه برخوردهای قانونی با سوداگری مخرب در بازار ارز ۷۵۵حساب دلالان ارزی با گردش مالی ۲۰هزار میلیارد تومانی بلوکه و مسدود شد. مجموع گردش مالی این حساب‌ها نزدیک به ۲۰هزار میلیارد تومان بوده است.»

 

حال سؤال این است که چرا دولت و بانک مرکزی در همان ابتدای امر به این مسأله ورود نکرده و جلوی افزایش قیمت ارز را نگرفتند، آن هم در حالی که پلیس با درخواست دولت توانست یکساعته آن را کنترل کند؟!